Retail

Consumul va continua să scadă şi în 2011 - retailerii

Autor: Liviu Iancu,

03.11.2010, 13:59 8

"Eu cred că în 2011 piaţa va continua să scadă. Încercăm săjudecăm realist, pentru că toate previziunile pe care le-am văzuteu au fost bătute la sfârşit de an", spune Marius Meleşteu,directorul general al producătorului de cafea Strauss România.

El apreciază că dacă şomajul va creşte, oamenii vor avea din ceîn ce mai puţini bani, pe care va trebui să îi orienteze cătrecosturi pe care nu le pot evita, cum ar fi utilităţile.

Robert Redeleanu, directorul general al producătorului deconserve Scandia, împarte 2011 în două etape.

"Cred că în primele şase luni vom suferi amarnic, pentru căprimele şase luni ale acestui an au fost mult mai bune decâtultimele şase luni, şi probabil că undeva spre sfârşitul lui 2011vom vedea o oarecare ameliorare. Dar în primele şase luni vomcontinua să vedem scăderi semnificative de consum", apreciazăRedeleanu.

El crede că va avea un imact asupra economiei şi ieşirea dinperioada de şomaj a multora dintre cei care şi-au pierdut locurilede muncă.

"Nu sunt elemente care să mă facă să cred că va fi mai binedecât în acest an anul viitor. În cel mai fericit caz va fistagnare", afirmă Raul Ciurtin, directorul general alproducătorului de lactate Albalact Alba Iulia.

Albert Davidoglu, National Customer Development Director laUnilever, este rezervat în ceea ce previziunile optimiste pentruanul viitor.

"Mă uitam la indicele de încredere, care a ajuns lasuperoptimist la superpesimist, şi asta arată care va fi intenţiade cumpărare în viitor. Când omul are încredere în viitor, cumpără,când nu, nu cumpără. Am ajuns de la 92 nivel de încredere la 50,cel mai mic nivel din Europa, şi până la urmă asta reflectă ceea cese întâmplă acum în piaţă. Omul stă şi aşteaptă", spune el.

Davidoglu crede că la restrângerea pieţelor contribuie şicampaniile promoţionale în exces.

"În momentul în care lumea se luptă pe o piaţă mai mică, de aiciapare excesul de promoţii. Este normal să faci promoţii pentru a-ţiatinge ţinta pe termen scurt, dar pe de altă parte te uiţi şi înviitor. Dacă te uiţi în ce direcţie au luat-o pieţele, -15%, -20%,cumva şi noi am contribuit la aceste scăderi aruncând în piaţă omulţime de activităţi şi ducând-o mai jos, pentru că volumele nu aucrescut. O piaţă care este, ca volum, limitată şi nu mai poatecreşte, orice reducere de preţ înseamnă implicit scăderea valoriipieţei", a adaugat Davidoglu.

Bogdan Popescu, Head of Strategic Project Management MetroCash&Carry România, este ceva mai optimist şi crede că situaţianu va fi atât de neagră.

"Ce era de concediat, s-a concediat, în mediul privat. Ar mai fila stat, şi văd că acolo nu ne grăbim să facem ceva. Sunt douăvariante: creşte şomajul la stat, cu efectele benefice pe care leştim, sau nu creşte, şi atunci nu se va reflecta în consum. Criza eo oportunitate, ca şi războaiele, în timpul cărora s-au făcut celemai mari cuceriri tehnico-ştiinţifice. I-au împins pe oameni sădevină inventivi. Începi să cauţi posibilităţi să fii eficient",crede Popescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO