Opinii

7 efecte invizibile ale unei motiuni de cenzura

14.06.2010, 18:40 128

Nu voi face deliciul istericilor zilei sa fiu al ensprezeceleacomentator care isi da cu parerea cu privire la Anastase, Basescu,Boc, Berceanu, Boagiu, etc - lista e lunga! Sunt destui aplaudaci,respectiv faultatori de meserie care se ocupa de acest lucru -dezgustatori in mod egal! Scopul meu este de a arata efectul internpe care il are o motiune de cenzura asupra aparatuluiadministrativ. Concluziile sunt mereu aceleasi, indiferent deguvern, in sistemul politizat al administratiei romanesti -impanzit cu servicii secrete, incompetenti cu pile si spagaritraseisti. O motiune de cenzura are efecte imediate, palpabile,pentru foarte multi cetateni care au treaba cu autoritatile tamanin zilele de maxima tensiune politica. Mai jos am enumerate 7efecte ale unei motiuni de cenzura - aplicabile oricarui guvern,intrucat diferentele intre modul de a reactiona al guvernului suntmai mici decat se crede de obicei.

1. O motiune de cenzura creste incorenta guvernului dincolo deparametrii "normali"
Exista, de pilda, ministrii care ies la atac cu mesaje diferite dePalatul Victoria, stiut fiind ca primul ministru este preocupat maiales cu strangerea randurilor pentru votul de incredere inParlament. De aceea, am avut o propunere de un nou acord cu FondulMonetar facuta de un ministru, negata apoi de premier. Si totusi,parca un acord cu FMI nu poate fi transformat intr-o minge defotbal intre doi politicieni. In plus, avem iesiri la rampa ale maimultor ministrii, dornici de a-si face putina reclama inaintea uneiprobabile remanieri. Ideea centrala pentru cei care ies putin dinlinie este de a-si crea o perna de aterizare in cazul in care suntaruncati fara parasuta din avionul guvernamental. Toate acestepozitionari ministeriale, insa, nu fac decat sa brambureasca si saenerveze suplimentar un cetatean ajuns la capatul rabdarii.

2. Motiunea polarizeaza taberele interne din interiorulpartidului aflat la guvernare
Talibanii tind sa se stranga in jurul sefului, cainii de atac aipartidului sunt trimisi aproape exclusiv in misiuni dereprezentare, mai ales pe televiziunile neprietene. Comunicareaguvernamentala intra intr-o zona inflexibila, monotona, careenerveaza - ca o incantatie stupida de tip "disc stricat" care numai are sens pentru cei carora le e adresat mesajul, doar pentrustructurile apropiate guvernului. Purtatorii de cuvant devininflexibili , repetand papagaliceste mesajele "de sus". Cei carevor fi observati ca iesind si cu un milimetru din disciplina departid vor fi sanctionati, scosi din functii si taiati de pe listala contracte. Este posibil si sa se trezeasca si cu anumiteconversatii pe mobil publicate in presa, "scurse" de oameni de bineinaintea unei investigatii a carei unic rol este sa ingroape un inspolitic, turnand peste el doi metrii nu de pamant, ci doi metrii deburtiere isterice, rotitoare, cu mesaje "bomba, news flash".

3. Echipa din jurul Primului Ministru capata un aspect decitadela sub asediu.

In zile ca acestea, se taie proiecte "irelevante, avand invedere preocuparile curente pe care le avem" - in aceasta categorieintra de obicei proiecte externe, culturale, educationale, saulegate de subiecte precum agricultura sau executia fonduriloreuropene. Nu mai exista o echipa de tehnicieni care sa tina lasuprafata chiar si respectarea termenelor impuse in sedintelepregatitoare de guvern. Ministrii petrec mai mult timp in discutiiinterne decat in propriul minister, intrucat obarsia puterii lortine de legatura ombilicala cu Palatul Victoria si mai ales cupartidul, nicidecum de rezolvarea problemelor curente aleministerului. Directorii de cabinet devin hiper-protectori,rezolvand doar problemele "arzatoare" - in general cele care, dacaar cadea, ar crea un scandal pe televizor. Restul teancului poateastepta, gandesc ei! Un sfert din problemele importante pentru noitoti sunt astfel masacrate, in zile precum acestea, din judecataunui director de cabinet de pe undeva. Este posibil ca o parte dinlucrurile care "pica" sa nu mai poata fi indreptate ulterior.

Imi amintesc, de pilda, de zambetul tamp al unor colegi cand leceream ajutorul pentru rezolvarea unei probleme legata de blocareafinantarii unui proiect de arhitectura urbana in cele douasaptamani dintre demisia si revenirea asupra demisiei din 2005 apremierului Tariceanu. In opinia lor, imi pierdeam vremea inutil,in conditiile in care in cateva zile ne vom impacheta cu totul sivom parasi cladirea. Ba mai mult, dovedeam ca sunt un technocratnaiv care nu se poate concentra pe problemele care conteaza. Inopinia mea, vroiam ca un proiect de arhitectura urbana, in careRomania risca sa piarda 2 milioane de euro oferite gratis deOrganizatia Natiunilor Unite, sa mearga inainte, chiar daca as fireusit scoaterea hotararii de guvern, ipotetic, in ultima zi demandat a unui guvern. Ar fi stupid sa afirm ca eu aveam dreptate,iar respectivii se inselau cu siguranta - sunt doar doua puncte devedere, doua moduri de a privi lucrurile care sunt pe veciireconciliabile.

4. Munca din ministere se opreste aproape de tot
Cantitatea de documente din sedintele de guvern se reduce lajumatate, in conditiile in care sefi de la juridic de prinministere si alti directori se chinuie sa taraganeze actulguvernamental, chiar si in subiecte banale, precum hotarari deguvern pentru insamantari sau transmiterea unui imobil al statuluicatre o manastire - chestiuni fara vreo miza, care trec de obiceica trenul prin gara, fara obiectii. Hartiile zac apoi cu zileleprin ministere. Motivul este un instinct de conservare bineimpamantenit: un fel de "hai sa nu facem nimic controversat inaceste perioade tulburi, pentru a nu putea fi acuzati de nimic si anu fi criticati in aceste perioada de schimbari". Nu este cevaspus, ci o lege nescrisa care este totusi acceptata tacit in foartemulte institutii. Cartitele birocratiei romanesti au supravietuitmereu prin nemiscare, inactiune si disimulare, ba chiaracoperindu-se strategic cu un strat de hartii in asteptarea unorvremuri mai bune.
5. Exceptia : ultimele documente sunt "impinse"
In mod invariabil, exista cateva documente, doua -trei care sunt"crosetate" astfel incat sa fie lansate cat mai curand posibil,intrucat semnatarul, cel care saptamana asta are pixul in mana s-arputea sa nu mai fie acolo si pe viitor. Juristi stransi cu usa sase uite pe niste hartii musai azi, ca "arde", circuite interne inminister obtinute in fuga calului din dispozitia unui ministru saua vreunui secretar de stat cu frica in san. Mai sunt auditorisariti, directori care isi iau concediu medical o zi mai bine decatsa semneze astfel de documente, delegari de competente pentru abaga la inaintare eventual un secretar de stat in loculministrului. Iar cum atentia jurnalistilor este in general atintitaasupra subiectelor politice, care domina emisiunile de stiri,terenul li se pare multora "propice". La fel ca in cazul unordocumente semnate in ultimele zile din decembrie, se vor descoperimacar cateva mini -bombe semnate in zilele dinaintea motiunii.

6. Intalnirile informale devin mai importante decat muncacurenta de prin ministere
Perioada in care directorii si secretarii de stat dau mai rar prinminister este compensata prin intalniri informale. Cafenelele unorhoteluri din Bucuresti, mai ales in jurul Parlamentului siGuvernului sunt impanzite de oameni care pun tara la cale. Sepromit aliante, se schimba copii de proiecte de decizii, se maiimpinge ceva pe ultima suta de metrii in contul unor bani arvunitideja. Directorii care au doar "spate" pe parte PDL isi descoperabrusc vecini mari prin PSD, matusi liberale si probabil si vreununchi UDMRist. Se cerceteaza cine e "pe val", cine e in scadere,cine reuseste sa "propteasca" si cine risca sa fie remaniat. Unministru amenintat public de spectrul remanierii are o munca dedoua ori mai mare, zilnic, doar pentru a strunii oamenii, mereuaceeasi, care fac sa se roteasca parghiile administrative. Invers,stiu cazuri cand chiar inainte de alegeri un coordonator decampanie al unui partid transmitea unui functionar public dintr-oautoritate ca "nu crede ca il poate salva". De aceea,combinatoristica damboviteana este la mare pret inadministratie.

7. Motiunea naste remaniere, iar nou-venitii vor reinventa apacalda
Va exista o mini-drama administrativa acolo unde se inlocuiesctitularii unor posturi de la nivelul administratiei centrale.Proiectele nedemarate vor incremeni cel putin inca trei luni, panasunt studiate de noul venit. In cazul cel mai fericit li se va datotusi drumul cu intarziere, dar de cele mai multe ori ele voraduna praful in dosare care nici macar nu vor mai fi arhivate, cili se va pierde urma in interiorul institutiilor. Proiecte demaratedeja sunt de multe ori inlocuite sau revizuite in functie de "nouaviziune" a demnitarului - o fraza des rostita care incapsuleazaperfect ineficienta reinventarii apei calde cu fiecare nou Gigelcare obtine o functie de demnitate publica. Efectele se vad peteren in drumuri reabilitate care se termina brusc intr-un loc incare nu te astepti, sali de sport neterminate sau in lucraridemarate si apoi abandonate de catre stat.

Concluzia concluziilor, indiferent de trecerea sau nu a motiunii(sansele istorice nu sunt grozave: in 20 de ani, in Romania atrecut o singura motiune! ) este pierderea unei luni si jumatate curearanjarea unor sezlonguri pe puntea Titanicului, fara vreoactiune concreta care sa diminueze impactul aterizarii dureanuntate pentru salariati si pensionari. Dupa paruiala ritualica,ramane de rezolvat o singura "mica" problema - gaura din salamotoarelor.

Razvan Orasanu este fost consilier economic al premierului CalinPopescu Tariceanu si fost presedinte al AVAS

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO