Opinii

Opozitia a confundat "legea calului" cu "legea bugetului"

05.12.2005, 19:19 17

Elaborarea Bugetului de Stat pe anul 2006 s-a facut in corelare cu executia bugetara pe primele 10 luni ale anului 2005 si in functie de noile prioritati sectoriale stabilite pentru viitorul an.

Trebuie sa realizam faptul ca anul 2006 este hotarator pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana la 01.01.2007; un "raport de tara" favorabil in luna aprilie 2006 va determina anularea "clauzei de salvgardare" instituita in 2004, nemaiexistand, practic, nici un obstacol major pentru aderare.

In aceasta situatie, responsabilitatea asumata de Guvernul Tariceanu pe indicatorii macroeconomici ai bugetului pe 2006 este imensa, "raportul de tara" dinaintea aderarii fiind elaborat in baza acestor indicatori.

Constructia bugetara a anului 2006 este in stransa relatie cu pachetul politicilor macroeconomice prognozate pentru acest an, avand urmatoarele tinte:



1. cresterea cu 6% a PIB (care va avea la baza marirea volumului de activitate indeosebi in constructii si servicii), comparativ cu 5,7% cat se estimeaza ca se va realiza in anul 2005;



2. consolidarea procesului de dezinflatie, preconizandu-se o reducere a inflatiei la 5,5% (decembrie la decembrie);

3. reducerea deficitului de cont curent al balantei de plati externe la 6,9% din PIB fata de 8,1% estimat pentru 2005, avand in vedere o crestere a exporturilor cu 14,6% si a importurilor cu 15,8%;



4. scaderea cotelor de contributii la asigurarile sociale cu 2 puncte procentuale;



5. mentinerea in anul 2006 a unui deficit bugetar redus de 0,5% din PIB comparativ cu 1% in 2005 si 1,5% in 2004;



Politica fiscala se bazeaza si in 2006 pe o cota unica de impozitare de 16% si un TVA maxim de 19%.

Fata de toata aceasta filozofie bugetara prezentata grupurilor politice din Parlament de catre ministrul finantelor, opozitia a facut un numar record de amendamente (1.062 comparativ cu 125 in 2004) care nu modificau elementele esentiale ale bugetului, dar obstructionau in mod vadit dezbaterile si adoptarea legii bugetului pe anul 2006.

Subliniez faptul ca majoritatea amendamentelor facute nu se refereau la legea bugetului de stat sau nu aveau prevazute sursa de finantare.



Exemplific doar cateva din aceste amendamente:



* "alocarea sumei de 1.000.000 lei RON pentru organizarea unor excursii gratuite de 1-2 zile in judetele Covasna si Harghita";

* "inceperea constructiei a cate doua parking-uri supraterane in toate municipiile resedinta de judet";

* "modificarea bugetului CNSAS la capitolul "materiale pentru curatenie" de la 100.000 lei RON la 35.000 lei RON";

*"diminuarea sumelor alocate din bugetul de stat la capitolul "spor de vechime" de la 4.103.000 lei RON la 3.103.000 lei RON".



Nu doresc sa ma refer la profesionalismul si seriozitatea acestor amendamente, dar unii politicieni din opozitie fac confuzie intre "legea calului" si "legea bugetului de stat", tratandu-le cu aceeasi unitate de masura.

Acest mod de abordare s-a vazut si in timpul celor doua saptamani de dezbateri ale amendamentelor facute la legea bugetului, seriozitatea acestor dezbateri repercutandu-se asupra credibilitatii Parlamentului.

Opozitia distructiva facuta in tot acest timp s-a concretizat foarte bine in declaratia unui important lider PSD: "Daca doriti sa va treaca bugetul, veniti sa negociem conditiile, in caz contrar, daca puteti, votati-vi-l singuri!"... Lucru pe care l-am si facut.



* Dan Radu Rusanu (PNL) este vicepresedinte al Camerei Deputatilor si a condus sedinta in care s-a adoptat legea bugetului

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO