Politică

CNSAS, la un pas de revocare

06.03.2003, 00:00 13

Comisia parlamentara de control al activitatii Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS), condusa de senatorul PSD Ion Predescu, si-a definitivat, ieri, raportul cu o concluzie uluitoare: membrii sai cer revocarea din functie a membrilor Colegiului CNSAS.
Initial Comisia a fost formata pentru a debloca situatia din CNSAS. Blocajele dintre membrii, cei drept punctate de declaratii taioase si de o parte si de alta au pornit insa de la un fapt real: criza dintre institutie si SRI. Raportul Comisiei ajunge la concluzia ca a existat o colaborare foarte buna intre CNSAS si SRI si ca neintelegerile sunt cauzate de nepotrivirile de caracter dintre membrii Colegiului. Declaratiile directe ale lui Mircea Dinescu, cunoscut pentru stilul sau personal, constituie argumente decisive in raport, pentru concluziile radicale ale parlamentarilor. Scriitorul nu a fost iertat pentru "cuvintele injurioase si triviale" la adresa Bisericii Ortodoxe Romane iar Horia Roman- Patapievici pentru ca a colaborat la Penthaouse, revista care "nu onoreaza functia de secretar de stat". Celor mai reprezentativi membri din grupul celor sase - Dinescu, Plesu, Patapievici, li s-a calculat la sange prezenta la serviciu, ca sa se ajunga la concluzia ca sunt campionii absentelor.
Raportul nu a fost insusit de PNL si PD, ai caror membri contesta concluziile Comisiei. Emil Boc(PD) si Cornel Stirbet (PNL) au refuzat sa voteze acest raport. Majoritatea a fost asigurata de voturile parlamentarilor PSD si PRM.

Revocati pentru ca vorbesc liber
Raportul consemneaza pe larg in replici datate neintelegerile verbale dintre cele doua grupari ale Colegiului, din jurul lui Gheorghe Onisoru si Mircea Dinescu. In plus, membrii Comisiei de control s-au deplasat in inspectie si la sediul CNSAS, au verificat salariile angajatilor, chiria si documentele interne. Comisia recomanda, in consecinta, sa se faca economii si mutarea sediului.
O prima obiectie a raportului ar fi faptul ca Mircea Dinescu nu ia in serios controlul paralmentar asupra CNSAS. O remarca facuta de scriitor -"Onisoru s-a plans la Parlament ca a fost facut bou. Vrea un certificat de la Parlament ca nu e bou"- din noiembrie 2002, este considerata argument in sprijinul acestei teze.
Cauzele dezbinarii Colegiului CNSAS sunt conform raportului conceptiile si opiniile diferite cu privire la dosarele pe care trebuia sa le primeasca de la SRI", unii considerand ca acestea trebuie preluate in intregime, altii doar partial.
O alta cauza este "dublul sigiliu", cerinta a grupului Dinescu, anume ca pe arhive sa existe atat sigiliul CNSAS cat si al SRI, iar nici una dintre institutii sa nu aiba acces unilateral. Raportul consemneaza ca SRI nu a putut accepta asa ceva deoarece in arhive se afla si "dosare operative".
Raportul Predescu arata ca cele doua grupuri din CNSAS nu s-au inteles in principiu, asupra deconspirarii fostilor ofiteri de securitate dar aloca un spatiu mult mai larg, conflictelor personale dintre ei. Diferentele de pregatire, varsta, opinii politice si mai ales, aprecierile publice consituie o preocupare speciala a raportului.
Andrei Plesu si Mircea Dinescu sunt citati copios. Primul pentru ca a declarat despre grupul Onisoru ca sunt "lichele si golani", al doilea pentru ca i-a numit pe aceeasi membri "pui de avicola si blegi, halucinati de Vacaroiu".
Raportul recunoaste oficial existenta a doua grupuri in Colegiu: cei cinci- Gheorghe Onisoru, Mihai Gheorghe, Constantin Buchet, Florian Chiritescu si Aurel Pricu - si ceilalti sase- Mircea Dinescu, Horia Roman-Patapievici, Andrei Plesu, Claudiu Secasiu, Viorel Nicolescu si Ladislau Csendes.

CNSAS, "o institutie costisitoare"
O mare atentie a acordat Comisia amanuntelor administrative din functionarea Colegiului: salarii, conditii de depozitare si acces la documente, chirie.
Suma de 30.000 de dolari platita lunar pentru imobilul CNSAS este considerata prea mare de parlamentari, cu atat mai mult cu cat, dupa parerea lor ar trebui mutata si arhiva recomandand o fosta cazarma de la Razoare.
Raportul arata ca membrii Colegiului au salarii de ministrii si consemneaza valoarea indemnizatiilor, a salariilor de merit. CNSAS este printre putinele institutii bugetare care plateste risc de suprasolicitare si de confidentialitate. La 31 octombrie 2002 suma salariilor de plata pentru cei 188 de angajati este de 2.177.727.491 lei. Concluzia parlamentarilor este ca din punct de vedere financiar-salarial institutia apare ca fiind costisitoare pentru activitatea sa.

SRI, basma curata
"Imputarile" ce s-au adus SRI "apar ca nejustificate"; "se retine colaborarea bine intentionata a SRI, ajutorul pe care l-a dat Colegiului si serviciilor CNSAS"- aceasta este concluzia Comisiei in privinta rolului SRI in relatia cu CNSAS.
Raportul citeaza in sprijinul acestei concluzii o intalnire cu conducerea SRI din 16 ianuarie 2003, in acre membrii Comisiei au aflat ca acuzatiile venite din CNSAS "sunt contrare datelor realitatii", conform carora pana la sfarsitul anului trecut CNSAS a primit 4849 dosare cu 10.406 volume, ca specialistii SRI au facut un numar de 22.179 de verificari in evidenta securitatii, in perioada 2001-2002. Se precizeaza ca SRI  este pregatit sa predea peste 12.000 de metri lineari arhiva, dar ca aceasta nu poate fi preluata de CNSAS, deoarece nu are conditii optime de arhivare a acestei cantitati de dosare.
Concluziile raportului sunt cel putin contradictorii. Pe de o parte se recunoaste ca CNSAS este o institutie necesara care trebuie sa-si incheie mandatul de sase ani, iar ulterior se spune ca actualul Colegiu nu poate sa functioneze in Continuare in conditii normale si trebuie revocat. Raportul da si un scenariu de urmat: un Biroul provizoriu numit de Parlament care sa asigure interimatul, numirea unui nou Colegiu de Conducere, efectuarea unui control al Curtii de Conturi si schimbarea sediului.
Asa cum este acum, raportul are doar valoare de informare. El va fi discutat in Comisiile juridice ale Parlamentului si ulterior, separat, in plenul celor doua Camere. Daca va fi adoptat acest raport, vom asista la revocarea membrilor Colegiului CNSAS inainte de expirarea mandatului pentru care au fost investiti.

"Eram un ghimpe in coasta puterii"
Deputatul PD Emil Boc, membru al Comisiei, nu este de acord cu concluziile la care au ajuns colegii sai. "Raportul reprezinta o incercare de schimbare a componentei politice a Colegiului, care nu mai corespunde actualei majoritati parlamentare. In fapt, cei care sunt vinovati de incalcarea legii, prin neparticiparea la sedintele Colegiului sunt recompensati", a argumentat Emil Boc. El crede ca PSD doreste sa indeparteze persoanele incomode din Colegiu pentru a avea un control total si asupra acestei institutii.
Pe fond, pozitia sa este apropiata de cea a grupului celor sase. Horia Roman Patapievici a declarat ca in "raportul Predescu" nu se pomeneste nimic de faptul ca blocajul are o cauza imediata: decizia a cinci membri de a nu mai frecventa sedintele".
El spune ca recomandarea revocarii este "ilegala" deoarece legiuitorul a gandit situatia membrilor CNSAS in termenii inamovibilitatii ca si la judecatori. 
La randul sau, Mircea Dinescu a declarat ca CNSAS  "statea ca un ghimpe in coasta puterii, de cand s-a propus publicarea  listelor cu 5.000 de informatori si ofiteri ai fostei securitati". "Publicarea acelor liste ar fi provocat un cutremur de 7 grade in institutii ca Presedintia sau Parlamentul, unde inca mai activeaza fosti securisti", crede Dinescu.
"Cum a aparut aceasta idee, SRI-ul a blocat toata aceasta poveste facand o diversiune foarte isteata. Onisoru s-a aliat cu cei trei membri PSD din CNSAS si nu au mai venit la sedinte. Astfel, s-a gasit modalitatea de a fi blocata activitatea institutiei pentru a se putea spune <uite ba, astia nu-si fac treaba>".
El spune ca CNSAS va fi controlat politic, pentru ca  noua conducere va fi desemnata de un Parlament "in care PSD si PRM voteaza in bloc".
mirela.luca@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24