Mediafax.biz Exclusiv

Şeful Cetelem: Cererea de credite îşi revine. Clienţii trebuie să-şi schimbe mobila sau maşina de spălat

Şeful Cetelem: Cererea de credite îşi revine. Clienţii trebuie să-şi schimbe mobila sau maşina de spălat

Autor: Ciprian Botea

15.03.2011, 18:07 42

Francezul Gilles Zeitoun, 41 deani, care conduce Cetelem România de un an, spune că finanţă rilenoi acordate de Cetelem au avansat cu 29% anul trecut datorităvânzărilor de carduri de credit şi estimează o creştere medie de10% la nivelul întregii pieţe, un ritm similar putând fi atins şianul acesta.

"Piaţa creditelor de consum a început să crească din nou anultrecut, dar creşte lent. În cazul Cetelem, vânzările de credite noiau fost mai mari decât ne-am propus iniţial datorită activităţii pesegmentul de carduri.

Vom miza în continuare pe cardurile de credit şi pe vânzarea decredite online deoarece am văzut că este o strategie care începe sădea rezultate", a declarat Zeitoun.

Compania a emis anul trecut 66.000 de carduri de credit şi aajuns la un portofoliu de circa 300.000, vânzările fiindimpulsionate de lansarea unui program de plată în rate fixe acumpărăturilor cu cardul de credit şi de promoţ iile desfăşurateperiodic. "Avem foarte multe cereri pe acest segment." Cetelem areal treilea cel mai mare portofoliu de carduri de credit dintreinstituţiile financiare locale, după Credit Europe Bank şiRaiffeisen, conform datelor disponibile pe piaţă. În cazulîmprumuturilor online, clienţii completează o cerere de finanţaredirect pe site-ul companiei şi după un aviz de preaprobare trimitprin poştă contractul de credit semnat şi documentele care atestăvenitul.

Înciuda creşterii de două cifre, avansul finanţărilor noi nu a ţinutritmul cu rambursările: compania are în prezent un sold total alcreditelor acordate de 807 milioane lei (circa 192 milioane euro),în scădere de la circa 900 milioane lei la sfârşitul lui 2009.Potrivit datelor BNR, volumul creditelor noi acordate deinstituţiile financiare nebancare scăzuse cu 50% în 2009, tendinţăîn care s-a înscris şi Cetelem, după cum declara Zeitoun lajumătatea anului trecut. Acum, el susţine însă că vede semne deredresare a cererii din partea clienţilor şi că ritmul de creştereal finanţărilor noi s-a intensificat în primele două luni din acestan.

"Cererea de credite revine treptat. De exemplu, în ianuarie şifebruarie volumul creditelor noi a crescut cu 59% faţă de perioadasimilară a anului trecut. Mulţi clienţi au amânat achiziţiile debunuri de folosinţă îndelungată în ultimii doi ani, dar la unmoment dat va trebui să-şi schimbe mobila sau maşina de spălat",comentează Zeitoun. El se aşteaptă la o revenire mai susţinută aconsumului privat începând cu a doua jumătate a lui2011.

Instituţiile financiare nebancare au verificat în ianuarie peste6.000 de clienţi potenţiali în baza de date a Centralei RiscurilorBancare (CRB), de trei ori mai mult decât în aceeaşi lună din 2010,potrivit celor mai recente date publicate de BNR.

Înschimb, consideră Zeitoun, vânzarea de credite auto îşi va revenimai târziu deoarece achiziţionarea unui autoturism nou este ocheltuială pe care clientul o poate amâna pentru o perioadă mailungă de timp.

Creditele auto reprezintă doar 5% din portofoliul Cetelem, întimp ce creditele în magazin şi cardurile de credit însumează 36%şi respectiv 37% din portofoliul total de finanţări. Restul de 22%din portofoliu reprezintă creditele de consum. Pentru creditele înmagazin, compania are parteneriate cu magazine precum Dedeman,Cora, Auchan sau Flanco.

Cetelem a încheiat anul trecut pe pierdere, dar nu a pre cizatvaloarea acesteia. Compania îşi menţine însă obiec tivul de a trecepe profit începând din 2011. "Am fost foarte aproape să obţinem unrezultat pozitiv în 2010 şi ne-am menţinut obiectivul de a trece peprofit anul acesta", afirmă Zeitoun. În 2009, pierderea brută afost de 56,6 mil. lei (13,4 mil. euro), arată datele de laRegistrul Comerţului.

Şeful Cetelem precizează că ritmul de creştere al împrumuturilorneperformante s-a redus cu 40% pe parcursul anului trecut după unavans semnificativ în 2009 deoarece compania şi-a înăspritstandardele de creditare şi şi-a îmbunătăţit procesul de colectarea creanţelor.

"Din 2009 ne-am înăsprit condiţiile de creditare, iarîmprumuturile acordate în ultimii doi ani au o calitate foartebună." Cetelem a operat mai multe reduceri de dobândă anul trecutşi în prezent costul anual efectiv porneşte de la 13,2% lacreditele de nevoi personale cu garanţii şi 16,3% la cele fărăipotecă. Compania acordă împrumuturi numai în lei cu dobânzifixe.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO