Opinii

5% pentru transformarea României într-un hub financiar sud-est european

5% pentru transformarea României într-un hub financiar sud-est european

Începând cu  1 ianuarie 2014 România a reuşit să intre în grupul ţărilor cu o legislaţie fiscală modernă care să permită companiilor să-şi desfăşoare activitatea la nivel global într-o manieră eficientă. In acest sens, România a înţeles că aşa numita legislaţie de tip holiding este o soluţie care permite o flexibilitate a modului de organizare şi de operare a unei companii active în mai multe ţări.

Aceasta înseamnă că suntem acum în competiţie directă cu destinaţii clasice pentru grupurile de tip holding precum Olanda, Cipru sau Luxemburg? Este prea mult să spunem acest lucru. Nu îndrăznim sa ne punem in competiţie întrucât suntem mult prea tineri în aceasta aventură şi, mai mult decât atât, sperăm ca aceasta experienţă nu va fi văzută ca o simplă aventură. Sustenabilitatea acestei măsuri fiscale (neimpozitarea câştigului de capital şi a dividendelor la momentul vânzării unei filiale sau distribuirii dividendelor) este esenţială pentru confortul antreprenorilor. Iar dacă o astfel de măsură este  susţinută si de alte iniţiative fiscale care vin în completarea acestui pachet de promovare a României ca locaţie pentru companii ale căror firme-mamă să se afle în România, atunci suntem in situaţia ideală si putem să considerăm că începem să contăm ca potenţiali jucători pe harta fiscalităţii internaţionale.

Cu atât mai fericită mi se pare în acest context reluarea îndelungatei discuţii cu privire la introducerea cotei de 5 % pe dividende. De nenumărate ori am spus ca adăugarea unei cote cât mai reduse de impozitare pentru dividende la prevederile fiscale ale holdingului fac România mult mai atractivă. De ce? Să explicam cât mai simplu. Dacă un grup de companii operaţionale din România au o societate tip holding (care deţine acţiunile acestor companii româneşti ) şi aceasta societate se află în Olanda sau Elveţia sau Luxemburg, iar acţionarul final este o persoana fizică română atunci distribuţiile de dividende se impozitează cu 15 % la sursă (adică în respectivele state, contribuind astfel la bugetul de stat al acelor ţări!). În condiţiile introducerii cotei de 5 % pe dividende şi, mai mult având si legislaţie de tip holding în România, mulţi antreprenori ar putea decide să-şi organizeze grupul astfel încât să existe o companie de tip holding înregistrată în România care să fie deţinută de persoane fizice din România. Costul fiscal al distribuţiei va fi de 5% faţă de 15 % şi, mai mult de atât, nu vor mai exista costuri legate de administrarea unei entităţi în afara ţării.

În plus, o persoană fizică rezident român care deţine acţiuni în companii (româneşti sau nu) va plăti la momentul actual 16 % dacă îşi vinde participaţiile. Dacă doreşte să-şi organizeze afacerea astfel încât să–şi centralizeze participaţiile printr-un holding ( iar eu personal promovez ideea de holding românesc ) atunci orice vânzare a companiilor de către holding va ajunge la persoana fizică cu un cost fiscal de numai 5 %  ( dacă se îndeplinesc anumite condiţii). Deci merită din punct de vedere fiscal şi se justifică şi din punct de vedere economic să ai astfel de companii de tip holding înfiinţate în România. Iar pentru ţara noastră acest lucru va presupune atragerea de capital, dar şi dezvoltarea profesiilor conexe şi a turismului de afaceri, precum şi transformarea României într-un hub financiar pentru Europa de Sud-Est. Iată de ce cred că ar trebui redusă cât mai repede cota de impozitare pentru dividende şi a profita de contextul favorabil şi atractivitatea în creştere a României în ochii investitorilor.

De Mihaela Mitroi, Liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România

 
 
AFACERI DE LA ZERO