Mediafax.biz Exclusiv

Mărcile private se duc spre 20% din vânzările Profi. „Românii se orientează după cel mai mic preţ“

Mărcile private se duc spre 20% din vânzările Profi. „Românii se orientează după cel mai mic preţ“

Autor: Cristina Rosca

23.01.2012, 19:13 228

"În prezent ponderea depăşeşte 15% şi cred că până la finalul acestui an vom trece de 20% în contextul în care românii se orientează după cel mai mic preţ".

Astfel, mărcile private din magazinele Profi ar putea ajunge la 40-50 mil. euro, potrivit calculelor ZF.

Pe o piaţă de retail în care lupta se dă exclusiv pe preţ, mărcile private ale marilor jucători, până nu de mult necunoscute sau ocolite de români, câştigă tot mai mult teren, piaţa de profil depăşind, potrivit estimărilor ZF, pragul de un miliard de euro anul trecut. În cazul Profi mărcile private - Proxi, Camino, Lowie şi altele - au prins cel mai bine la produse precum alimentele de bază - ulei, făină, cereale, conserve, folii şi saci de menaj, produse de hârtie, ouă şi pet food, potrivit informaţiilor furnizate anterior de retailer.

Musial (43 de ani), care se află la conducerea lanţului de magazine de circa un an şi jumătate, spune că acest comportament este unul normal. Românii mizează în această perioadă de reducere a consumului pe reduceri şi promoţii. Consumul a început să scadă în 2009 şi declinul a continuat până în 2011 inclusiv. În primele 11 luni ale anului trecut consumul a scăzut cu patru procente.

Reţeaua de magazine Profi, deţinută de fondul de investiţii Enterprise Investors, a reuşit însă, chiar în contextul scăderii consumului, o majorare a afacerilor în termeni comparabili (număr constant de magazine) cu circa 7% comparativ cu anul 2011.

"Dacă luăm în calcul expansiunea am crescut însă cu circa 30% comparativ cu 2011. Anul trecut am deschis 26 de magazine noi care au contribuit la cifra de afaceri", spune Musial.

Primele şase luni din an businessul a mers foarte bine. A doua jumătate a anului însă a fost mai slabă potrivit reprezentanţilor retailerului.

În condiţiile în care businessul Profi a fost de 616 mil. lei (146,6 mil. euro) în 2010, anul trecut cifra de afaceri a reţelei a depăşit 800 mil. lei (186 mil. euro).

Profi a mizat puternic pe expansiune în ultimii trei ani reuşind să îşi dubleze reţeaua de magazine. Astfel, la finalul lui 2008 reţeaua număra 52 de unităţi faţă de 108 la finalul lui 2011. Anul trecut reţeaua de supermarketuri de proximitate Profi a accelerat şi mai puternic procesul de expansiune, deschizând 26 de magazine, aproape cât în ultimii doi ani cumulat.

Mai mult, compania şi-a anunţat planurile de expansiune şi pentru acest an, când are în plan deschiderea a peste 25 de noi unităţi. Investiţia în noile magazine este de circa 20 mil. euro, potrivit estimărilor ZF. Deschiderile urmează de asemenea să creeze peste 600 de locuri de muncă, potrivit calculelor ZF.

În pofida faptului că românii au continuat să fie foarte atenţi pe ce îşi cheltuie banii şi nu şi-au mai umplut coşurile ca în perioada de boom, jucătorii din retailul modern au continuat să investească în deschiderile de magazine.

Principalele motive pentru care aceştia au continuat să pompeze bani sunt faptul că retailerii se aşteaptă la o revenire a consumului în viitorul apropiat şi faptul că preţurile terenurilor şi chiriile au scăzut. O altă explicaţie este şi faptul că noile deschideri îi ajută pe jucătorii din retailul modern să îşi menţină afacerile la nivelul anilor anteriori.

Profi, care deţine a treia cea mai extinsă reţea din retailul modern cu un total de 108 magazine, mizează pe spaţii de 300-700 de metri pătraţi, în centrul oraşelor de regulă, chiar la parterul blocurilor.

În topul celor mai extinse reţele de comerţ modern din România, Profi este surclasat doar de Lidl şi Penny Market, ambele reţele de magazine de tip discount.

Anterior şi Profi era încadrat în categoria discounterilor, însă reprezentanţii companiei spun că reţeaua se încadrează în categoria supermarketurilor.



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO