Mediafax.biz Exclusiv

Leonardo a deschis 13 magazine, a vândut 4 mil. perechi de pantofi şi şi-a majorat afacerile cu 10% anul trecut. Ce urmează?

Leonardo a deschis 13 magazine, a vândut 4 mil. perechi de pantofi şi şi-a majorat afacerile cu 10% anul trecut. Ce urmează?

Autor: Cristina Rosca

12.03.2012, 18:35 476

"Traficul în cele 150 de magazine Leonardo este de aproximativ 100.000 de clienţi pe zi. În weekend înregistrăm valori duble, când trec pragul magazinelor peste 200.000 - 250.000 de clienţi. Dintre aceştia 11% pleacă acasă cu o pereche nouă de încălţăminte", spun reprezentanţii Casei de Insolvenţă Transilvania (CITR), companie responsabilă cu reorganizarea judiciară a Leonardo. Astfel, unu din zece români care vizitează magazinele Leonardo face şi cumpărături, restul mulţumindu-se să privească.

Într-o perioadă marcată de scăderea consumului, românii s-au orientat fie spre produse mai ieftine, fie spre reduceri şi oferte.În alte cazuri fie au făcut cumpărături mai rar, fie au decis să achiziţioneze un număr mai mic de produse.

"Perioada de criză economică a modificat comportamentul de consum al clienţilor. Pe de o parte, observăm clienţi care nu-şi mai permit să achiziţioneze acelaşi număr de perechi de încălţăminte ca înainte, şi aici ne referim la cei care cumpărau mai mult de două perechi, dar cele pe care le cumpără acum sunt de o calitate superioară", spun reprezentanţii CITR.

Pe de altă parte, adaugă ei, sunt clienţi obişnuiţi să cumpere încălţăminte de o calitate superioară, dar care acum nu îşi mai permit datorită reducerii posibilităţilor financiare.

Aceştia se îndreaptă preponderent spre produsele cu preţuri accesibile sau aşteaptă perioada reducerilor, când pot avea şansa să-şi achiziţioneze articolele de calitate superioară.

Există viaţă după insolvenţă

Leonardo, intrată în insolvenţă pentru datorii de 100 de milioane de euro, şi-a reluat expansiunea anul trecut, după doi ani de reorganizări care au presupus închiderea de zeci de magazine şi disponibilizarea a sute de oameni.

Prima deschidere a avut loc în luna mai a anului trecut, când a fost inaugurat magazinul din complexul Bucur Obor. După acesta au fost inaugurate alte 12 magazine la nivel naţional.

Astfel, Leonardo are în prezent 150 de magazine deschise în România. Cele mai multe (43) sunt magazine stradale, alte 35 sunt deschise în malluri, 38 în galerii comerciale, iar 34 în magazine universale.

Reluarea extinderii de către Leonardo, chiar dacă la un nivel mult mai redus faţă de anii de boom, este un prim semn că businessul românesc are puterea să-şi revină, deşi pentru mulţi antreprenori, cum este şi cazul lui Florin Panea (proprietarul Leonardo), ultimii trei ani au şters aproape complet evoluţia din anii premergători crizei.

În această perioadă valul de insolvenţe care a cuprins afacerile româneşti din retail şi care a făcut în mai puţin de trei ani zeci de "victime" printre companii cu afaceri cumulate de peste 10 mld. euro îi făcea pe antreprenori să se întrebe dacă există viaţă după insolvenţă.

Semne bune după doi ani de cădere

După aproape 15 ani de prezenţă pe piaţa românească, Leonardo intra în insolvenţă în 2009, la presiunile creditorilor, după ce atinsese "apogeul" în 2008, cu o cifră de afaceri de circa 500 de milioane de lei (136 milioane de euro), aproape duble faţă de cele actuale.

În acelaşi an, cel mai bun pentru companie din punctul de vedere al cifrei de afaceri, Leonardo avea peste 250 de magazine - 180 în România, 64 în Ungaria şi câte cinci în Bulgaria şi Republica Moldova. Leonardo a fost unul dintre retailerii care au redus cel mai drastic numărul de magazine neperformante.

Astfel, după ce la începutul lunii octombrie Florin Panea, proprietarul Leonardo, a cerut intrarea în insolvenţă a companiei, iar la două zile distanţă Tribunalul Bihor a decis reorganizarea, 30 de magazine din România erau închise pentru că erau neprofitabile, iar 600 de persoane erau dis ponibilizate. La distanţă de circa o lună alte 40 de magazine Leonardo, de această dată din Ungaria, îşi închideau porţile.

În noiembrie anul trecut, reprezentanţii CITR anunţau că Leonardo a închis toate subsidiarele de pe pieţele vecine, care în perioada 2007-2008 aduceau companiei circa 50% din veniturile de 135 mil. euro.

Reprezentanţii CITR spun că Leonardo se află într-un proces continuu de eficientizare a punctelor de vânzare. "Astfel, ca şi până acum, magazinele care produc pierderi fie vor fi închise, fie vor fi mutate în alte zone, cu trafic intens şi chirie avantajoasă."

Ei spun că se orientează în special către proiecte de anvergură, care concentrează activitatea de retail din aria în care sunt deschise.

"Căutăm zone cu trafic de clienţi intens, cu vad comercial bun. Totodată, identificăm oportunităţi pe pieţe noi, oraşe importante şi cu potenţial, în care în acest moment Leonardo nu are deschise magazine, cum ar fi Reghin, Dej, Făgăraş." E mai uşor să deschizi magazine

Reprezentanţii Casei de Insolvenţă Transilvania mai spun că în prezent oferta de spaţii comerciale este tot mai mare, pentru că sunt tot mai mulţi metri pătraţi de spaţiu scoşi spre închiriere. Ei adaugă că piaţa de consum s-a concentrat în zona nonfood, ceea ce face ca nivelul chiriilor să fie sub nivelul anului 2008.

"În aceste condiţii, unii proprietari de spaţii comerciale vin cu beneficii suplimentare pentru clienţii lor pentru a-i convinge să semneze contractele de închiriere. Sunt proprietari de centre comerciale care oferă spre închiriere spaţii gata amenajate. Din acest punct de vedere am putea spune că pentru unii comercianţi este mai uşor să îşi deschidă un magazin acum."

În aceste condiţii, Leonardo, controlată de omul de afaceri român Florin Panea, estimează şi pentru 2012 afaceri constante, de aproximativ 72 de milioane de euro.

"Pentru 2012 ne-am setat ca obiectiv păstrarea încasărilor la nivelul lui 2011 şi eficientizarea businessului prin reducerea costurilor", spun reprezentanţii CITR.

În prezent Leonardo se afla în perioada de reorganizare judiciară. Planul de reorganizare votat de creditori în luna august 2010 are ca termen de finalizare luna septembrie 2014.

"De la demararea procedurii de reorganizare, Leonardo şi-a respectat întocmai obligaţiile asumate, plăţile faţă de creditori sunt la zi, conform planului aprobat şi implementat."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels