Mediafax.biz Exclusiv

Şeful L’Oréal: 50 de milioane de cosmetice au rămas pe rafturi. Piaţa a pierdut 100 mil. euro în criză

Şeful L’Oréal: 50 de milioane de cosmetice au rămas pe rafturi. Piaţa a pierdut 100 mil. euro în criză

Autor: Cristina Rosca

23.11.2011, 18:49 178

"Piaţa de produse cosmetice şi de îngrijire a scăzut în acest an la aproximativ 500 de milioane de euro, faţă de aproximativ 600 mil. euro în 2008. Declinul a fost atât în valoare, cât şi în volum. Numărul de articole cumpărate a fost cu 50 de milioane mai mic în 2011 faţă de 2008. A fost un an dificil atât pentru noi, cât şi pentru industrie", sumarizează Richard Matalon, country managerul L'Oréal România, anul 2011.

El mai spune că România este una dintre ţările cu cel mai mic consum de produse de profil per capita, respectiv 24 euro pe an sau 2 euro pe lună.

Şeful L'Oréal România, care se află la cârma filialei locale a gigantului francez de mai bine de trei ani, spune că polonezii cheltuie de două ori mai mult, în timp ce pe pieţele mature suma este de chiar cinci ori mai mare, respectiv 100 de euro per capita pe an.

"Dacă puterea de cumpărare va creşte, reţeaua de distribuţie se va diversifica şi economia va evolua în sens pozitiv, atunci şi piaţa locală de produse cosmetice şi de îngrijire ar putea creşte de până la cinci ori".

Afaceri mai mici

Pentru moment însă, Matalon spune că ultima perioada a fost dificilă, situaţia din piaţă reflectându-se şi asupra businessului pe care îl conduce. Astfel cifra de afaceri a L'Oréal România va scădea cu până la 5% în acest an faţă de 2010, când s-a ridicat la 56,2 mil. euro, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe.

"Economia poate creşte şi fără ca evoluţia consumului să fie pozitivă. Piaţa noastră însă este dependentă de consum".

Cu toate acestea, el estimează că 2012 va aduce un plus de 5-10% afacerilor L'Oréal România. Avansul se va datora unei evoluţii pozitive a consumului şi a economiei în ansamblu.

Un prim semn pozitiv al vânzărilor ar putea apărea însă chiar din luna decembrie a acestui an.

"De regulă pentru piaţa noastră există o sezonalitate a vânzărilor, iar ultima lună din an este cea mai bună. Astfel, vânzările pentru parfumuri de lux sunt cu 30-35% mai mari decât într-o lună obişnuită, în timp ce pentru produsele mass-market avansul este de 10-15%".

Cine a scăpat de criză?

Deşi piaţa totală a pierdut aproape 17% în perioada 2008-2011, există şi categorii care au ieşit pe plus din criză. Richard Matalon, unul dintre cei mai discreţi şefi de companii de pe piaţa locală, spune că segmentele dermatocosmetice (ex. Vichy, La- Roche Posay) şi cel al produselor cosmetice şi de îngrijire mass-market au fost cele mai afectate de criză. "La polul opus, segmentul produselor profesionale şi al celor de lux au crescut".

Francezul adaugă că segmentul produselor de lux a crescut cu circa 20% în ultimul an, în condiţiile în care persoanele cu venituri mari nu au fost la fel de puternic afectate de criza economică şi financiară.

Totuşi, acest segment este unul de nişă, cu o valoare de de până la 10% din totalul pieţei.

"Pe pieţele mature ajunge chiar la 20%", spune Matalon.

E doar un declin temporar

Şeful L'Oréal România este însă optimist şi spune că piaţa per ansamblu îşi va reveni, pentru că "ceea ce vedem acum este doar un slowdown temporar. Piaţa pe care activăm noi nu a intrat în colaps ca în cazul pieţei imobiliare sau al celei auto".

El spune că românii continuă să cumpere produse cosmetice şi de îngrijire, însă fie se reorientează către produse mai ieftine, fie "în loc să ia 3-4 tipuri de şampoane, aleg doar unul singur. Sunt mai atenţi la ce cumpără, însă continuă să o facă şi acest lucru se vede pe stradă. Femeile folosesc încă vopsea de păr, iar acesta este un semn".

Pentru a atrage tot mai mulţi clienţi compania a optat pentru promoţii agresive.

Richard Matalon spune însă că este normal ca acest lucru să se întâmple şi este normal ca oamenii să vâneze promoţiile, reducerile şi ofertele.

"Nu era normal ce se întâmpla înainte de 2008 când tot ce vedeam în jur era un fake golden life (românii trăiau peste posibilităţi - n.red.)".

Pe această piaţă, criza a început să se simtă, potrivit lui Matalon, în a doua jumătate a lui 2009. Acest an a fost însă cel mai bun pentru L'Oréal România. Declinul a început imediat după.

În portofoliul local al L'Oréal se găsesc branduri pentru mai multe categorii de produse: de lux (Lancôme, Yves Saint Laurent, Armani), dermatocosmetice (Vichy, LaRoche Posay, Roger & Gollet), mass-market (L'Oréal, Garnier, Maybelline New York) şi produse profesionale (Kerastasse, Matrix).

Principalii competitori ai L'Oréal sunt Beiersdorf, Sarantis, P&G sau Unilever.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO