Piata IT&C

Lupta om la om pe fiecare client in telecomunicatii

26.09.2007, 14:03 38

Primul semestru al acestui an arata ca expresii ca "reducere 50%", "gratuit" sau "taxa zero pe toata durata contractului" au intrat in vocabularul uzual al operatorilor telecom. Concurenta puternica existenta pe toate palierele pietei, de la telefonie pana la internet si televiziune, a determinat operatorii sa lucreze adesea cu zecile de procente la reduceri pentru mentinerea clientilor sau atragerea unora noi.
Acest razboi - care i-a facut pe unii combatanti sa invoce batalia de la Waterloo, a dus la derularea de campanii promotionale permanente - care nu au mai fost legate de diverse evenimente sau zile speciale (1 Martie sau Sarbatorile de Paste) sau scaderi consistente ale tarifelor - in functie de climatul concurential de pe fiecare segment al industriei in parte.
Telefonia fixa si cablul TV - doua afaceri amenintate de alte tehnologii si unde ratele de crestere s-au diluat sau transformat in scadere, au fortat scaderi drastice de preturi in timp ce in telefonia mobila - unde resursele de crestere sunt inca departe de epuizare, dar concurenta s-a asprit, tarifele de lista au suferit modificari minore - cheia luptei pe clienti fiind promotiile agresive.
"Nimeni de pe piata nu a scazut tarifele de lista, dar pretul efectiv al serviciilor telecom, care include efectul cumulat al promotiilor desfasurate de operatori, a scazut considerabil", declara recent reprezentantul unui operator de telefonie mobila.
Primul semestru al acestui an arata ca si 2007 pare a fi un an in care operatorii de telefonie mobila vor continua sa anunte cresteri record ale numarului de utilizatori.
La jumatatea anului curent, cifrele aratau 2,042 milioane de utilizatori noi de telefonie mobila, in timp ce in tot anul 2006 numarul utilizatorilor noi a fost de peste 3,8 milioane. Practic, la jumatatea anului, numarul de utilizatori de telefonie mobila ar putea sa fi trecut de 19 milioane.
Anul trecut Vodafone Romania a atras cei mai multi clienti noi - circa 1,6 milioane, in timp ce in primul semestru 2007 Cosmote a luat cei mai multi utilizatori noi din piata, aproape 1 milion. Orange si Vodafone au atras fiecare putin peste 500.000 de utilizatori noi in semestrul unu.
Cresterile vin pe fondul unei concurente puternice intre trei operatori, respectiv Orange Romania, Vodafone Romania si Cosmote Romania - in conditiile in care Telemobil (Zapp), al patrulea operator de telefonie mobila de pe piata locala, nu a mai comunicat numarul de clienti si obiectivele pe acest an si are o prezenta discreta in ce priveste promovarea serviciilor sale.
In conditiile in care rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobila va fi la sfarsitul acestui an de aproximativ 90%, operatorii se bazeaza ca afacerile lor vor creste pe masura ce tot mai multi romani vor alege sa poarte nu unul, ci mai multe telefoane mobile in buzunar. "Nu va avea fiecare roman un mobil in buzunar, ci tot mai multi romani vor alege sa aiba mai multe cartele sim", explica reprezentantul unui operator de telefonie mobila.
In ciuda concurentei acerbe si a campaniilor promotionale agresive, pana in prezent niciun operator de telefonie mobila nu a anuntat scaderi ale veniturilor.
Astfel, veniturile Orange Romania au crescut, in primul semestru, cu 24,3% fata de acelasi interval din 2006, la 578 milioane de euro. Compania si-a mentinut ritmul de crestere inregistrat in perioada similara din 2006. Venitul mediu pe utilizator (ARPU), calculat pentru ultimele 12 luni (iunie 2006 - iunie 2007), a fost de 136 de euro in al doilea trimestru, comparativ cu 137 de euro in primele trei luni din 2007.
Vodafone Romania, al doilea operator de pe piata locala de telefonie mobila ca numar de clienti, a inregistrat o crestere cu 26,8% a veniturilor din servicii in al doilea trimestru calendaristic al acestui an, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2006.
Compania nu a anuntat valoarea veniturilor pentru trimestrul doi calendaristic si nici ritmul de crestere pentru primul trimestru calendaristic al acestui an. De la preluarea de catre grupul Vodafone, in anul 2005, operatorul lucreaza dupa anul fiscal britanic, astfel ca anul financiar se incheie in luna martie.
Venitul mediu lunar pe utilizator a urcat de la 14 dolari in perioada ianuarie-martie la 15,7 dolari in al doilea trimestru, pe fondul avansului de la 27,1 dolari la 31,2 dolari in cazul clientilor cu abonamente si de la 6,1 dolari la 6,6 dolari la cei cu cartele preplatite.
Cosmote Romania, filiala locala a grupului elen de telefonie mobila Cosmote, a obtinut in primul semestru venituri de 63,6 milioane euro, de 4,5 ori mai mult decat in prima jumatate a anului 2006, iar pierderile s-au redus cu 54%, la 20,7 milioane euro, pe fondul cresterii numarului de clienti. Compania si-a relansat operatiunile in decembrie 2005 si desfasoara o campanie agresiva de atragere de clienti. Operatorul a lansat recent cea mai ieftina cartela sim cu numar de pe piata, care are un tarif de doi euro.
Primii doi mari operatori de telefonie mobila de pe piata nu au furnizat pana in prezent detalii despre nivelul profitabilitatii, astfel incat este dificil de estimat daca promotiile din acest an vor afecta nivelul castigurilor companiilor, mai ales in conditiile in care servicii cu marje ridicate precum cele de acces la internet au ajuns aproape de zece la suta din veniturile celor doua firme.
Cosmote Romania a publicat informatii referitoare la nivelul profitului (pierderilor), insa faptul ca rezultatele din acest an sunt comparate cu o perioada in care firma avea cateva sute de mii de clienti si inregistra cheltuieli ridicate in retea si promovare le fac putin relevante din acest punct de vedere.
Daca in telefonia mobila prognozele sunt de crestere solida, pentru telefonia fixa si serviciile de cablu TV afacerile se anunta mai complicate.
Confruntata cu o scadere puternica a numarului de abonati pe telefonia fixa, Romtelecom cauta sa-si convinga utilizatorii sa pastreze linia fixa in casa - in detrimentul ofertelor de la companii ca RCS&RDS sau UPC, prin adaugarea de noi servicii care sunt disponibile fie la preturi mai mici, fie doar pentru clientii sai. In aceasta strategie se inscrie lansarea anul trecut a serviciului de televiziune prin satelit cu serviciul Dolce. Romtelecom detinuse anterior o companie de servicii de cablu TV, Cable Vision of Romania, care avea insa mai putin de 100.000 de abonati la data vanzarii catre Astral (achizitionata ulterior de UPC Romania).
Situatia dificila in care se afla compania, care a pierdut 900.000 de clienti intr-un an si jumatate (decembrie 2005 - iunie 2007), a determinat si actiuni proportionale.
Dupa ce si-a ratat anul trecut tinta de crestere pe internet, Romtelecom a redus cu 50% tarifele pentru acest serviciu si a crescut viteza serviciilor de acces mentinand neschimbate preturile. Dupa reducerea de 50% a tarifelor, compania a mai redus inca o data cel mai costisitor abonament, cu 24 de euro.
De asemenea, punand in prim-plan nevoia de a-si mentine veniturile din abonamente, Romtelecom a sacrificat venituri generate de taxarea convorbirilor permitandu-le clientilor sa vorbeasca gratuit in interiorul retelei. Ulterior, dupa ce concurentul UPC Romania a lansat un abonament care permite convorbiri gratuite si nelimitate in orice retea de telefonie fixa, Romtelecom a facut acelasi pas. Evolutiile din piata arata astfel ca numarul de clienti ai operatorilor alternativi de telefonie fixa a crescut pana la un punct - aproape 900.000, din care Romtelecom trebuie sa tina cont - de o maniera vizibila chiar, de ceea ce fac acestia.
Cresterea puternica a numarului de abonati la serviciile de televiziune prin satelit de pe piata locala, care a ajuns la aproximativ 1 milion de utilizatori, pare a ridica probleme pentru operatorii de cablu TV.
UPC Romania a pierdut aproximativ 90.000 de clienti in primul semestru, dar a "recuperat" circa 30.000 de clienti prin avansul inregistrat pe televiziunea prin satelit si serviciile de cablu digital. De altfel, compania a raportat pentru primul semestru al acestui an venituri de 88,1 milioane de euro, in crestere cu 22% fata de aceeasi perioada a anului trecut.


Tendinte la sase luni

Telefonie mobila: numarul de utilizatori a crescut cu 2,042 milioane, fapt ce sugereaza ca piata ar putea creste ca in 2006 cu aproape 4 milioane de utilizatori. Performerul din primul semestru este Cosmote, cu aproape 1 milion de clienti noi, in timp ce Orange si Vodafone au adaugat fiecare peste 500.000 de clienti.

Telefonie fixa: Numarul de utilizatori scade doar la Romtelecom (peste 300.000) si inregistreaza cresteri usoare (sub 200.000 utilizatori) la principalii concurenti (RCS&RDS si UPC Romania). Romtelecom si-a diminuat totusi numarul plecarilor din retea in ultimele doua trimestre.

Cablu TV: Industria care genereaza grosul veniturilor pentru RCS&RDS si UPC Romania pare a intra intr-un proces de stagnare, stimulat si de succesul televiziunii prin satelit. In timp ce RCS&RDS nu a mai comunicat cifra clientilor de anul trecut, UPC a raportat o scadere cu 90.000 a numarului de clienti, la 1,273 milioane.

TV prin satelit: inregistreaza una dintre cele mai mari rate de crestere din piata, cei mai multi clienti noi fiind revendicati de Romtelecom (aproape 70.000), in conditiile in care RCS&RDS ? liderul de piata nu a mai comunicat numarul de clienti de la sfarsitul anului trecut.

Internet: pe o piata in crestere, Romtelecom recupereaza concentrarea tarzie pe acest segment, concurand cu RCS&RDS la atragerea celui mai mare numar de clienti noi. Romtelecom a acumulat aproape 90.000 de clienti noi, cu 10.000 mai putini decat liderul pietei, RCS&RDS, care a ajuns la 500.000 de utilizatori. UPC a atras aproape 20.000 de clienti noi pentru serviciile de internet.


Strategii diferite pentru achizitia de clienti

Cablu TV: RCS&RDS a renuntat la taxa de instalare, care ajungea la 119 lei pentru utilizatorii care locuiesc la casa. Clientii noi ai UPC la serviciul CATV platesc 50% din abonament timp de sase luni. Operatorii incearca sa furnizeze cablul TV ca parte a unui pachet complet de servicii (cablu TV, telefonie fixa, internet).

TV prin satelit: concurenta extrem de ridicata de pe o piata aglomerata, cu cinci jucatori, a determinat o tendinta descrescatoare a preturilor, dupa intrarea UPC si Romtelecom in aceasta industrie.

Telefonie fixa: pentru a-si mentine veniturile din abonamente (Romtelecom) sau clientii pe cablu (UPC), operatorii au lansat abonamente cu minute gratuite in reteaua proprie sau catre orice alta retea fixa. RCS&RDS are in oferta, pentru clientii sai de cablu sau internet, un abonament cu taxa zero si care include minute gratuite catre Romtelecom si in retea.

Telefonie mobila: pe o piata care are resurse inca mari de crestere, operatorii pastreaza aproape intacte tarifele de lista, dar se bat in promotii care includ, pentru abonatii noi, abonamente gratuite, minute cadou in retea sau telefoane la pret redus.

Internet: cea mai brutala mutare a apartinut Romtelecom, care a redus cu 50% preturile, la jumatatea acestui an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO