Mediafax.biz Exclusiv

Kandia: Principala limitare la export este aprecierea leului care ne face necompetitivi

Kandia: Principala limitare la export este aprecierea leului care ne face necompetitivi

Autor: Roxana Petrescu

13.05.2011, 11:30 207

Astfel, chiar şi cu promoţiile agresive,piaţa de profil a continuat să scadă în primele trei luni aleanului faţă de perioada similară din 2010.

"Începutul de an a fost dificil, toatecategoriile de ciocolată scăzând pe ansamblu cu 5-10% în ciudapromoţiilor foarte agresive făcute de producători.Consumatorii sunt mult maiatenţi cu banii cheltuiţi şi cumpără mai puţine produse faţă deanii anteriori, promoţiile şi reducerile de preţ reprezentând unfactor foarte important în decizia de cumpărare", spune MihuţCrăciun, directorul general al Kandia, referindu-se la evoluţiapieţei de ciocolată din primul trimestru.De altfel, şi alţi jucă tori au constatatacelaşi lucru. Astfel, deşi mulţi români încep să-şi revină dinpunct de vedere financiar, disponibilitatea lor pentru a-şi cheltuibanii este în continuare extrem de scăzută.

Unul dintre paşii pe care Kandia i-a făcutpentru a-şi securiza vânzările a fost încercarea de a intra cuprodusele realizate în România pe pieţele externe. Deşi deocamdatăexporturile sunt la un nivel destul de scăzut, Crăciun spune că înviitor şi-ar dori creşterea ponderii acestora în producţia totală,principala piedică fiind deocamdată întărirea leului.

"Kandia anul trecut a exportatdestul de puţin, aproximativ 2-3% din cifra de afaceri, dar neaşteptăm ca anul acesta procentul să crească până la aproximativ5%. Principala limitare în această direcţie este aprecierea monedeinaţionale care ne face relativ necompetitivi faţă de producătoriide ciocolată din ţările din jur", explică reprezentantul Kandia.Potrivit datelor BNR, leul s-a apreciat faţă de euro cu circa 4,5%de la începutul acestui an, ajungând în prezent sub pragul de 4,1lei.

În ciuda acestui context de piaţănefavorabil, şeful Kandia spune totuşi că rezultatele financiareale companiei au fost mai bune în primele trei luni ale acestui an,comparativ cu perioada similară a anului trecut, principalul factorfiind lansările de produse noi. "Am înregistrat o creştereprocentuală cu două cifre a volumelor şi vânzărilor datoritălansărilor de produse noi, cum ar fi tableta Laura cu o reţetăîmbunătăţită şi cu un sortiment nou cu arahide, precum şi batoanelede ciocolată cu alune Kand'or. Profitul s-a îmbunătăţit deasemenea, dar în proporţie mai mică datorită creşterilorsemnificative de costuri la materiile prime principale, cum ar fica cao, zahăr şi grăsimi vegetale." În afară de Laura şi Kandia,alte două mărci cunoscute din portofoliul producă torului sunt ROMşi Măgura.

Crăciun spune că investiţiile înunitatea de producţie din Bucureşti vor merge mai departe, câtevasute de mii de euro fiind deja alocate pentru extindereacapacităţilor de depozitare şi pentru dezvoltarea infrastructuriiIT.

La jumătatea anului trecut Kandiaa revenit în portofoliul familiei Meinl după ce compania fusesevândută de austrieci în 2007 către gigantul britanic Cadbury. "Dupăsepararea de Kraft în 2010, ca urmare a vânzării businessuluiCadbury în România, am fost forţaţi să realiniem structuraorganizaţională la noile realităţi ale pieţei. Continuăm să căutămopţiuni de reducere a costurilor care să nu implice reduceri depersonal, dar din păcate acest lucru nu este întotdeauna posibil",a spus Crăciun, fără a preciza însă numărul de persoane care arurma să plece din companie.

Deşi începutul de an a fost maidificil, aşa cum l-au caracterizat chiar reprezentanţ ii Kandia, adoua jumătate a anului ar putea aduce pe piaţa de profil creşterimodeste. "Sperăm să asistăm la o reluare a creşterii economice,care să readucă categoriile de ciocolată pe creştere, chiar dacămodestă, în a doua jumătate a anului. Pentru anii următori însăcredem că vom asista iar la o creştere susţinută, de 10-20% pe andatorită consumului încă foarte redus de ciocolată din România", aprecizat Crăciun.

Potrivit acestuia, Kandia a avutanul trecut afaceri de 31 de milioane de euro, în scădere cu circa8%, în euro, faţă de 2009, şi un profit net de 0,4 milioane de eurofaţă de pierderile de 1,4 milioane de euro consemnate în exerciţiulfinanciar anterior. "În acest an ne dorim să depăşim vânzările deanul trecut, dar va depinde foarte mult de evoluţia economiei în adoua jumătate a anului."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO