Retail

Strategia parfumeriilor Marionnaud: controlul angajaţilor, brand propriu şi produse mai ieftine

Autor: Cristina Stoian

17.10.2010, 16:17 201

Noul manager al parfumeriilor, Sorana Georgia, cu experienţă înpiaţa de retail în companii membre ale gigantului german Metro, agăsit o metodă inediată de a-şi con trola angajaţii şi de ai motivaîn acelaşi timp. "Facem o grupare a magazinelor în ligi, ca lafotbal, şi dăm astfel posibilitatea angajaţilor de a avea salariidiferite. În acest fel, oamenii pot să întrevadă un plan decarieră", spune Georgia, care a mai aplicat această metodă şi încadrul reţelelor de hipermarketuri Metro şi Real.

Businessul condus de Sorana Georgia cuprinde în prezent 24 demagazine Ina şi 29 de magazine Privilege, în timp ce brandulMarionnaud, care comercializează produse selective (produse demarcă care se adresează clienţilor cu venituri peste medie) esteprezent pe piaţa locală cu un singur magazin deschis în AFI PalaceCotroceni.

Şi cum într-un business aflat în permanenţă în contact direct cuconsumatorul, atitudinea angajaţilor poate face diferenţa, Georgiaşi-a început mandatul de CEO al parfumeriilor cu vizite înmagazine, într-un moment în care angajaţii nu o cunoşteau, pentru avedea cum sunt trataţi clienţii.

"Am vrut să văd care este situaţia reală şi ce tre buie schimbat.Ulterior am apelat la mistery shop ping. Am avut deja primul val,acum urmează al doilea şi al treilea pentru a stabili un criteriude bonusare a angajaţilor pentru acest an", spune Sorana Georgia,care a preluat funcţia de country manager al companiei în lunaiunie a acestui an.

Primul val de mistery shopping a dat deja re zul tate, transmiseulterior şi vânzătoarelor care fuseseră puse subobservaţie.

"În Bucureşti şomajul este mai mic, iar oamenii cumpără mai mult.În celelalte oraşe sarcina de a convinge clientul să cumpere estemult mai grea şi în plus angajatele ţin mai mult la jobul lor",schiţează Georgia profilul angajatelor sale, care vor primibonusuri în funcţie de încasări. Într-un magazin din Capitală, deexemplu, vânzările sunt cu 20% mai mari decât întro unitate plasatăîn provincie.

Îşi schimbă numele

Tot pentru acest an, conducerea companiei a anunţat un rebrandingal reţelei de parfumerii, majoritatea magazinelor Ina Center şiPrivilege urmând să ia numele de Marionnaud. În paralel ar puteafuncţiona şi câteva magazine Ina Market, cu produse mai accesibile,având ca target o categorie mai mare de consumatori.

Jucătorul, care concurează cu Sephora şi Douglas, vrea să creezeastfel două segmente diferite: unul al produselor selective, delux, şi unul pentru veniturile medii, pentru a nu asocia brandulMarionnaud cu produsele de masă. Deja au fost selectate cinciastfel de unităţi, în funcţie de bonul mediu de casă, frecvenţa decumpărare, concurenţă şi de poziţionarea magazinului. În plus,Georgia a început deja etapa brandurilor proprii.

"Schimbarea conceptului va avea impact asupra modului în caresuntem văzuţi, rebrandingul şi introducerea acestor produse ownbrands făcându-şi deja efectul. Targetul nostru era să realizăm 2%din cifra de afaceri cu acest tip de produse şi deja suntem pestetarget. Am obţinut 4,5% din vânzările totale".

Toate aceste schimbări sunt menite să stopeze scăderile cu care InaInternational şi Privilege International s-au confruntat în ultimiidoi ani şi să "repornească businessul", începând din2011.

Chirii mai mici şi contracte noi

Pentru noile unităţi, Georgia caută să bifeze zonele din Româniaîncă neacoperite, precum Sibiu, Deva, Baia Mare sau Satu Mare şiprofită de flexibilitatea dezvoltatorilor în ceea ce priveştenivelul chiriei.

"Suntem abordaţi cu regularitate de proprietarii noilor spaţiicomerciale care îşi dau seama că pierd bani dacă nu aduc clienţi.Şi pentru magazinele pe care le avem deja am renegociat chiria. Launele am obţinut scăderi de 50%-60%, acesta fiind cazul centrelorcomerciale care au devenit semi-muzee, pentru că mulţi chiriaşi auplecat sau au dat faliment, iar la mallurile importante între20%-25%", afirmă Sorana Georgia, care nu respinge nici ideea unorrelocări, în cazul mallurilor care nu mai pot asigura traficconstant.

Eficientizare şi reduceri de costuri

În ceea ce priveşte structura companiei şi aici vor existamodificări importante, întrucât în urma preluării de către chinezi,cei joi jucători Ina şi Privilege, care până acum funcţionauseparat, se vor uni.

"Deocamdată vor continua să apară cele două companii ca fiinddistincte, asocierea acestora fiind un proces de durată pentru căfiecare are mijloace fixe, propriile spaţii comerciale, chiriiseparate", este de părere Georgia.

Deocamdată sinergiile între cele două com panii au început săapară- contracte de telefonie au fost puse sub acelaşi operator, sefoloseşte aceeaşi birotică, se lucrează la un soft comun, laaceleaşi soluţii informatice. Prin toate aceste măsuri, conducereavrea să facă eco nomii de 10-15%.

Pe lângă cuplarea elementelor administrativese lucrează şi la re structurări, "întrucât în multe cazuri eraudouă persoane care făceau acelaşi lucru, dar pentru companiidiferite". În total sediul central al companiei are 32 de angajaţi,dintr-un total de 300. Anul trecut, cele două companii au avut ocifră de afaceri cumulată de 12,3 milioane de euro şi pierderi decirca 2 milioane de euro.

La chinezi

În iulie anul trecut, Ina Internaţional şi Privilege Internaţional,deţinute în proporţie de 51% de compania franceză MarionnaudParfumeries, restul de 49% de acţiuni aparţinând omului de afacerielen George Georgandas, au fost preluate de AS Watson, prinintermediul Marionnaud Germania. La rândul său AS Watson face partedin grupul Hutchison Whampoa cu sediul central în Hong Kong.Tranzacţia, a cărei valoare nu a fost făcută publică, a cuprinsmagazinele din România, Ungaria, Cehia, Ungaria şi Polonia, multedintre acestea fiind rebranduite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO