Mediafax.biz Exclusiv

Pavăl, Dedeman: Actuala criză a adus oportunităţi, respectiv terenuri la preţuri mai bune, construcţii mai ieftine.

12.12.2010, 12:26 32

"Criza aduce oportunităţi: terenuri la preţuri maibune, construcţii mai ieftine. Oamenii care visau preţurifantasmagorice pentru terenuri au ajuns să atingă pământul cupicioarele. Nu aş putea spune că preţurile au scăzut, deoarece lavalorile vehiculate înainte de criză nu se mai făceau tranzacţii.Terenurile au început să devină din nou disponibile", explicăPavăl, care are în plan extinderea puternică a reţelei sale demagazine do-it-yourself.

Dedeman a avut anul trecut o cifră de afaceri de 252de milioane de euro şi un profit de net de 21,5 milioane de euro.Planul pentru 2010 prevedea o creştere de 15% avânzărilor.

"L-am îndeplinit de mult", spune Pavăl, fără a intraîn detalii.

"Pentru anul viitor avem două şantiere în lucru şivom începe curând încă unul. Primul proiect care va fi deschis estecel din Cluj, la finalul lunii februarie. Vor fi cel puţin treiinaugurări anul viitor, dar am putea totodată să păstrămperformanţa din acest an, cu cinci deschideri", explică omul deafaceri.

Investiţiile în magazine sunt realizate din resurseleproprii, din cash-flow.

"Refinanţăm cât este nevoie pentru a nu afectacapitalul de lucru", spune Pavăl, care lucrează cu BCR, ING,Raiffeisen, RBS şi UniCredit Ţiriac Bank.

Strategia de extindere a Dedeman a fostpuţin diferită de cea abordată de retailerii internaţionali de DIY.Compania s-a axat pe construcţia de magazine pe terenurile propriişi rareori s-a asociat cu alţi retaileri pentru a dezvolta proiecteintegrate, cum este cazul magazinului din Bucureşti, din zona ValeaCascadelor, situat în aceeaşi parcare cu o unitate Selgros Cash& Carry.

În comparaţie, reţelele străine s-auextins în special în perioada de boom imobiliar şi au ales de celemai multe ori parcuri comerciale, unde chiriile solicitate eraudestul de mari.

"Noi înainte de criză ne-am extins cât a trebuit.Aveam 12 magazine când a început criza. Dacă ne extindeam înperioada de boom necontrolat, cum au făcut alţii, nu mai puteam săne extindem acum", spune Pavăl.

Dedeman are în prezent două magazine în Bucureşti, înBerceni şi Drumul Taberei, dar are în plan noi unităţi înCapitală.

"În 2011 consider că nu se va întâmpla nimicspectaculos în piaţă. Poate în a doua jumătate a anului să simţim ouşoară revigorare. Bineînţeles că am fost afectaţi şi noi decreşterea TVA şi reducerea salariilor în domeniul public, darconsider că măsurile luate de Guvern sunt în sfârşit binevenite",conchide fondatorul Dedeman.

Dedeman activează pe piaţă din anul 1992 şi opereazăîn prezent o reţea de 21 magazine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels