Mediafax.biz Exclusiv

H&M va deschide magazine şi în Arad, Oradea şi Craiova. „Încă este o piaţă a chiriaşilor“

H&M va deschide magazine şi în Arad, Oradea şi Craiova. „Încă este o piaţă a chiriaşilor“

Autor: Cristi Moga

31.08.2011, 18:45 783

Compania suedeză H&M, care a intrat pe piaţa locală în primăvara acestui an, deschizând până în prezent şase magazine, apasă pedala de acceleraţ ie şi mai semnează contracte pentru trei unităţi în mallurile Atrium Center Arad, Lotus Center Oradea şi Electroputere Craiova.

După ce au început cu Bucureştiul, unde au deschis cinci dintre primele şase magazine, suedezii atacă şi oraşele mai mici pentru a recupera anii pierduţi în competiţia locală cu principalii competitori (Zara, C&A, New Yorker), care au venit mai devreme.

Pe lângă magazinele existente şi cele trei contracte noi, H&M mai are programate alte cinci deschideri, în cadrul mallurilor Sun Plaza din Bucureşti şi Maritimo din Constanţa, precum şi în trei centre comerciale deţinute de Iulian Dascălu - Iulius Mall Timişoara, Iulius Mall Cluj şi Palas Iaşi.

"H&M a închiriat în Atrium Arad, Electroputere Craiova şi Lotus Oradea spaţii de circa 1.600 de metri pătraţi, o dimensiune standard a companiei. Toţi retailerii mari vor să se extindă în continuare şi piaţa este încă a chiriaşilor, dar trendul nu mai este la fel de puternic ca anul trecut", spune Oana Iliescu, managing director al firmei de consultanţă imobiliară DTZ Echinox, care a asistat proprietarii a şase centre comerciale la închirierea spaţiilor pentru viitoare magazine H&M.

În ciuda crizei, retailerii internaţionali au avut ani extrem de productivi şi profitabili pe piaţa locală, motiv pentru care continuă să semneze contracte pentru grupul de 20-25 de centre comerciale cu rezultate bune de pe piaţă.

Spre exemplu, Zara a avut anul trecut vânzări de 58 mil. euro pe piaţa locală, circa 5 milioane de euro per magazin, şi un profit net de 11,5 mil. euro, adică o marjă de aproape 20%.

La vânzări similare per magazin, şi H&M ar putea ajunge anul viitor la afaceri de circa 50-60 de milioane de euro dacă în spaţiile închiriate vor fi deschise magazine în următoarele luni.Dintre cele trei contracte noi, reprezentanţii H&M au confirmat până la închiderea ediţiei doar viitoarea deschidere a unui magazin la Oradea.

Mai e loc de 6 malluri, trei în Bucureşti

Pe termen mediu, ritmul de expansiune se va reduce pe măsură ce mallurile cu rezultate bune vor fi acoperite, iar procesul de dezvoltare a centrelor comerciale va încetini. Iliescu de la DTZ Echinox consideră că în Bucureşti ar mai fi loc de trei centre comerciale - unul în zona de nord, proiectul Promenada al Raiffeisen Evolution - şi două în est, respectiv mallurile de pe platformele Spartac şi Electromagnetica. În afara Bucureştiului, pe lângă mallurile aflate deja în proces de construire ar mai putea fi ridicate proiecte doar în oraşe precum Galaţi, Braşov sau Timişoara, insuficient acoperite, în timp ce Arad, Suceava, Cluj sau Constanţa sunt pieţe cu spaţii comerciale suficiente.

"După faza de dezvoltare a centrelor comerciale va urma o etapă de «redezvoltare», cum este cazul proiectului Iris din Titan, în cadrul căruia în următoarea perioadă vor deschide magazine mai mulţi retaileri puternici. Sunt pe piaţă încă proiecte care nu şi-au asumat statutul de centru de proximitate şi există posibilitatea ca şi alte malluri să fie închise în următoarea perioadă; poate unii proprietari vor decide să plătească ratele bancare din alte buzunare doar pentru a ţine mallurile în viaţă, deşi rezultatele arată clar că ar trebui închise", apreciază consultantul DTZ.

Ultima tranzacţie semnificativă, în 2009

Deşi proiectele considerate bune au avut şi în 2010 rezultate mulţumitoare, iar în prezent mai mulţi dezvoltatori au în lucru proiecte care vor fi deschise în toamna acestui an sau în 2012, piaţa suferă din lipsa tranzacţiilor, cea mai importantă mutare din ultimii ani fiind vânzarea în 2009 a proiectului European Retail Park Brăila pentru 63 mil. euro.

Iulian Dascălu, Gabriel Popoviciu şi alţi proprietari de malluri cu rezultate bune au preferat şi în criză să-şi păstreze proiectele care le aduc randamente anuale în euro de 15-20%, raportat la investiţia iniţială.

"În zona de big-box-uri probabil vor mai fi tranzacţii, dar în ceea ce priveşte mallurile, dintre cele care funcţionează nu cred că este vreunul suspect de o posibilă vânzare", a conchis reprezentantul DTZ Echinox, firmă cu afaceri de 2,7 milioane de euro anul trecut şi un profit net de 0,2 mil. euro, condusă de Mihnea Şerbănescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO