Mediafax.biz Exclusiv

Model de eficientizare german: cu 12 magazine în plus, Kaufland are cu 1.000 de angajaţi mai puţin

Model de eficientizare german: cu 12 magazine în plus, Kaufland are cu 1.000 de angajaţi mai puţin

Kaufland este de departe cel mai extins lanţ de hipermarketuri din România.

Autor: Cristina Rosca

16.02.2012, 10:41 1850

La fel ca în anii de boom, când consumul creştea cu peste 10%, şi în ultimii ani, dificili din punct de vedere economic, retailerii au continuat să deschidă magazine, aceasta fiind singura modalitate de a-şi menţine vânzările şi a nu pierde cotă de piaţă.

Spre deosebire de anii de boom însă, noile deschideri nu s-au tradus neapărat şi printr-o creştere a numărului de angajaţi. Cel mai concludent exemplu de eficientizare din retail este cel al germanilor de la Kaufland.

Astfel, germanii au continuat să deschidă noi magazine într-un ritm alert în ultimii trei ani în care consumul a scăzut cumulat cu circa 20%, ajungând la finalul anului trecut la un total de 70 de hipermarketuri cu politică de discount.

Kaufland este de departe cel mai extins lanţ de hipermarketuri din România - cu o reţea de aproape trei ori mai mare decât a concurenţilor de la Carrefour şi Real şi de circa zece ori mai mare decât a Cora şi Auchan. Diferenţa constă în faptul că magazinele au politică de discount şi o suprafaţă mai redusă.

Medie de 129 de angajaţi pe magazin

Totuşi, deşi numărul de magazine al reţelei a fost în continuă creştere, numărul de angajaţi nu a păstrat aceeaşi tendinţă.

Pentru prima dată în istoria de peste şapte ani a companiei pe piaţa locală numărul total de angajaţi a scăzut în 2011 de la aproape 10.000 la 9.000 de oameni. Astfel, media de angajaţi per magazin a scăzut de la 172 la finalul lui 2010 la 129 la finalul anului trecut. Tendinţa descendentă a acestui indicator se poate observa încă din 2009, primul an de scădere a consumului, însă este mai abruptă acum.

Media a fost calculată fără a ţine cont de un anumit număr de angajaţi în sediul central, în retail acest număr fiind de regulă mult mai mic decât numărul angajaţilor din magazine. Reprezentanţii retailerului german, cel mai profitabil jucător din comerţul modern autohton, nu au oferit nicio informaţie referitoare la această reducere a numărului de angajaţi.

Oficialii Kaufland, unul dintre cei mai discreţ i jucători din comerţ, au oferit însă numărul de angajaţi la finalul lui 2011, aceasta fiind singura cifră oferită cu privire la rezultatele şi indicatorii anului trecut. "În anul 2011 compania noastră avea peste 9.000 de angajaţi în România".

Ce spun consultanţii

Adrian Comăneci, managerul companiei de consultanţă şi research Contrast Management Consulting, spune însă că reducerea numărului de angajaţi reprezintă o consecinţă firească a procesului de eficientizare şi maturizare a afacerii, evident în condiţiile în care nu este vorba de o restrângere a activităţii. "Pentru a atinge aceste obiective, reţelele de retail au mai multe variante de a acţiona, respectiv optimizarea proceselor operaţionale, care permite eliminarea blocajelor ("bottle necks") din activitatea operaţională. Acestea sunt una dintre principalele cauze ale consumului de resurse în exces, umane şi materiale".

O altă variantă o reprezintă externalizarea activităţilor şi proceselor non-core şi concentrarea pe activităţile care sunt esenţiale pentru afacere şi care reprezintă o sursă de diferenţiere şi competitivitate.

"Procesele cele mai pretabile pentru externalizare sunt cele din zona administrativă, respectiv salarizare, gestiunea documentelor şi cele din zona lanţului logistic".

Mai mult, spune Comăneci, este posibilă implementarea de sisteme IT care permit automatizarea anumitor activităţi, precum managementul stocurilor şi aprovizionarea, facturarea şi arhivarea.

"Nu în ultimul rând, trebuie să ţinem cont şi de procesul de transfer al personalului propriu către firme de leasing de personal, care aduce o flexibilitate crescută în gestiunea personalului şi o reducere scriptică a numărului de anagajaţi, în contrapartida unor costuri suplimentare cu firmele de leasing partenere".

La rândul său, Michael Weiss, vice pre şedintele A.T. Kearney, una dintre cele mai mari firme internaţionale de consultanţă managerială, este de părere că toţi retailerii prezenţi pe plan local vor încerca să eficientizeze operaţiunile de retail.

"Acest lucru nu se va realiza doar prin reducerea personalului, ci şi prin revizuirea formatelor de magazine, reducerea numărului de unităţi şi revizuirea birocraţiei interne".

Toţi jucătorii s-au restructurat

Kaufland nu este singura companie care a mizat pe eficientizare în această perioadă de scădere a consumului. Francezii de la Carrefour, prezenţi pe piaţa locală pe segmentul hipermarketurilor, supermarketurilor şi magazinelor de proximitate, aveau la finalul lui 2010 aproape 8.200 de angajaţi, cu peste 500 mai puţini decât în anul 2009. Acestea sunt ultimele date disponibile privind numărul total de angajaţi ai francezilor. Situaţia se repetă şi în cazul Selgros, Real, Penny Market şi Interex. Pentru cei mai mulţi dintre aceşti retaileri nu există decât date pentru 2010, nu şi pentru 2011.

Retailerul german Kaufland este cel mai profitabil jucător din retailul modern local, anunţând un profit aferent anului 2010 de circa 172 mil. lei (41 mil. euro), de peste două ori mai mare decât cel din anul anterior, de 79 mil. lei (18,6 mil. euro).Compania a avut în 2010 afaceri de 4,67 mld. lei (1,11 mld. euro), în creştere cu circa 26% în lei faţă de anul anterior. Germanii nu au anunţat rezultatele financiare şipentru 2011.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels