Mediafax.biz Exclusiv

Lars Lund, kika: Avem terenuri pentru magazine în Cluj şi Timişoara. Acum căutăm în Bucureşti

Lars Lund, kika: Avem terenuri pentru magazine în Cluj şi Timişoara. Acum căutăm în Bucureşti

Autor: Cristina Roşca

28.06.2011, 18:52 521

"În prezentpurtăm discuţii pentru achiziţia unui teren în Bucureşti. Suntem înnegocieri atât în zona Băneasa, cât şi în zona de sud aBucureştiului. Într-un final ne vom decide dacă vom cumpăra unulsau dacă le vom lua pe amândouă", spune Lars Lund (43 de ani), careconduce de un an si jumătate operaţiunile kika înRomânia.

Lund, care are o experienţă de circa 14 anipe piaţa mobilei, dintre care patru în cadrul kika şi zece încadrul Ikea, spune că retailerul de mobilă şi decoraţiuniinterioare kika achiziţionează toate terenurile pe care ulteriorîşi construieşte magazinele.

În prezent, compania intrată pe piaţa locală în urmă cu doi ani şi jumătate deţine un singur magazin învestul capitalei. "Anul viitor vom deschide un magazin în judeţulCon stanţa şi este posibil să deschidem şi al doilea magazin dinBucureşti", explică Lund.

Bucureştiul are potenţial pentru treimagazine

Magazinul din judeţul Constanţa va fi situatlângă Carrefour în cadrul complexului comercial TOM (deţinut deomul de afaceri francez Bertrand Catteau) şi va avea o suprafaţătotală de 17.000- 18.000 de metri pătraţi, din care o suprafaţă devânzare de 10.000-12.000 de metri pătraţi. Deşi iniţial kikaanunţase că inaugurarea va avea loc la începutul anului 2010,aceasta a fost amânată din cauză că abia în prezent se construieştedrumul de acces în zonă, ulterior urmând a se începeconstrucţia.

Magazinul din Constanţa va fi mai mic decâtcel din Bucureşti care măsoară 22.000- 23.000 de metripătraţi.

"Am ales Constanţa pentru că este cel maimare oraş din ţară după Bucureşti. După ce se va îmbunătăţisituaţia economică vom deschide şi în Cluj şi Timişoara unde dejadeţinem terenurile." Planul pe termen lung al celor de la Kika estede opt magazine la nivel naţional şi de trei unităţi în Bucureşti."Capitala are potenţial de trei magazine, însă nu astăzi, ci peviitor." Investiţia medie pentru un magazin - ce include şi terenulşi construcţia - este de 25- 30 de milioane de euro, potrivit luiLars Lund. El nu oferă cifre privind preţul terenurilor, însă spunecă în continuare "preţurile terenurilor sunt mari şi proprie tariinu lasă la preţ".

Danezul care spune că îi place foarte tareRomânia recunoaşte că s-a gândit şi la posibilitatea achiziţieiunui competitor, însă a decis că este mai bine să nu o facă şi sădezvolte organic compania."Am venit în România fix când a venit criza, însăştiam că vine. Nu regret nicio decizie pe care am luat-o de când amvenit aici şi nu aş schimba nimic."

Bonul depăşeşte 100 deeuro

Lund recunoaşte că anul 2010 nu afost unul uşor, compania fiind nevoită să scadă costurile, însăspune că 2011 a început foarte bine, fără a da însă cifre. Potrivitdatelor de la Registrul Comerţului, kika a avut în anulcalendaristic 2009 vânzări de 11,8 mil. euro şi pierderi de 4 mil.euro.

"Anul acesta (anul fiscal2011-2012, început la 1 aprilie - n. red.) stăm mai bine decâtne-am bugetat şi stăm mai bine şi ca anul trecut. În 2010 kika areuşit să îşi majoreze vânzările, însă ne-am situat sub estimărileiniţiale. Majorarea TVA a avut impact asupra vânzărilor." Evoluţiapozitivă din acest an se datorează faptului că a crescut numărul declienţi şi a crescut şi valoarea bonului de casă.

"Oamenii nu vin mai des decât ofăceau anterior. Totuşi a crescut numărul de clienţi şi bonul mediudepăşeşte 100 de euro." Despre clienţii kika, Lund spune că sunt înprincipal femei, pentru că ele sunt cele care iau decizia finalăatunci când vine vorba de achiziţiile de mobilă, cu vârste cuprinseîn principal între 25 şi 40 de ani şi cu venituri medii. Elrecunoaşte că există şi o serie de clienţi cu venituri peste medie,astfel că în secţiunile de covoare şi corpuri de iluminat cea maimare parte a vânzărilor sunt aduse de produsele high-end. "Româniiau decis să nu mai iasă la fel de des în oraş şi astfel îşi permitsă cumpere mobilă chiar şi în timp de criză.Ei sunt însă mai chibzuiţi şi sunt atenţi lapreţ." Şeful Kika îşi aminteşte că la intrarea pe piaţa localăromânii aveau percepţia că retailerul se adresează persoanelor cuveni turi peste medie. Astfel, pentru a atrage în magazin clienţidin toate categoriile sociale, pe panourile publicitare şi încataloage au fost puse produsele low şi medium.

"Mai mult, în timpul crizei am şi redusunele preţuri, iar în prezent am redus diferenţele între cel maimic şi cel mai mare preţ al produselor din magazinul nostru. Acumavem regiuni speciale de discounturi, însă reduceri avem de douăori pe an, vara şi iarna, şi doar la produsele care nu vor maiapărea din nou în magazin." Pe o piaţa estimată la 1 mld. euro,unde principalii jucători sunt Mobexpert (afaceri de 110 mil. euroîn 2010, în scădere de la 115 mil. euro în 2009), Elvila şi Ikea,kika este al doilea retailer internaţional important prezent dupăgrupul suedez Ikea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO