Mediafax.biz Exclusiv

Roche speră la creştere, deşi investiţiile în promovare sunt mai mici

Roche speră la creştere, deşi investiţiile în promovare sunt mai mici

Autor: Ioana David

09.05.2011, 17:50 157

"Dacă va existao creştere a pieţei farmaceutice, ne aşteptăm să avem acelaşi ritm.Nu estimăm o evoluţie spectaculoasă în condiţiile restricţiiloreconomice şi financiare, deşi nevoia medicală există pe piaţă", aspus Dan Zamonea, directorul general al Roche România.

Compania, unul dintre cei mai mari jucătoride pe piaţa locală, are în portofoliu medicamentul cu cele mai marivânzări din România, Pegasys (folosit în tratamentul hepatitei),potrivit datelor IMS aferente primelor 11 luni ale anuluitrecut.

Portofoliul Roche este format numai dinproduse originale, care tratează afecţiuni precum cancerul,hepatita, gripa, HIV - SIDA şi altele.

Pegasys a urcat abia anul trecut pe aceastăpoziţie detronând un alt produs al companiei, Neorecormon (folositîn tratamentul anemiei bolnavilor care au suferit un transplant saucare au cancer).

Reducere a bugetului depromovare

Zamonea explică faptul că vânzărileNeorecormon au fost afectate de intrarea în clasa terapeutică dincare face parte a altor produse, în condiţiile în care "piaţa (încare este prezent) este matură şi se tratează aproximativ toţipacienţii".

Pentru anii următorii produsul dinportofoliu creditat cu cele mai multe şanse de creştere esteAvastin (folosit în tratamentul cancerului) atât la nivelinternaţional, cât şi pe plan local. Preţul acestor medicamenteeste ridicat, însă sunt incluse pe listele de compensate şigratuite.

Compania elveţiană este situată pe locul 4-5în topul mondial cu afaceri de 47,5 mld. franci elveţieni (peste 36mld. euro) anul trecut, clasament care s-ar putea schimba înurmătoarea perioadă, în condiţiile în care giganţii internaţionalipierd patente pentru produse cu vânzări de miliarde deeuro.

"A fost un plan de optimizare acheltuielilor (la nivel internaţional - n.red.), care a implicat şireduceri de oameni. Era de aşteptat ca aceste reduceri să apară maiales că în SUA, după fuziunea dintre Roche şi Genentech (firmă debiotehnologie - n.red.) au existat redundanţe la nivel deorganizaţie", a mai spus Dan Zamonea.

Şeful Roche România a adăugat că unelerestructurări au atins şi Europa de Vest, însă au fost în principalla nivel comercial. În România, nu au existat reduceri de personal,firma având peste 170 de oameni în prezent, însă a scăzut bugetulde promovare.

"Bugetul de promovare a scăzutcontinuu an de an. În 2010 a fost o reducere substanţială din cauzaoptimizării cheltuielilor la nivel global. Am preferat să păstrămoamenii şi să conservăm bugetul de studii clinice (testăriobligatorii pe care orice companie farmaceutică trebuie să lederuleze pentru a vedea eficacitatea şi reacţiile adverse aleproduselor sale - n. red.)", a mai spus Zamonea.

Întrebat despre bugetul depromovare al companiei, el a spus că este sub 10% din cifra deafaceri, aici incluzând "tot, adică cheltuieli de distribuţie,oameni, congrese, studii clinice".

Zamonea nu a dorit să ofere maimulte informaţii despre acest subiect.

Anul trecut firma a avut o marjăa profitului brut de aproximativ 5% din estimările preliminare alelui Zamonea (datele nu sunt finalizate).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO