Opinii

Clubul de la Roma si criza actuala (20)

15.12.2009, 23:00 26

Notam, in episodul trecut, ca societatea americana cultiva, devreme indelungata, un adevar esential: ca numai competitia duce laperformanta. Mai departe, performanta produce bogatie. Dar nicicompetitia, nici performanta si nici bogatia nu pot exista faraorganizare. Surplusul de performanta, una dintre uriasele resursede bogatie ale Americii, se baza cu deosebire pe o buna organizarea muncii. Numeroase intreprinderi americane, care de-a lungultimpului au aruncat serii intregi de spirite viguroase invalmasagul competitiei economice, au invatat sa nu faca nici ungest lipsit de semnificatii; si mai ales sa nu faca gesturiintamplatoare. Cultura firmelor americane, o intelepciune stravechesi rodnica, acorda organizarii perfecte cea mai mare atentie.

O buna organizare a muncii nu este insa posibila fara deciziibune. Fara un bun management al calitatii. De aici vin si succeselein economie: de la calitatea inalta a nenumarate decizii dincompaniile americane. Americanii stiau inaintea altora ca viataeconomica era tot mai dependenta de capacitatea de decizie aactionarilor, a managerilor, a specialistilor. Caci in fiecareclipa era nevoie de o decizie buna, imposibil de obtinut faraimpletirea profesionalismului cu raspunderea maxima. Pentru ca infiecare clipa erau investiti bani in noi afaceri, se multiplicaureteaua de fabrici, cea de servicii, se vindeau sau se cumparauactiuni pe piata de capital, se faceau imprumuturi sau erau datibani cu imprumut, se prospectau noi piete, se renunta la pietetraditionale. O comparatie cu transportul rutier este in acest senssemnificativa. Un sistem de drumuri, chiar sofisticat, exista incadin antichitate. Cand, insa, circulatia autoturismelor a facutexplozie, a fost nevoie de o noua organizare. S-a trecut laperfectionarea retelelor de sosele, de autostrazi, apoi laextinderea lor. La fel mergeau lucrurile in companiile economice.Deindata ce progresul tehnologic luase avant, conjugandu-se cu omasiva diversificare a operatiunilor financiare, s-a dezvoltatnevoia ca in fiecare clipa sa fii mai bun decat concurentii, sa aio mai mare viteza de reactie, sa judeci bazandu-te pe cele maiexacte si pe cele mai complete informatii. Daca deciziile eraubune, conturile companiilor se umflau. Daca decizia era gresita, segoleau. De multe ori se goleau intr-atat incat pierdeau totul.

Lumea toata cauta capital. Dar capital nu insemna doar un contin banca, actiuni la rafinarii, la fabrici de automobile sau lacompanii financiare. Cunostintele stiintifice, tehnice, economiceinsemnau si ele capital. America, tara care isi asigurase crestereapermanenta a venitului, facea investitii mari in educatie.

O convingere devenea tot mai puternica: aceea ca fara un bunmanagement al calitatii, la care nu ajunge nimeni fara o bunaeducatie, fara o temeinica pregatire, nu poate fi vorba de oadevarata economie de piata. Fiindca piata era de multa vremedeparte de a fi doar un spatiu de comert. Era un spatiu cultural.Si cultura de piata incepea cu adevarul preturilor, al costurilorde fabricatie, al cursurilor de schimb si al dobanzilor. Plus ideeafundamentala ca numai o buna organizare poate pune in prim-plan numunca in sine, fapt nesemnificativ, ci recunoasterea muncii decatre piata. Iata baza de plecare. De aici a decolat America. Farao cultura a competitiei, fara o cultura de piata, fara imaginatiepusa la lucru nu s-ar fi putut inchega niciodata acel triunghimagic - democratizarea investitiilor, democratizarea imprumuturilorsi democratizarea bunastarii - model la care ravnea o mare parte alumii si care prindea cheag in America.

Imaginatia, in America, lucra fara incetare. Scornind continuuunelte noi, tehnologii noi, institutii noi. Sau perfectionandu-lepe cele existente. Unelte, tehnologii, institutii, piete. In acestcontext a reusit America sa-si dezvolte cele mai puternice pietedin lume. Iar piata financiara, grupare de institutii ce multiplicabani economisiti, era cap de afis. Institutii specifice, banci,burse, fonduri de investitii, societati de asigurari atrageaumilioane, chiar zeci de milioane de americani.

Continuarea miercurea viitoare

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO