Retail

Amway: Dacă faci o promoţie de 50%, după ce se termină nu mai cumpără nimeni

Amway: Dacă faci o promoţie de 50%, după ce se termină nu mai cumpără nimeni

Autor: Cristina Stoian

28.10.2010, 19:51 17

Poate doarperioada de început a Amway, din 1998 până în 2000, a fost mai greadecât anul acesta. În vară, curba vânzărilor s-a accentuat pentrucă măsurile de austeritate impuse de guvern s-au suprapus pesteconcedii, când oamenii nu mai sunt dispuşi să facă cumpărături şinici o activitate suplimentară a vânzărilor directe", a declaratpentru ZF George Popescu.

Compania aestimat în acest an o cifră de afaceri de 23,8 milioane de euro(100 mil. lei). Şi în 2009 compania a înregistrat o cifră deafaceri de 27,7 de milioane de euro (116 mil. lei), în scădere cucirca 25% faţă de anul anterior, evoluţie determinată şi dedeprecierea euro.

"Este adevăratcă 2009 a fost primul an de criză financiară, însă măsurile luateatunci au avut o oarecare latenţă, abia în 2010 s-au văzut efectiv.În schimb măsurile luate anul acesta scăderea salariilor,majorarea TVA au avut efecte mult mai rapide", spunePopescu.

Lunilenoiembrie şi decembrie vor fi însă guri de aer pentru că vânzărileurcă în general cu 20% faţă de lunile precedente. Acelaşi lucru seîntâmplă şi în prima parte a anului, în februarie şimartie.

Chiar dacă lanivel local, pierderea locului de muncă şi scăderea salariilor nuau determinat o migrare masivă a românilor către sectorulvânzărilor directe, unul dintre motive fiind şi noua legislaţieprivind taxarea persoanelor fizice autorizate (PFA, PFI), categorieîn care sunt incluşi şi distribuitorii de cosmetice ai Amway,schimbarea s-a simţit în comportamentul celor care aleg să obţinăun venit suplimentar din vânzarea cosmeticelor sau a suplimentelornutritive.

"Am simţit căoamenii sunt dispuşi să facă eforturi mai mari, să muncească maimult pentru a-şi asigura acel venit suplimentar. În urmă cutrei-patru ani oamenii nu erau motivaţi să lucreze pentru 500 delei în plus, dar acum motivaţia este alta, pentru că oamenii aulipsuri."

Se aşteaptă concurenţalocală

Piaţa vânzărilor directe, estimată de ZF lacirca 200 de milioane de euro în 2009, din care peste 80% eprezintăsegmentul cosmetic, a evoluat similar cu cele din regiune şi se vastabiliza în 2011, cel puţin la nivelul de anul acesta, urmând caapoi să crească, nefiind exclus să apară firme locale cu acestprofil, potrivit companiei de cosmetice directe.

În prezentsectorul este dominat de companii internaţionale ca Avon, Amway,Oriflame şi Zepter. În ceea ce priveşte Amway, peste 60% dinvânzări vin din cosmetice, gama cea mai dinamică şi datorită noilorlansări, iar suplimentele alimentare contribuie cu 25% laîncasările totale. Urmează produsele de îngrijire a locuinţei, cu10% din cifra de afaceri şi accesoriile şi vasele de gătit care auo contribuţie de 5%. Diferenţa faţă de ţările din Vest este că înRomânia, ca şi în tările din regiune, cererea cea mai mare seîndreaptă către cosmetice, în timp ce suplimentele alimentare, careîn Vest reprezintă şi 40% din business, sunt mai puţincăutate.

La începutulacestui an, compania americană care face parte din grupul Alticor,a mai lansat o gamă de produse cosmetice, Beauty Cicle, plasată pesegmentul de preţ mai scăzut decât Artistry, gamă care ar puteaaduce creşteri ale categoriei de produse de înfrumuseţare cu pânăla 35% până la sfârşitul anului.

În urmă cu trei-patru ani oameniinu erau motivaţi să lucreze pentru 500 de lei în plus, dar acummotivaţia este alta, pentru că oamenii au lipsuri, a declaratGeorge Popescu branch manager al AmwayRomânia.

Vin clienţi din mediulrural

"Crescând portofoliul de produse automat amreuşit să atragem mai mulţi clienţi", anunţă reprezentantul Amway,recunoscând însă că unii clienţi ai Artistry au trecut la noua gamădatorită preţului mai mic, mai ales că jucătorul a fost nevoit săajusteze preţurile din cauza majorării TVA şi pentru a acoperidiferenţele de curs valutar din prima parte aanului.

Chiar dacă vedeun potenţial mare în mediul rural, mai ales că retailul tradiţionalnu poate avea o acoperire atât de mare, Amway are comenzi de laclienţii care locuiesc la sat în proporţie de 10%, întrucâtmajoritatea produselor oferite au ca target clienţii din mediulurban. "Există cu siguranţă o diferenţă foarte mare faţă de acum 10ani, când vorbeam doar de câteva astfel de cazuri. Acum în fiecarezi avem comenzi din mediul rural", spune Popescu.

Amway are lanivel naţional 50.000 de distribuitori şi clienţiprivilegiaţi.

Nici promoţiile agresive nu fac parte dinstrategia de vânzări a companiei de vânzări directe, conducereaconsiderând că o tăiere de 50% din preţ într-o lună poate reducevânzările din următoarea lună aproape la zero. "Nu cred că opromoţie agresivă poate duce la rezultate pe termen lung. Dacă opersoană răspunde bine la o promoţie, va răspunde la fel de bine şila promotia altei companii, iar dacă faci o promoţie de 50%, înurmătoarea perioadă nu mai cumpără nimeni nimic. Noi avem un targetbine definit."


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO