Opinii

Multinaţionalele şi impactul în curricula academicã

Multinaţionalele şi impactul în curricula academicã

Autor: Dan Luca

07.03.2015, 15:42 531

Acum câteva zile, Comisia Europeanã a organizat la Bruxelles a 6-a ediţie a University Business Forum, eveniment la care am avut onoarea să moderezsesiunea plenară. Fiind în mijlocul dezbaterilor, a fost interesant sã observ abordãrile celor douã pãrţi: universitãţi şi sector de afaceri, dar şi opiniile politicienilor despre dezvoltarea acestui binom. Preşedintele Asociaţiei Universităţilor Europene, prof. Maria Helena Nazaré, puncta clar direcţia de urmat: “trebuie să clădim mecanisme de încredere între universităţi şi sectorul de afaceri”.

Pare evident, dar amploarea cercetãrii în Statele Unite ale Americii s-a dezvoltat în special datoritã implicãrii oamenilor de afaceri în parteneriate cu universitãti. Prof. David B. Audretsch de la Indiana University explica fenomenul: “Deşi în trecut universităţile nu erau conectate la sistemul economic, acum acestea au un rol clar în economia globală. Cultura universitară a evoluat, dictată de realitatea pieţei. Sistemul universitar american s-a deschis rapid, dupã al doilea Rãzboi Mondial cãtre industrie, Europa a fost mai reticentã la început, dar acum recupereazã rapid″.

Cei educaţi sunt chemaţi să conducă societatea, să vină cu soluţii, iar universităţile trebuie să faciliteze conexiunile în societate. Educaţia nu este doar ştiinţă, trebuie să formeze şi oameni întreprinzători. Prof. Ernst Schmachtenberg, rectorul Universităţii din Aachen (Germania), şi în acelaşi timp preşedintele Asociaţiei Europene a Universităţilor Tehnice (CESAER), preciza că ″profesorul devine interlocutorul de nădejde al sectorului de afaceri, doar astfel se pot realiza parteneriate sustenabile″.

Companiile, şi în special multinaţionalele, adorã sã lucreze cu mediul academic. Jo Lopes, reprezentant Jaguar Land Rover, menţiona că ″piaţa evoluează şi trebuie să identificăm în permanenţă competenţe pentru industria pe care o reprentãm. În industrie avem un portofoliu de cercetare şi apoi identificăm relaţionările educaţionale pentru a coopera pe domenii precise. Se crează module împreună cu universitatea, iar acreditarea academică e foarte importantă. Proprietatea intelectualã a cercetãrii este încã un subiect foarte delicat”.  Sugestiile oferite de Lopes pentru o mai bună relaţionare universitate-business presupun “contracte uşoare, atitudine spre cooperare şi focalizare pe proiect”.

Fiind un eveniment cu peste 450 de participanţi, în majoritatea rectori de universitãţi europene, politicienii au ţinut sã îşi exprime opinia. Comisarul european pentru Educaţie, Tibor Navracsics, spunea un lucru de reţinut: ″există încă o problemă cu protecţia faţă de necunoscut, suntem prea conservatori în anumite aspecte″.

Marite Seile, Ministrul Educaţiei şi Ştiinţei din Letonia, ţară care asigură Preşedenţia UE, a insistat pe aspectul integrãrii absolvenţilor pe piaţa muncii: ″avem nevoie de un dialog permanent între sistemul educaţional şi cerinţele pieţei″.

Eurodeputata Silvia Costa, Preşedinta Comisiei de Educaţie şi Culturã din Parlamentul European, explica faptul că este necesară adaptarea la realităţile contemporane. În opinia acesteia, globalizarea trebuie avută în vedere în evoluţia sistemelor de educaţie, unde mobilităţile au rol esenţial pentru asigurarea progresului. “În egală măsură, trebuie să ne axăm şi pe educaţie informală şi pe cea nonformală″, adãuga italianca.

Sã fiu sincer, cam puţinã lume din România la acest eveniment şi e mare pãcat. Poate nu este rãu sã organizãm astfel de forumuri, în colaboare cu instituţiile europene, şi în România. Mai ales cã am înţeles de la organizatori cã astfel de ″localizãri″ ale conceptului se deruleazã cu succes deja în ţãri precum Germania, Olanda sau Danemarca.

Dan LUCA este în prezent Directorul Institutului EurActiv din Bruxelles. Este stabilit la Bruxelles din 1997, fiind de asemenea profesor la universităţi din Bruxelles, Bucureşti şi Cluj. În 2003 a înfiinţat Clubul ″România-UE″ Bruxelles, iar în 2009 primul think-tank românesc din Bruxelles, GrupRomânia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels