Mediafax.biz Exclusiv

Una din firmele lui Octavian Radu din retailul de modă, la un pas de faliment cu datorii de 9 mil. euro

Una din firmele lui Octavian Radu din retailul de modă, la un pas de faliment cu datorii de 9 mil. euro

Autor: Adelina Mihai

31.03.2011, 18:15 52

În2009, FRG avea un portofoliu de cel puţin zece branduri, printrecare se numărau Aldo, Debenhams, Mandarina Duck, Kipling, Olsen,Roeckl, Fratelli Rosetti sau Sacoor Brothers, dar în momentulintrării în insolvenţă (iulie 2010), Aldo şi Debenhams nu maifigurau pe această com panie, astfel că ele nu sunt implicate înacest faliment. De altfel, FRG nu mai operează niciun magazin şi arenunţat la franciza pentru branduri precum Olsen sau MandarinaDuck.

"Creditorii au votat deschiderea procedurii defaliment, societatea neavând şanse de reorganizare. Proce duraurmează a fi deschisă la următorul termen de jude cată dinseptembrie", a spus pentru ZF avocatul Vasile Godâncă, seniorpartner în cadrul Casei de Insolvenţă Transilvania (CITR),administratorul judiciar al FRG.Octavian Radu nu a răspuns până laînchiderea ediţiei solicitărilor ZF legate de intrarea în falimenta Fashion Retail Group şi de şansa creditorilor de a-şi recu peradatoriile.

Cum s-a ajuns lafaliment

Octavian Radu a transferat încă din 2009 ma gazinele Aldo şi Debenhams pe două companii distincte, res pectivAldro Retail (Aldo) şi Debro Retail (Debenhams), încercând astfelsă salveze brandurile "sănătoase" ale afacerii dinfashion.

Radu a explicat încă de la insolvenţa lanţuluide librării Diverta modelul prin care a reuşit să îşi protejeze magazinele profitabile de "contaminarea celor nepro fita bile".Izolarea riscurilor, spunea el la şase luni după intrarea Divertaîn insolvenţă, se va face prin operarea ma gazinelor pe mai multesocietăţi, nu doar pe una.

Astfel, în luna mai a anului trecut, înaintede a cere intrarea în insolvenţă a companiei Pro Express Retail(fosta Diverta Retail 3000), Octavian Radu a trecut 70% dinmagazinele care operau pe această firmă pe alte patrucompanii.

Modelul a fost aplicat astfel şi în fashion,prin înfiinţarea a două companii distincte pentru brandurileDebenhams şi Aldo, în timp ce compania FRG a intrat în insolvenţă,iar acum este la un pas de faliment.

FRG avea la finele lui 2009 datorii de 16,5mil. euro (sumă care include datoriile Aldo şi Debenhams) la ocifră de afaceri de 15,7 mil. euro şi pierderi de 2,4mil.

euro, potrivit datelor publicate de site-ulMinisterului Finan ţelor. La intrarea în insolvenţă, FRG a rămas cudatorii de 9,3 mil. euro, în timp ce creanţe de 7,2 mil. euro eraudeja trecute pe firmele care administrau brandurile Debenhams şiAldo.

Trecerea magazinelor Aldo şi Debenhams pe alteen tităţi juridice s-a realizat odată cu preluarea unor datorii "cuo valoare egală cu cea a activelor transmise", spun reprezentanţiiCITR.

În tabelul creditorilor, FRG figurează cudatorii certe de 39 de milioane de lei (aproximativ 9,3 milioane deeuro) în momentul intrării în insolvenţă (iulie 2010), din care ceamai mare parte o reprezintă datoriile către Alpha Bank, de 22 demilioane de lei (5,2 milioane de euro), restul fiind către alţi 40de furnizori. Printre creditorii companiei se mai află TriumphInternational sau Cotroceni Park.

În caz de faliment, lichidatorul judiciarîncearcă să valorifice activele firmei, banii obţinuţi din vân zareurmând să fie distribuiţi către creditori, prioritate avândsalariaţii, statul şi creditorii garantaţi, adică băncile. Înafacerile din comerţ unde principalele active sunt stocurile dehaine sau alimente, creditorii au cele mai mici şanse să recuperezesume semnificative, în condi ţiile în care cele mai multe spaţiisunt de obicei închiriate. Reprezentanţii Alpha Bank nu au răspunssolicitării ZF până la închiderea ediţiei.

CITR nu a putut să dea informaţii despre modulîn care vor fi plătite datoriile preluate prin firmele careadministrează brandurile Aldo şi Debenhams, având în vedere căacestea nu sunt sub incidenţa legiiinsolvenţei.

"În momentul de faţă, nu mai există niciunmagazin operat prin FRG. Am decis să mergem înainte numai cumagazinele Aldo şi Debenhams. La momentul intrării în insolvenţă,am închis şi cele patru magazine rămase: Forever 18 din Oradea şidin Liberty Center (Bucureşti), Aldo în AFI Palace Cotroceni şioutletul", a spus Bogdan Macarie, CEO al companiei Debro Retail,care administează magazinele Debenhams.

Debenhams operează în prezent patru magazineîn Bu cureşti (Sun Plaza, Bucureşti Mall, Plaza România şi Bă neasaShopping City) şi câte unul în Constanţa, Oradea, Cluj şi Chişinău.În aprilie, compania va deschide un magazin în mallul dinBudapesta.

Debenhams, estimări de creştere cu30%

Magazinele Debenhams şi Aldo au generat maibine de 90% din veniturile FRG în 2009, astfel că numai Debenhams aîncheiat cu o cifră de afaceri de 12 mil. euro în urmă cu doi ani,potrivit reprezentanţilor compa niei.

"2009 a fost un an mai slab decât 2008, darmult mai bun decât 2010, însă nu ştiu dacă vom mai atinge vreodatăvânzările din 2007- 2008. Am încheiat în 2009 cu o cifră de afaceride aproximativ 12 milioane de euro numai pe magazinele Debenhams,iar în 2010 am scăzut în trendul pieţei, cu 30%. Pentru anulacesta, am vrea să creştem la nivelul din 2009, poate chiar maisus", a mai spus Macarie, care mizează pe o relansare aconsumului.

Valoarea medie a vânzărilor generate de unmagazin Debenhams trebuie să se încadreze între 1.500 şi 2000 deeuro/ metru pătrat/an, pentru ca investiţia companiei să fierentabilă. Cel mai mic magazin deţinut de Debenhams în România estecel din Băneasa Shopping City, care are o suprafaţă de 900 de metripătraţi şi aproximativ 20 de angajaţi, iar cel mai mare este celdin Bucureşti Mall, care se întinde pe o suprafaţă de 2.400 demetri pătraţi şi are 35 de angajaţi. Astfel, cel mai mic magazin artrebui să genereze o cifră de afaceri de 1,3 mil. euro, în timp cecel mai mare magazin trebuie să ruleze anual cel puţin 3,6 mil.euro.

"Cu cât această sumă creşte, cu atât magazinule mai rentabil, însă aceasta se raportează la chirie şicheltuielile cu magazinul. Cele mai mari vânzări le-am înregistratla deschidere, în 2007, când vindeam în Bucureşti Mall, în medie,de aproximativ 3.200 de euro pe metru pătrat", a adăugat Macarie.El a mai spus că, deocamdată, Debenhams nu are planuri de extindereîn România, însă lui Macarie i-ar plăcea să deschidă în viitor unmagazin în centrul vechi al Bucureştiului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO