Mediafax.biz Exclusiv

Seful GSK România: Odată ce investeşti într-o piaţă, nu poţi frâna şi accelera în funcţie de evoluţia economiei, ci trebuie să gândeşti pe termen lung

Seful GSK România: Odată ce investeşti într-o piaţă, nu poţi frâna şi accelera în funcţie de evoluţia economiei, ci trebuie să gândeşti pe termen lung

Autor: Razvan Muresan

22.04.2011, 12:56 29

Cu toate acestea, anul 2011 l-a adus la GSK dupăvacantarea poziţiei de către fostul director Patrick Desbiens,promovat vicepreşedinte Primary Care Operations în cadrul filialeidin Franţa.

"Dacă te uiţi la piaţa farma, ea trece prin multeschimbări", explică Prigent. Mai exact, de la modelul cu produseputernice care vindeau miliarde în întreaga lume, acum modelul semută pe nişe, pe terapii ţintite, iar schimbarea exista deja laGSK. "Mi-a plăcut provocarea dublă: de a trece în barca GSK şi de aveni în România. Piaţa din Europa de Vest e liniştită, nu vreau săfolosesc cuvântul plictisitoare, cu creşteri sau scăderi de1-2%."

Ce-i drept, 2010 a fost un an bun pentru industriaautohtonă, piaţa crescând cu aproape 20% faţă de anul precedent,până la 2,28 miliarde de euro. În paralel, GSK România, fărăsegmentul de distribuţie, a crescut cu 13% faţă de 2009, până la137 de milioane de euro, potrivit datelorcompaniei.

"Viaţa e mai uşoară în România decât credeam. E unfel de stereotip pe care îl aveam", spune acum Priget. El îşiaminteşte că, înainte de a veni, a cunoscut oameni care îi explicaucă totul va fi complicat, că traficul e teribil. "La Paris e multmai rău, îmi petreceam patru ore în maşină în fiecare zi, iar înRomânia îmi ia 20 de minute să ajung la serviciu. Din anumitemotive, aveam impresia că va fi mult mai dificil, dar a fost chiaruşor." Momentan, învăţarea limbii e una dintre priorităţi, însă "nue deloc greu" pentru că până şi limba prezintăasemănări.

"Unul dintre lucrurile interesante despre Româniaeste că piaţa e volatilă şi dinamică. De aceea trebuie să fimflexibili şi să ne adaptăm repede la schimbările care se ivesc",spune Prigent. În ce priveşte obiectivele sale, lărgirea accesuluila tratament pentru pacienţi e una dintre preocupări. În termenieconomici, aceasta s-ar traduce prin creşterea businessului înaceeaşi linie cu piaţa farmaceutică sau chiar mai mult, după cumexplică CEO-ul. Portofoliul de noi produse care urmează să fielansat în 2011 şi anii următori se vrea a fi arma puternică pentrua creşte. Apoi, medicamentele deja existente şi care şi-au câştigatnotorietatea printre pacienţi, precum antibioticele Augmentin sauZinnat, de exemplu, sunt cele pe care compania vrea să le dezvolteîn continuare. Motorul: o ţară care cheltuieşte pentru sănătate maipuţin de jumătate decât media europeană raportat la produsul internbrut înseamă o piaţă cu cerere ridicată şi potenţial decreştere.

"Odată ce investeşti într-o piaţă, nu poţi frâna şiaccelera în funcţie de evoluţia economiei, ci trebuie să gândeştipe termen lung. Altfel e dificil să te descurci", răspunde Prigent,întrebat despre planurile de investiţii. Exemplul cel mai clar e alfabricii de medicamente de la Braşov, unitate care exportă 40% dinproducţie şi care vrea să ajungă la 50% în acest an. În cei 12 anide când a fost cumpărată, GSK a investit acolo circa o sută demilioane de euro şi a transformat-o, după cum spune Prigent,într-una dintre cele mai performante situri de producţie din lume.De acolo pleacă 18 milioane de cutii de medicamente către 50 deţări, iar trendul de dezvoltare vacontinua.

Reglementările legislative impredictibile şitermenele de plată prelungite pentru medicamentele compensate potsă-i pună probleme noului şef al GSK, care nu pare însă speriat:"Sunt multe de făcut, e adevărat, dar asta edistractiv".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO