Mediafax.biz Exclusiv

Şantierul Naval Orşova începe să aibă de lucru, dar preţurile la nave sunt mai mici cu 70% faţă de acum patru ani

Şantierul Naval Orşova începe să aibă de lucru, dar preţurile la nave sunt mai mici cu 70% faţă de acum patru ani

Autor: Adrian Cojocar

21.03.2012, 10:58 208

"Avem mai multe contracte anul acesta decât anul trecut deşi piaţa nu mai este aşa cum a fost cu câţiva ani în urmă. Creşterea comenzilor este şi ca număr şi ca volum şi sunt destinate în principal clienţilor tradiţionali. Anul acesta avem şi două nave tip costiere (nave de transport maritime) care reprezintă o noutate pentru noi, fiind primele de acest tip pe care le construim", a declarat Gheorghe Caraiman, directorul economic al Şantierului Naval Orşova.

Revirimentul la nivelul afacerilor constructorului de nave s-a resimţit încă din ultima parte a anului trecut, compania raportând în perioada octombrie - decembrie 2011 afaceri cu 25% mai mari comparativ cu aceeaşi perioadă din anul precedent. Totodată, compania a revenit pe profit, cu 55.900 de lei, după pierderi de 1,2 mil.lei în intervalul similar din 2010.

Piaţa de construcţii navale a fost întotdeauna una care a adus probleme serioase jucătorilor din industria navală chiar şi înainte de criză.

Până în anul 2007 şantierele navale din România erau bombardate cu comenzi cărora nu ştiau cum să le mai facă faţă, însă creşterile mari la preţul oţelului, principala materie primă pentru acestea, cât şi aprecierea puternică a leului, care a lovit competivitatea constructorilor la export, s-au reflectat negativ în profitabilitatea activităţii.

Şantierul Naval Orşova a fost unul dintre puţinii constructori de pe plan intern care s-au bucurat anterior crizei de rate de profitabilitate ridicate. Compania ajunsese în 2008 la afaceri de 126 mil. lei (35 mil. euro) şi un profit net de 15,4 (4,3 mil. euro), respectiv o marjă de profit de 12%, în timp ce majoritatea constructorilor importanţi s-au aflat mai mult pe pierdere.

După izbucnirea crizei, afacerile constructorilor, inclusiv ale Şantierului Naval Orşova, au început să scârţâie în condiţiile în care băncile nu mai acordau uşor credite pentru achiziţia de nave, iar comerţul şi implicit traficul pe mare au înregistrat un declin puternic.

"Colapsul de pe piaţa europeană a construcţiilor de nave fluviale şi maritime, ca efect al crizei economicofinanciare, arată faptul că din octombrie 2008 şi până la sfârşitul anului 2011 cererea de nave noi a scăzut dramatic, cu circa 80%. Scăderea cererii a fost însoţită şi de scăderea preţurilor, iar pentru a putea continua activitatea a trebuit şi trebuie găsite, în continuare, soluţii de reducere a costurilor şi de creştere a productivităţii muncii", spun reprezentanţii constructorului din Orşova.

Chiar dacă comenzile au început să revină, conducerea şantierului naval spune că piaţa rămâne slabă, în principal din cauza preţurilor foarte mici la nave, care au coborât şi pe parcursul anului trecut şi au lovit profitabilitatea companiei.

"Condiţiile de piaţă sunt vitrege, în special din punctul de vedere al preţurilor.Scăderea cererii pentru nave a fost însoţită de o reducere cu 70% a preţurilor din anul 2008 calculată în euro/tonă. Sigur că această scăderea a fost urmată şi de o micşorare a preţurilor la materiile prime, cum ar fi tabla, însă nu în aceeaşi măsură", spune Caraiman.

Şantierul Naval Orşova a încheiat anul trecut cu un profit net în creştere, la 658.000 lei, pe fondul unor afaceri mai mici cu 19,4%, de 55,8 mil. lei (13,2 mil. euro).

Stocurile mari de nave la nivel internaţional, în special cele de tip container, au făcut ca pe piaţă comenzile pentru acestea aproape să dispară, iar o perioadă destul de lungă constructorii români nu au mai primit nicio comandă, unele preferând chiar să-şi reducă activitatea pentru că nu o mai considerau profitabilă din cauza preţurilor mici de pe piaţă. Şantierele navale au încercat să suplinească lipsa de comenzi pentru acest tip de nave orientându-se spre alte tipuri de nave, în prezent reprezentanţii constructorului din Orşova spunând că există o cerere în special pentru nave maritime denumite tancuri.

"Din informaţiile pe care le avem rezultă că această criză din sectorul construcţiilor navale se va menţine şi în anul 2013, poate şi 2014. La nivelul navelor fluviale s-a simţit în ultimii ani o schimbare în sensul că dacă înainte se cereau nave de tip containere, mai nou cererea este pentru tancuri, de transport gaze, produse chimice. Acestea se deosebesc prin faptul că sunt dotate cu nişte rezervoare", a precizat Gheorghe Caraiman.

Majoritatea clienţilor Şantierului Naval Orşova sunt companii olandeze precum V.O.F Justina, Rensen Driessen Shipbuilding, Zanen Shipbuilding, Concordia Shipyard, precum şi din Germania, cum ar fi firma Erlenbacher Schiffswerft. În 2011, firmele olandeze au contribuit cu peste 70% la afacerile companiei, iar întreaga producţie a mers la export.

"Concurenţa în acest sector de activitate este destul de acerbă pentru că majoritatea comenzilor vin din Comunitatea Europeană, iar partenerii de afaceri au devenit mai exigenţi în ceea ce priveşte calitatea lucrărilor", mai spun reprezentanţii Şantierului Naval Orşova.

Compania este controlată de SIF Transilvania (SIF3), care deţine 50% din acţiuni, în timp ce SIF Muntenia şi SIF Oltenia au participaţii de 13,2% şi 10% din titlurile constructorului naval.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO