Opinii

Despre ambalaj, etichetă şi conţinut

16.11.2010, 23:50 83


de Cristian Manole - business analyst, M&A Department,Casa de InvestiŢii Capital Partners

Piaţa globală de fuziuni şi achiziţii arată o reveniresemnificativă în 2010, putând să se apropie de cele 3.180 miliardeUSD înregistrate în 2008, conform Dealogic, o firmă de cercetărispecializată în acest sector. Suntem încă departe de recordul de4.610 miliarde USD din 2007 şi economiile globale sunt încăsuferinde.
Însă dincolo de volumele pieţei, mult mai interesantă esterepartizarea geografică a tranzacţiilor. În ultimii ani, pondereafuziunilor şi achiziţiilor din zona ţărilor emergente este din ceîn ce mai ridicată în volumul global. De la aproxi mativ 15% în2005, M&A-ul din ţările emergente a ajuns la 23% în 2009, iarpentru primele nouă luni din 2010 se situează în jurul a 32% dinvolumul total, conform aceleiaşi surse.

Această efervescenţă din economiile emergente nu este însănicidecum reflectată în cvasiîngheţul pieţei din România. Volumenesemnificative ale pieţei de M&A şi multipli sub media ţăriloremergente pun România la marginea hărţii sau chiar o scot dincategoria ţărilor emergente.
Eticheta de "Localizat în România" nu mai reprezintă un plus pentrucompaniile româneşti, ba chiar din contră. Pentru că România nu maioferă în acest moment rate de creştere sau randamente pe măsurariscurilor. Şi nu pare în stare să o facă nici în viitorulapropiat.

"Localizat în România" înseamnă din ce în ce mai des asocierea cudeja clasicele teme ale unei ţări care nu asigură: un minim depredictabilitate la nivel fiscal, o minimă decenţă în cheltuireabanului public, o orientare către proiecte majore care să creascăcompetitivitatea/ atrac ti vi tatea, un aparat bugetar binecalibrat şi eficient şi lista poate continua. Mai mult, înseamnăafaceri într-o ţară care este la coada Europei în ceea ce priveştecreş terea economică şi care nu mai prezintă încredere pentrufinanţatorii externi.
Însă dincolo de acest "ambalaj" ma cro economic şi făcând oanalogie cu mar ketingul din pieţele bunurilor de larg con sum, maiîntâi trebuie să ai un conţinut bun pentru a putea vinde produsulşi mai apoi trebuie să ai şi un ambalaj atractiv pen tru a vindeprodusul la un preţ mai mare.
Un "ambalaj" reuşit poate să atragă mai mulţi investitori, poate săasigure un premium în evaluare, dar esenţial în piaţa de fuziuni şiachiziţii va rămâne "conţi nutul" (compania şi fundamenteleei).

Ameţiţi până acum vreo doi ani de strălucirea ambalajului,investitorii, dar mai ales antreprenorii treceau mult mai uşorpeste slăbiciuni în fundamentele afacerii. Perioada tulbure areadus şi ar trebui să reţină atenţia managementului cătreîmbunătăţirea "conţinu tu lui": creşterea performan ţe lormanageriale, eficien ti za rea proceselor, restructu ra reabilanţului sau relaţia mai bună cu clienţii. Nu în ultimul rând,este nevoie de sisteme mai bune de raportare şi standardeinternaţionale, abordare strategica şi capacitatea de a reacţionamai rapid la cerinţele pieţei.
Un conţinut de calitate poate fi făcut în continuare atractiv,chiar dacă "ambalajul" nu e corespunzător. Dar n-ar strica în plusşi o responsabilizare, măcar în ceasul al doisprezecelea, a claseipolitice, care să redea un "ambalaj" potrivit companiilorromâneşti.

Text preluat din Topul "Cele mai valoroase 100 de companii"care apare astăzi pe piaţă

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO