Mediafax.biz Exclusiv

Rompetrol: Am semnat un parteneriat cu Total pentru o investiţie de 35 mil. $ şi continuăm extinderea reţelei de benzinării

Rompetrol: Am semnat un parteneriat cu Total pentru o investiţie de 35 mil. $ şi continuăm extinderea reţelei de benzinării

Autor: Roxana Petrescu

24.01.2012, 18:06 360

"La nivel de grup anul trecut am vândut aproximativ acelaşi volum ca în 2010. Am înregistrat creşteri pe pieţele din România de 6%, Bulgaria 14%, Georgia 8%, Moldova 5%, dar am fost confruntaţi cu un regres în Franţa şi Spania de 5%, respectiv 8%. Revenind la piaţa din România, aceasta a evoluat diferit pe segmente. Retailul (partea de vânzări realizată prin benzinării - n.red.) a continuat să scadă cu 3% faţă de 2010, dar pe partrea de wholesale volumele au crescut. Piaţa în total a înregistrat o scădere de circa 1-1,5%", spune vicepreşedintele pe retail al Rompetrol.

Buzescu, 50 de ani, este absolvent al Institutului Politehnic Bucureşti, Facultatea de Energetică. Înainte de a se alătura echipei Rompetrol, Buzescu a ocupat mai multe funcţii de conducere în cadrul Coca-Cola HBC România, unde a fost rând pe rând director comecial, director de marketing şi director general al unei sucursale din cadrul operaţiunilor locale ale celei mai cunoscute mărci de băuturi răcoritoare din lume.

Maşina în parcare


În timp ce populaţia este încă afectată de scăderea puterii de cumpărare, nu puţini fiind aceia care au început să reducă numărul de kilometri făcuţi cu maşina personală în favoarea transportului în comun, pe partea de companii se simte o oarecare revenire, mai ales din domenii precum agricultura sau construcţiile.

"Ca valoare, retailul este în creştere, dar numărul de litri vânduţi este mai mic. Acest lucru arată că în continuare puterea de cumpărare este redusă şi că oamenii aleg şi alte căi de transport. Pe partea de wholesale ne-am crescut portofoliul. Cele mai importante creşteri au venit din partea de construcţii, infrastructură şi agricultură." În acest context, marcat în continuare de scăderea pieţei, dar şi de marje din ce în ce mai mici, strategia Rompetrol s-a concentrat anul trecut pe tăieri de costuri, cele mai importante fiind externalizările. De la preluarea Rompetrol de către compania kazahă de stat KazMunaiGaz la nivel de grup au fost aplicate tăieri de costuri în valoare de 200 de milioane de dolari şi cel mai probabil acestea vor continua şi anul acesta în contextul în care rezultatele nu sunt conform aşteptărilor.

Externalizări importante


"Anul trecut am făcut o serie de externalizări pe partea de logistică primară şi logistică secundară. Logistica primară presupune transportul de la rafinărie la depozite, iar acest lucru se făcea cu trenuri care erau în proprietatea noastră. Logistica secundară presupune transportul de la depozite la staţii şi se realizează cu cisterne. În proporţie de 50% acestea erau de ţinute de noi", explică el.

În consecinţă, compania a semnat parteneriate cu firme de profil cărora le-a vândut vagoanele sau cisternele şi care au preluat şi angajaţii Rompetrol care se ocupau de aceste activităţi.

"Am externalizat ambele activităţi. Prin aceste operaţiuni circa 1.000 de oameni au fost transferaţi spre firmele care au preluat aceste operaţiuni de la noi. De la preluarea grupului de către KazMunaiGaz şi până acum au fost aplicate la nivel de grup reduceri de costuri de 200 mil. dolari."

Proiect de 35 milioane de dolari cu Total


Dincolo de externalizări, grupul a mers mai departe şi cu investiţiile. Dacă pe partea de benzinării birocraţia mare a făcut imposibilă deschiderea vreunei unităţi în România, în alte ţări Rompetrol s-a extins prin intermediul unor parteneriate. Cel mai important proiect al anului trecut a fost însă semnarea unui parteneriat cu francezii de la Total pentru realizarea unei investiţii de 35 de milioane de dolari într-un depozit în localitatea franceză Port la Nouvelle.

"Anul trecut am avut un buget de investiţii de 18 milioane de dolari pe partea de retail. În România era previzionată deschiderea a cinci noi staţii, dar încă suntem în proces de obţinere a autorizaţiilor. Nu este un lucru uşor. În Bulgaria am deschis 5 noi staţii, dar toate în parteneriat, în Moldova 14 puncte de alimentare, în acelaşi sistem. Tot anul trecut am semnat un joint-venture cu Total pentru construirea unui depozit în Port la Nouvelle.

Lucrările trebuie să înceapă, iar în 2013 investiţia care va fi operată în comun va fi finalizată. Partenerii au participaţii egale în acest proiect a cărui valoare este de circa 35 de milioane de dolari", a mai precizat Buzescu.

Ca urmare, bugetul de investiţii pentru anul acesta al Rompetrol este semnificativ mai mare comparativ cu cel de anul trecut, cei mai mulţi bani fiind îndreptaţi spre proiectul alături de Total.

"Pentru 2012 estimez o stagnare la nivel de piaţă şi ne dorim să păstrăm acelaşi volum la nivelul grupului Rompetrol. Pentru anul acesta avem un buget de investiţii de 31 de milioane de dolari. Ne dorim să ne extindem reţeaua de parteneri în Bulgaria, Moldova şi Georgia şi să mai deschidem două benzinării pe autostradă prin intermediul Dyneff. Oricum, cea mai mare parte a banilor va fi orientată spre proiectul cu Total."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO