Mediafax.biz Exclusiv

Piaţa vinului s-a redus în 2010 cu circa 10%

Piaţa vinului s-a redus în 2010 cu circa 10%

Autor: Iancu Liviu

04.01.2011, 11:48 27

Piaţa a înregistrat o scădere şi în anul 2010, după ce scăzuseşi în anul 2009, din cauza prudenţei consumatorului înachiziţii.Criza economică a afectat bugetul fiecărei familii şi aexistat o prudenţă la achiziţionarea produselor din rafturi", spuneOvidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional alVinului şi Viei din România (PNVV).

Astfel, a crescut consumul devin ieftin, la sticle de 2 litri sau 5 litri, în detrimentul celuiîmbuteliat la 0,75 litri.

Anul 2010 a înregistrat şi ocreştere a importurilor de vin vărsat, pe fondul diminuăriiproducţiei interne. Condiţiile meteo nefavorabile, precum îngheţul,seceta şi ploile, au făcut ca producţia internă să scadă de la 6,3milioane de hectolitri în 2009 la 4-4,5 milioane de hectolitri,potrivit estimărilor PNVV.

Paradoxal este că Româniaimportă vin deşi are o suprafaţă de 190.000 de hectare cultivate cuviţă de vie, fiind pe locul cinci în Europa la acest capitol, dupăSpania, Italia, Franţa şi Portugalia.

"Anul trecut vinul a fost maiscump la producător, din cauza costurilor mari. În mod normal,însă, nu trebuie să apară majorări de preţuri la raft la sfârşit dean", spune Gheorghe. În fiecare an, în perioada sărbătorilor deiarnă, se înregistrează o creştere a vânzărilor de vin între 30% şi50%. În această perioadă, producătorii mici pot înregistra chiar şio dublare a vânzărilor.

Una dintre cele mai mariprobleme pentru producătorii de vin, ca în mai toate segmenteleagriculturii, o reprezintă piaţa neagră.

Din datele patronatului, doar1,5-2 milioane de hectolitri de vin din totalul producţiei internereprezintă volumul pieţei fiscalizate, adică aproape jumătate,cealaltă jumătate reprezentând autoconsum şi piaţăneagră.

Sectorul beneficiază şi defonduri europene, respectiv 42 milioane de euro anual, pentrureconversia plantaţiilor şi introducerea în cultură a soiurilorcultivate cu vin roşu. Dacă în anii din urmă nu s-au cheltuit toţibanii alocaţi, în 2009 gradul de absorbţie a fost de100%.

Anul 2009 a fost şi primul dinultimii trei în care balanţa comercială pentru acest produs a fostoarecum echilibrată.Astfel, s-au importat 131.300 de hectolitri de vin şi s-au exportat108.900 hectolitri, faţă de anul 2008, când importurile au fost de384.000 de hectolitri, iar exporturile de 140.000 hectolitri.Principalele trei ţări în care România exportă vin sunt Germania,Marea Britanie şi Rusia.

Tot pe fondul crizei economice, o serie deproducători şi procesatori din domeniu au decis să-şi vândăafacerile.

"Sunt firme care caută parteneriate pentrususţinerea investiţiilor şi altele care vor să vândă", explicăOvidiu Gheorghe.

El a adăugat că firmele care cautăparteneriate au stopat investiţii în derulare care, în unelecazuri, atingeau câteva milioane de euro.

"Preţurile de cost crescute nu mai suportănici investiţii în marketing", a afirmat el.

În schimb, nu au existat falimenterăsunătoare în domeniu, pentru că producătorii au redus preţurileşi au reuşit să câştige din volumele vândute, chiar dacă marjele deprofit au fost mici.

Principalele probleme ale sectorului sunt,în afara pieţei negre, fărâmiţarea excesivă a suprafeţelorcultivate, lipsa finanţării pentru continuarea investiţiilor,pierderile financiare rezultate din diferenţele de curs valutar şiincapacitatea producătorilor de a accesa proiecte cofinanţate deUniunea Europeană.

Şi pentru anul 2011, reprezentanţiipatronatului văd scăderi ale pieţei, motivul fiind acelaşi dinultimii ani: prudenţa consumatorului în achiziţii.

"Producătorii şi comercianţii va trebui săgăsească raportul optim între costul de producţie şi preţul devânzare. În anul 2010 a fost un cost mai mare de producţie şiprincipala opţiune a comercianţilor a fost să crească preţurile.Dar raftul nu mai suportă creşteri de preţuri", spune OvidiuGheorghe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO