Mediafax.biz Exclusiv

Motor AG Pitesti: Capitala este cea mai importantă piaţă auto acum, iar provincia nu are cum să atingă acelaşi nivel de performanta

Motor AG Pitesti: Capitala este cea mai importantă piaţă auto acum, iar provincia nu are cum să atingă acelaşi nivel de performanta

Autor: Bogdan Alecu

18.02.2011, 16:30 123

Bucureştiulreprezintă aproape jumătate din piaţa auto la nivel naţional,indiferent de perioada economică, de creştere sau de scădere: unsingur dealer din capitală poate vinde într-un sector cât un altulîntr-un întreg judeţ. Acesta este motivul pentru care şi dealeriidin provincie au pus ochii inclusiv pe clienţii din Bucureşti."Capitala este cea mai importantă piaţă auto în momentul de faţă.Provincia nu are cum să atingă acelaşi nivel de performanţă încondiţiile actuale. Procentul poate varia cu câteva unităţi, dar nupoate creşte semnificativ", spune Adrian Prodănel, directorulgeneral şi proprietarul Motor AG, dealerul BMW din Piteşti. Cutoate acestea, anul trecut - potrivit statisticilor AsociaţieiProducătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) -, piaţa dinBucureşti şi Ilfov a scăzut cu 25%, faţă de media de 18% la nivelulîntregii ţări.

Scăderea nu a atinsla fel pe toată lumea, astfel că şi anul trecut mulţi dealeri demaşini de pe piaţa bucureşteană au înre-gistrat şi vânzări maimari, şi un mix mai profitabil. Potrivit declaraţiilor anterioareale lui Alin Tapalagă, directorul general al Porsche Inter Auto,divizia de retail a Porsche România, dealerul din Timişoara vindeaanul trecut în medie şase modele Audi, în timp ce în Bucureştimedia unui dealer era de peste 35 de unităţi pe lună. Pe de altăparte, în Timişoara vânzările erau în creştere, în timp ce înBucureşti stagnau sau creşteau mai greu.

Chiar şi în aceste condiţii, anul trecut zece judeţeau punctat un rezultat pozitiv. Cea mai mare creştere s-aînregistrat în judeţul Sibiu, de aproape 8%, la aproape 2.500 deautoturisme, urmat de Olt, Harghita şi Vaslui, toate cu valori maimari sau apropiate de 5%. De partea cealaltă a clasamentului seaflă judeţe precum Covasna sau Giurgiu, unde scăderea a depăşitpragul de 30%.

Anul trecut, cele mai multe deschideri de dealeri auavut loc în Bucureşti, urmate de cele din partea de vest a ţării.În Capitală au ales să se extindă branduri precum Citroën, care adeschis un nou showroom în zona de nord, Dacia şi ŢiriacAuto cumărcile Hyundai şi Mitsubishi în partea desud.

În vestul ţării au preferat extinderi mărci precumBMW la Oradea, Honda la Arad şi ŢiriacAuto cu Hyundai şi Ford laCluj.

Cumulat, anul trecut dealerii auto au investitaproape 20 de milioane de euro, adică aproape investiţiile anunţateîntr-o lună "aglomerată" din 2007-2008.

Cu toate că şi Argeş face parte din judeţele cuscăderi peste medie, ajungând la un minus de 27%, judeţul "Dacia"este pe locul al patrulea în ceea ce priveşte vânzările de maşiniraportate la populaţie. "Prin apropierea de Capitală şi faptul căeste unul dintre cele mai active judeţe din România, cu o rată micăa şomajului şi venituri peste media naţională, judeţul Argeş esteunul dintre cele mai active", a spusProdănel.

Anul trecut, ŢiriacAuto, divizia de retail auto aŢiriac Holdings, a investit 6,6 mil. euro, dintre care 1,1 mil.euro a reprezentat terenul şi 5,5 mil. euro construcţia efectivă adealerului în care se comercializează şi se repară automobile alemărcilor Mercedes-Benz, Mitsubishi, Hyundai şi Ford. Acesta estecel de-al optulea dealer al mărcii americane din cadrul ŢiriacAuto,care în total deţine aproximativ o treime din totalul reţeleimărcii americane pe piaţa locală.

În 2010, ŢiriacAuto a inaugurat trei noi centre auto,la Cluj, în parteneriat cu RMB InterAuto, Bucureşti şiPiteşti.

"Principalul avantaj al continuării investiţiilor înaceastă perioadă este faptul că avem timp să ne concentrăm mai multpe restructurarea şi adaptarea la noile realităţi economice", aspus Silviu Docan, directorul general alŢiriacAuto.

Al doilea dealer ce urmează a fi deschis în primaparte a anului viitor va fi inaugurat lângă Suceava, în urma uneiinvestiţii totale de 7 mil. euro, unde se va comercializa inclusivmarca Ford, acoperind astfel zonaMoldovei.

Tester Iaşi, dealerul deţinut în proporţie de 50% deIon Ţiriac şi 50% de omul de afaceri Bogdan Piţigoi, nu a maisemnat contract cu Ford România în ceea ce priveşte comercializareamărcii, întreaga zonă fiind astfelneacoperită.

În ceea ce priveşte extinderea companiei ŢiriacAuto,care în prezent deţine o reţea de 13 dealeri a nouă mărci, cu peste60 de unităţi şi un business de mai multe sute de milioane de euroanual, anul viitor Silviu Docan doreşte să deschidă cel puţin altedouă noi unităţi la nivel naţional, continuând astfel expansiuneaîntr-o perioadă în care majoritatea dealerilor şi-au opritinvestiţiile pe fondul scăderii pieţei auto cu peste 70% faţă deanul 2008.

"În 2011 vom continua seria investiţiilor în reţea.Ne-am propus deschiderea a două-trei unităţi noi, dar nu comunicămîncă noile amplasamente", a declarat şefulŢiriacAuto.

Declaraţiile cu privire la extinderea reţelei vin încontextul în care "afacerile din domeniul auto au scăzut mult înprofitabilitate, dar rămân atractive mai ales pentru operatoriiimportanţi, care au făcut deja investiţiile în sistem şi şi-aucreat şi o piaţă proprie", potrivit lui SilviuDocan.

Pentru o extindere la nivel naţional a optat şidivizia auto a grupului Rădăcini, care la finele anului trecut ainaugurat un showroom Citroën laConstanţa.

"Acum este cea mai bună perioadă pentru extinderi.Dealerii din grupul Rădăcini au crescut nu datorită pieţei, cipentru că am luat din cota de piaţă a altuia. Acum nu mai discutămde o piaţă normală, ci de una foarte dură", a spus Nicolae Sorescu,şeful diviziei auto a Rădăcini. Rădăcini are în plan să inaugurezeanul acesta două noi centre auto în Brăila şi Galaţi, investiţii deaproximativ 1 mil. euro cumulat, la care se va adăuga un nou dealerCitroën în Capitală, în afara aceluia dinConstanţa.

"Noile centre din Galaţi şi Brăila sunt deja înconstrucţie. În Brăila vom investi în jur de 400-500.000 de euro şideja avem un Bosch Car Service care aparţine de Rădăcini. În afarăde Mazda, Opel şi Chevrolet, vom avea şi Suzuki. La Galaţi vom aveaîn principal mărcile tradiţionale ale grupului, dar nu ştim exactcare încă", a spus Sorescu.

Pe de altă parte, în timp ce unii dealeri deschid noipuncte de vânzare în Bucureşti, alţii se retrag în alte oraşe dinţară, în funcţie de cererea din piaţă.

Dealerii Opel şi Chevrolet Gold & Platin dinPipera şi Expocar de pe Şoseaua de Centură şi-au relocat centreledin Bucureşti în Bacău, respectiv Buzău în vederea optimizăriibusinessului.

"Chevrolet urmăreşte în permanent eficentizareaproduselor şi serviciilor. În acest sens, puncte de lucru ale unorgrupuri de dealeri, precum Expocar şi Gold & Platin au fostrelocate astfel încât reţeaua de dealeri să opereze cât maieficient", a spus Cătălin Manta, country manager al ChevroletRomânia.

Astfel, în Bucureşti Chevrolet va mai avea patrushowroomuri, dintre care două ale grupului Rădăcini, unul al Di-BasAuto şi unul al German Top Trading (GTT).

În acelaşi timp, cei doi dealeri, Gold & Platinşi Expocar comercializau şi marca Opel, care acum va rămâne cucinci centre - Rădăcini Motors, GTT, Erebus, Di-Bas şi cel al UnionMotors Car Sales, dealer care aparţine grupului israelian New KopelRomânia, deschis în cadrul fostului dealer Dacia-Renault al IPSOdin Otopeni.

"Gold & Platin Bucureşti din şos. Pipera, post delucru al dealerului Gold & Platin Iaşi a fost relocat din lunaianuarie la Bacău, unde grupul a construit un nou showroomChevrolet, în Bucureşti fiind păstrat doar serviceul", a spusManta.

Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în cazul grupuluiExpocar, care de la 1 ianuarie 2011 a mutat partea de distribuţiedin Bucureşti, unde nu avea şi service, în Buzău, construind aiciun nou showroom şi service pentruChevrolet.

Vânzările Chevrolet au înregistrat anul trecut ocreştere de aproape 30% faţă de anul anterior, la aproape 4.900 deautoturisme, potrivit statisticilor APIA.

După ce anul trecut dealerul Mercedes-Benz AutoPortala investit peste 3 mil. euro în deschiderea unui centru al mărciiîn Râmnicu Vâlcea, Motor AG a inaugurat un showroom BMW la finelelui 2010 în acelaşi oraş.

"La Râmnicu Vâlceavom avea deschiderea oficială la finele lunii martie, darshowroomul este funcţional de la finele lunii martie. Nu neaşteptăm la rezultate spectaculoase, dată fiind piaţa în momentulde faţă. Acolo vrem să vindem în acest an între 35 şi 45 de maşinidintr-un total de 250 de unităţi, volumul principal venind dinpartea centrului din Piteşti", a spus Prodănel. Dealerul dinPiteşti, cel mai mare din afara reţelei Automobile Bavaria,compania care până în vara lui 2007 a deţinut şi importurile BMW, ainvestit în showroomul din Vâlcea aproape 150.000 de euro, încondiţiile în care acesta funcţionează într-un spaţiuînchiriat.

"Intenţia noastră este să inaugurăm şi în Râmnicu Vâlcea uncentru integrat în următorii trei-patru ani, dar totul depinde depiaţă", a spus Prodănel. Astfel, dealerul din Piteşti a realizatinvestiţii de ordinul sutelor de mii de euro, similare celor dedinainte de "boom-ul" vânzărilor de după 2004, extindereainvestiţiei fiind legată direct de evoluţiapieţei.

"Noi vrem să fim activi în primul rând pezona de sud. Vizăm aici Craiova, şi de ce nu, Bucureştiul. Nu nevom dezvolta în Transilvania sau Moldova deoarece dorim oadministrare unitară a businessului, iar acum, în era internetului,showroomul este la un click distanţă. În condiţiile în careBucureştiul este aproape, iar 50% din vânzările de maşini se facaici, este firesc să ne adresăm şi acestei pieţe", a subliniatşeful Motor AG. Pe de altă parte, dealerii de pe piaţa locală, atâtcei premium, cât şi cei ai mărcilor "de volum", se aşteaptă la orevenire a pieţei, cu toate că niciunul nu spune când va avea locacest lucru.

"Pe termen mediu şi lung, piaţa locală are potenţialsă ajungă la 500.000 de unităţi anual în următorii 10 ani, ceea ceînseamnă o revenire foarte puternică", a spus AdrianProdănel.

Atunci când vine vorba de piaţa premium, MichaelSchmidt, şeful Automobile Bavaria, compară în continuare România cualte pieţe latine precum Spania sau Portugalia, ceea ce ar însemnaca şi pe piaţa locală vânzările BMW să ajungă la ordinul zecilor demii de unităţi anual.

În acelaşi timp, evoluţia dealerilor vizează inclusivextinderea portofoliilor de branduri auto, în condiţiile în care,forţaţi de o piaţă tot mai mică, jucătorii din piaţă au preluat noimărci, pentru a-şi asigura un venit constant cel puţin din service."Problema se pune acum diferit. Conceptul de monomarcă disparedeoarece dealerii realizează că nu pot să-şi justifice resurseleîntr-un mod just. Showroomul, serviceul şi partea de backoffice potsusţine în general fără probleme două-trei branduri într-un centruauto. În următorii ani vom asista la un astfel de proces", conchideProdănel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO