Mediafax.biz Exclusiv

Şeful British Airways: Cererea pentru destinaţii ca Miami, Dallas, Las Vegas asigură revenirea

Şeful British Airways: Cererea pentru destinaţii ca Miami, Dallas, Las Vegas asigură revenirea

Autor: Mirabela Tiron

13.02.2011, 18:53 29

"Cererea pentru locurile de la clasa businesseste în creştere pe piaţa românească faţă de situaţia din celelalteţări.Pe zborurile de vineri şi luni pe ruta Bucureşti - Londra suntocupate şi până la 30 de locuri la business class (adică 20% dintotal, în condiţiile în care media pentru business class este de10% - n.red.), România fiind din acest punct de vedere locomotivadin Balcani", a declarat bulgarul EmilDelibaşev.

El a preluat conducerea operaţiunilor dinRomânia în iunie 2007, după ce Corina Enciu, care ocupase timp dezece ani funcţia de director comercial pe România şi Moldova, arenunţat la această poziţie.

În urmă cu doi ani, Delibaşev a fost numitdirector general şi peste operaţiunile British Airways în Croaţia,Serbia şi Muntenegru, Macedonia, Albania, Kosovo, Bosnia şiHerţegovina, pe lângă România, Bulgaria şiMoldova.

20% din clienţi sunt companii americane şiengleze

Cererea în creştere pentru biletele de laclasa business, care se vând la cele mai mari preţuri, se poateexplica prin faptul că aproape 20% din clienţii pe care îi areBritish Airways în România sunt companii cu capital englez şiamerican, potrivit lui Delibaşev.

Companiile americane sunt şi cele caresolicită bilete de avion pe curse transatlantice, aeroportul dinLondra, spre care pleacă zilnic două avioane British Airways dinCapitală, fiind doar un punct de tranzit. Şeful British Airways nua făcut public numele firmelor cu carelucrează.

Printre companiile americane prezente pe piaţălocală se numără Ford, Lufkin, specializată în furnizarea deechipamente şi servicii pentru industria de petrol şi gaze, precumşi pentru transportul de energie electrică, compania de construcţiiBechtel, producă torul de carne Smithfield Foods. La sfârşitulanului trecut, ambasadorul SUA la Bucureşti Mark Gitensteinsusţinea că în ultimele zece luni investiţiile americane în Românias-au ridicat la 1,2 miliarde de dolari.

Vânzări în creştere pe curseletransatlantice

"Volumul vânzărilor de bilete la clasa premiumpe cursele transatlantice a crescut cu 60% în ianuarie anul acestafaţă de ianuarie 2010. Printre cele mai solicitate destinaţii aufost Miami, Dallas, Las Vegas. La clasa business pe ruta Bucureşti- Londra - Miami am avut chiar şi un grup format din 20 depersoane." Anul trecut şase din zece pasageri români şi-aucontinuat zborul pe curse transatlantice (de lung curier), cătredestinaţii din SUA, Africa sau Asia, de pe aeroportul din Londra.Zborurile transatlantice vor asigura revenirea businessului înRomânia, unde British Airways rulează afaceri estimate între 10 şi15 milioane de euro.

Prognozele pe anul acesta aratăcreştere

Delibaşev susţine că prognozele pentru anulacesta arată creştere, mai ales dacă ia în considerare rezultateledin prima lună a anului, când a reuşit să vândă chiar şi 20% dinlocurile unor aeronave la preţuri de business class, în condiţiileîn care de regulă companiile aeriene reuşesc să vândă cel mult 10%din locuri la această clasă.

"Am stimulat artificial cererea printr-undiscount de 45% făcut la biletele de avion de la clasa business,ale căror preţuri ajungeau şi la 1.000 de euro", a precizatDelibaşev.

Şi pentru clasa economică au fost introdusebilete la tarife promoţionale. Recent, compania a lansat bilete deavion la 49 de euro pe segment, la care se adaugă însă taxele deaeroport, costul total al unui bilet ajungând astfel la aproape 100de euro.

"Între 7% şi 10% din locurile unei aeronave sevând la preţuri promoţionale", susţine el. În ianuarie anul acesta,aeronavele au operat la un grad mediu de ocupare de 74% pezborurile de dimineaţă şi de 70% pe zborurile deseară.

Competiţie puternică pe Bucureşti -Londra

Bucureşti - Londra este o destinaţie pe caresunt prezente şi alte companii aeriene, ceea ce generează ocompetiţie puternică.

Pe lângă cele două zboruri zilnice operateiarna de British Airways, şi compania aeriană de stat Tarom mai arecurse pe această rută, dar şi cele două companii aeriene lowcostBlue Air şi Wizz Air.

Dacă operatorii low-cost îşi vând biletele înproporţie de peste 80% prin site-urile de rezervări, BritishAirways colaborează cu mai multe agenţii de turism de pe piaţăpentru a-şi vinde biletele. În 2010 au fost vândute puţin peste75.000 de bilete pe piaţa românească, potrivit luiDelibaşev.

Anultrecut British Airways (BA) şi compania aeriană Iberia au semnat unacord de fuziune la nivel mondial, punând capăt la doi ani denegocieri şi formând al treilea mare operator aerian din Europa(alături de Air France-KLM şi grupul Lufthansa), ce va purta numelede International Airline Group (IAG). IAG a fost listat în ianuarieanul acesta pe bursa din Londra. Cele două companii au anunţat căvor opera 408 aeronave, vor transporta peste 58 milioane depasageri pe an către 200 de destinaţii.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO