Opinii

Au medicamentele pretul corect?

11.09.2009, 00:00 137

Pretul are o valoare economica de semnal: in principiu, un pretmare arata o cerere mai mare decat oferta, iar un pret mic o ofertasuperioara cererii.

Practic "pretul corect" este o expresie inventata de marketeri,pentru ca pretul poate avea atribute ca "mare" sau "mic","atractiv" sau "prohibitiv", insa atributul "corect" nu poate fifolosit decat in extremis si in raport cu o referinta; nu existapret corect in sine.

Partea economica nu poate fi eludata nici la medicamente; dincei 1,95 mld. euro cat a fost piata totala in 2008, 83,1% (1,62mld. euro) au insemnat medicamentele al caror pret estereglementat, cele eliberate pe baza de prescriptie sau Rx, si doar16,9% (329 mil. euro) produsele al caror pret se stabileste prinmecanismele pietei, cele fara prescriptie sau OTC.

Nu vom insista asupra considerentelor care au favorizat luareadeciziei de reducere a preturilor, cum ar fi nivelul relativridicat al nevoilor si cel relativ redus al posibilitatilor sauconstrangerile perioadei de criza economica, ci ne vom rezuma la aatrage atentia ca - daca pana in 2009 vorbeam de o cerere si ooferta relativ bine reprezentate pe majoritatea ariilor terapeutice- de-acum incolo o parte a ecuatiei se va modifica si aceea nu vafi cererea.

Preturile medicamentelor in Romania

In deceniul actual, autoritatile au optat pentru dereglementareapreturilor la produsele OTC si au abordat - pana in 2009 -preturile la medicamentele Rx in general prin inghetarea preturilorin moneda forte la valoarea de intrare pe piata.

In 1998 aveam o piata totala de 432 mil. dolari, cu 490 mil.unitati pentru 2,8 mld. zile de tratament, iar in 2008 de 1,95 mld.euroo, cu 506 mil. unitati pentru 4,8 mld. zile de tratament;pretul mediu ponderat al unei zile de tratament a crescut, intre1998 si 2008, de la 16 centi la 39 centi pentru produsele Rx si dela 10 centi la 29 de centi pentru produsele OTC.

Aceasta crestere modesta in volum, semnificativa in zile detratament si importanta in valoare poate parea spectaculoasa, insaea integreaza atat specific schimbarea de generatii terapeuticeprodusa in Romania in ultimii 10 ani si efectul aplicarii normelorGMP (Good Manufacturing Practice), care asigura standardele decalitate acceptate international, cat si general fenomenul decrestere a costurilor in Romania.

Pretul mediu ponderat la medicamentele Rx a crescut la nivel dedistributie de la 4,8 euro in 2008 la 5,0 euro in 2009 , ceea ce nue o surpriza in conditiile in care acesta este de 10 euro lamedicamentele originale, la genericele de marca de 2-2,50 euro, iarla genericele fara marca de cca 1 euro.

Aceste preturi nu sunt nici mari, nici anormale; dimpotriva, lastandarde euroopene sunt mici si ne va fi greu sa le reducemsuplimentar. Structura pietei are cel putin trei intervale valoricerelevante: aproape jumatate din piata este pana in 60 de lei (12,50euro la producator) si aproximativ cate un sfert este peste 365 delei (75 de euro la producator), respectiv intre cele doua reperevalorice; acest fapt sugereaza ca natura problemelor, ca si costulsolutiilor sunt diferite.

Raspunsul pietei

Cum raspunde piata la aceste masuri in trimestrul 2, singuraperioada relevanta pentru efectele noilor preturi?

Numarul produselor (in sensul de ambalaje comerciale) de pepiata este in usoara scadere, urmare fireasca a introduceriiconstrangerilor de pret.

Prima reactie a pietei este insa usoara scadere a ponderii atatpentru medicamentele sub 12,50 euro, cat si pentru cele sub 75 deeuro, in ciuda reducerii preturilor la un numar mare de produse (inmedie cu 10%).

Daca in deceniul trecut principala problema pentru industrie erareprezentata de actualizarea preturilor devansate de inflatie, inperioada actuala problema rezida in impredictibilitatea proceselorde reglementare, agravata de aplicarea modificarilor "in timpuljocului".

Reducerea pretului la medicamentele originale sub nivelulpretului minim euroopean, prin mecanismul cursului de schimbsubevaluat (4 lei/euroo) si reducerea fortata a pretuluimedicamentelor generice (la 65% din pretul actual, si nu din pretuldin perioada de protectie a patentului pentru medicamentul originalcorespunzator) sunt insa masuri in vigoare, care vor generaconsecinte semnificative pentru perioada urmatoare.

Ceea ce trebuie urmarit prin politica de preturi este in primulrand disponibilitatea produselor si asigurarea cadrului uneicompetitii corecte.

Perspective

In situatia actuala, cererea de medicamente nu a fost redusaprin imbunatatiri semnificative in sistemul ingrijirilor desanatate sau in modul de viata al romanilor.

Mai mult, pozitionarea la pretul cel mai mic din Euroopa va ducela scaderea atractivitatii, risc de indisponibilitate a unorproduse si - in general - la cel mai slab nivel de asistenta cumedicamente din Euroopa.

Ca atare, reechilibrarea cererii cu oferta va fi o problema inurmatorii 2-3 ani, perioada in care - din pacate - nu vom reusidecat sa punem in dificultate atat pacientii, cat si companiileimplicate in aceasta piata.

Petru Craciun este directorul general al firmei deanaliza si studii de piata Cegedim Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO