Opinii

Dan Vardie: Cine vrea Romania pe post de tomberon UE?

08.03.2007, 19:58 59

Taxa de prima inmatriculare a starnit numeroase reactii, multe dintre ele avand un caracter populist, oferind doar o scena meschina de pe care unii se erijeaza in protectori ai consumatorului. De ce acum, de vreme ce taxa a fost intoarsa pe toate fetele la jumatatea anului trecut, cand guvernul a propus-o si Parlamentul a marit-o? Desigur, pot exista pareri pro si contra, cu conditia sa avem argumente de ambele parti. UE acuza Romania ca a introdus o taxa discriminatorie. Asa cum o recunoaste chiar comisarul european pentru taxe, dl. Laszlo Kovacs, mai sunt inca 17 tari membre ale UE care au exact acelasi tip de taxa (unde cuantumul variaza de la cateva sute de euro - ca la noi - si pana la 16.000 de euro! - la noi ajungand doar la jumatate)! Pe noi ne ameninta cu sanctiunea si probabil ca o face si cu celelalte tari. Suntem ca la scoala cand profesorul vrea sa ia masuri impotriva a trei sferturi din elevi!
Elevii buni ai clasei nu au taxa cu pricina, dar au un impozit anual, cu doua componente: taxa de drum si plata gradului de poluare. Cu cat masina este mai veche, cu atat este mai mare impozitul. Asa se explica de ce nemtii vor sa scape de rablele lor si cauta pe cineva din est.
Discutand la rece taxa cu pricina, nu poti sa nu remarci ca lucrurile au o anumita logica cat se poate de europeana. Adica, poluezi mai mult, platesti mai mult!
Un executiv al companiei AAA Auto, primul si singurul dealer profesionist angrenat in comertul de masini second hand, afirma ca romanii merg spre masini Euro 3 si chiar Euro 4, intelegand foarte bine cele afirmate mai sus. Mai mult, numarul celor care se indreapta catre masini atat de ieftine este nesemnificativ. Domnia sa mai amintea o regula comerciala simpla. Un comerciant serveste clientul de pe piata, iar clientul asta vrea. Iata ca - se demonstreaza - povestea lacrimogena a omului sarac care este impiedicat sa ia si el o masinica este cat se poate de falsa.
S-a vorbit si de interesele "absconse" al importatorilor de masini noi. O prostie cat se poate de mare. De ce? Importatorii oficiali ai marilor constructori de automobile au cel mai bun acces la cel mai dezvoltat, eficient si garantat sistem de comercializare a masinilor second hand din intreaga lume. Se stie, dealerii de masini noi au si un comert cu masini la mana a doua, de doua ori mai mare si de trei ori mai profitabil.
Mai exista si exemplul Poloniei, o tara care si-a injumatatit industria auto, vanzarile de masini noi, forta de munca! In schimb au invadat Polonia toate rablele din Germania, nemtii renuntand cu bucurie la ele. Pentru prima data, in 2006, Cehia a "reusit" performanta ca masinile second hand importate sa le depaseasca pe cele noi, in ciuda popularitatii marcii nationale Skoda! Romania a mai fost o data lada de gunoi a Europei, la inceputul decadei trecute. Poate atunci era normal, veneam dupa o lunga perioada de negura si saracie. Dar azi, sa redevii un tomberon UE, parca nu este ce ne-am dori pentru scumpa noastra Romanie! Avem o piata in mare crestere, una dintre cele mai spectaculoase din Europa. Avem sisteme financiare din ce in ce mai accesibile. Avem toate marcile de prestigiu sau populare din lumea civilizata. Mai mult, in curand vom avea o competitie pentru re-privatizarea fabricii de la Craiova. Pai daca Ford sau GM vor descoperi ca noi stimulam vechiturile in defavoarea masinilor noi, moderne si performante, ce interes ar mai putea avea sa investeasca sute de milioane, transfer de noi tehnologii si sa localizeze zeci de furnizori, toti insemnand zeci de mii de locuri de munca?
Taxa va fi probabil redusa de guvern si poate Comisia Europeana va fi mai fericita. Mult mai important ar fi insa sa intelegem de ce trebuie sa dai bani pe masina si nu pe taxe! Iar daca Europa a inventat un sistem care te stimuleaza sa mergi pe lucruri noi, mai fiabile, mai sigure, mai dotate, mai eficiente la consumuri si mult mai putin poluante, atunci nu merita sa platesti pentru toate astea ca sa te bucuri de ele?
Mai putem sa privim lucrurile si altfel. Taxa de prima inmatriculare este prima faza a unui proiect mai larg. Oprim rablele sa ne invadeze "fortand" consumatorul sa prefere masini cat de noi isi poate permite. Sa nu ne facem iluzii insa! In ceva timp - poate ani - ne paste impozitul ca la nemti! Si atunci, toata lumea o sa plateasca, nu doar cei care aduc masini din import. Apropo, ce preferati, cateva mii de nemultumiti sau cateva milioane de posesori de masini foarte vechi care vor ajunge sa plateasca impozite mai mari decat valoarea masinii lor?

Dan Vardie este analist al pietii auto romanesti si internationale

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO