Politică

PNA l-a trimis in judecata pe Traian Basescu in dosarul Flota

11.08.2004, 00:00 80

"Dosarul Flota" a ajuns in instanta. Parchetul National Anticoruptie (PNA) l-a trimis ieri in judecata pe fostul ministru al transporturilor Traian Basescu, actual lider al PD si edil sef al Capitalei. Alaturi de el vor mai fi judecati alti doi fosti ministri ai transporturilor, Paul Teordoiu si Traian Novac. In afara de Basescu vor comparea in fata justitiei alte 80 de persoane, intre care fostul sef al FPS, Radu Sarbu, fosti secretari de stat, fosti directori de ministere sau ai companiei navale CNM Petronim. PNA sustine ca acestia se fac vinovati de distrugerea unei parti a flotei romanesti. Ar fi vorba de instrainarea ilegala - sustine PNA - a 16 nave de mare tonaj. Prejudiciul retinut in sarcina celor trimisi in judecata se ridica, potrivit unul comunicat remie ieri presei de PNA, la 11.000 de miliarde de lei, adica peste 324 de milioane de dolari. Dosarul va fi instrumentat de Inalta Curte de Casatie si Justitie intrucat in speta sunt implicati fosti ministri care, potrivit legii, nu pot fi judecati decat de inalta curte.
"Cazul Flota" promite sa fie unul dintre cele mai spectaculoase dosare ajunse pe rolul unei instante romanesti. In primul rand, prin numele, dar si numarul celor acuzati. In al doilea rand, pentru ca el a mai fost instrumentat o data de justitie, far- rezultat. Nu in ultimul rand, este un caz vechi,  - care incepe in 1991 - multa vreme exploatat politic. Cel mai ilustru inclupat in dosar, este vorba de Traian Basescu, si-a dat demisia din Parlament in 1995 pentru a se pune - a spus el - la dispozitia organelor de ancheta, fara protectia imunitatii parlamentare. Justitia a dispus atunci neinceperea urmaririi penale impotriva lui.
Cand dosarul Flota a fost redeschis dupa 2000 a existat suspiciunea ca el reprezinta o razbunare politica. De altfel adversarul politic al PD si a lui Traian Basescu, PSD, l-a acuza in tot acest rastimp pe liderul democrat de vanzarea ilegala flotei. Traian Basescu s-a aparat spunand ca este vorba de o razbunare. Basescu a declarat anul trecut ca PSD l-ar santaja cu dosarul flota pentru a-l determina sa accepte fuziunea dintre PSD si PD, cum doreau social-democratii.
Anul trecut presedintele Iliescu si-a dat acordul pentru redeschiderea dosarului - asa prevede legea atunci cand este vorba de ministri si fosti mininstri. Suspiciunile privind instrumentarea la ordin politic a cazului au reaparut. Traian Basescu a fost chemat la PNA chiar inainte de alegerile locale, procurorii acceptand apoi amanarea audierilor pana dupa alegerile locale pentru a nu alimenta suspiciunile. Apropierea alegerilor generale va potenta, probabil, acesta ipoteza.
Cazul este foarte complicat, - este vorba de 192 de volume cu peste 50.000 de file de dosar - tocmai de aceea este de presupus ca procesul va dura foarte mult (poate chiar ani), dar implicatiile sale sunt foarte importante. Este vorba, pe de o parte, de credibilitatea unui lider politic, Traian Basescu (dar si a altora) si a unei importante institutii a statului, PNA, pe de alta.
Deocamdata, Traian Basescu beneficiaza de prezumptia de nevionvatie. Functia de primar general nu-i poate fi pusa la acest moment sub semnul intrebarii. Nu poate, in acest stadiu, sa fie suspendat din functie. Basescu a spus ieri ca la mijloc este mana PSD care ar vrea sa-l discrediteze inainte de alegerile generale.



Acuzatiile
Un comunicat al PNA, remis ieri presei ii acuza pe cei trimisi in judecata in dosarul flota de abuz in serviciu, fals intelectual, uz de fals, bancruta frauduloasa, spalare de bani, inselaciune, diminuarea nerjustificata a unor active vandute din patrimoniul statului si delapidare. Prejudiciul ar fi de peste 11.000 de miliarde de lei, reprezentand contravaloarea a 16 nave mineralier instrainate la inceputul anilor '90. Principalul vionvat, dupa cum reiese din comunicatul PNA, ar fi Traian Basescu, fost secretar de stat si apoi ministru al transporturilor, in perioada respectiva. Basescu este acuzatde PNA ca ar fi incalcat legea "cu buna stiinta".



Faptele
In 1999 flota maritima a Romaniei era impartita in trei companii - cea mai importanta fiind CNM Petromina S.A., la care se refera dosarul. In 1991 CNM Petromin inainta ministerului transporturilor un document din care reiesea ca navele din dotarea sa sunt intr-o stare proasta, solutia fiind un inprumut extern (45 de milioane de dolari) pentru retehnologizarea a 16 nave. Ministrul transporturilor de atunci, Traian Basescu a semneza cu grupul norvegian Torvald Klaveness o intelegere de retehnologizare a navelor cu ajutorul financiar norvegian. Au fost create  o sociatete mixta - Petroclav Inc. Bahamas (la are pentru o vreme Basescu a fost si director, detinand in acelasi timp si functia de minstru). Afacerea se complica dupa crearea in 1992 a societatii Petromin Overseas Inc., care a fost inregistrata in Liberia. De fapt, era vorba de un holding format din 16 firme proprietere de unica nava (cele 16 nave in discutie). Petromin Overseas era proprietarul celor 16 nave, iar Petroclav Inc. Bahamas se ocupa de management. Pentru a obtine imprumutul pentru care fusese incheieta intelegerea cu norvegienii, banca finantatoare  - Christiana Bank Osol a cerut schimbarea pavilioanelor - lucru care s-a facut prin ordin al ministrului Basescu. Imprumutul a fost acordat, dar nu a fost restituit la aermen, iar navele, gajate, au fost vandute de banca. Un alt imprumut de 50 de milioane de dolari a fost luat de la banca novegiana in 1993, scadenta fiind in 2003.
PNA il acuza pe Basescu ca a semnat asociarea cu norvegienii fara sa aiba acest drept intrucat orice asociere cu o firma straina trebuia, la vremea respectiva, aproabata de Guvern cu acordul ministerului finantelor - si invoca in acest sens un decret din 1974, inca in vigoare. Basescu este acuzat de abuz in serviciu, fals intelectual delapidare cu consecinte extrem de grave.



Apararea
Basescu a declarat ieri pentru Mediafax ca nu a incalcat nici o lege si spune ca acordul cu norvegienii a fost semnat de ministrul de externe, Adrian Nastese pe atunci. El spune ca redeschidera dosarului este o incercare de discreditare a sa, venita din partea PSD , inaintea alegerilor generale. El spune ca este ridicol ca procurorii sa invoce un decret din 1974 de vreme ce dupa 1990 au aparut mai multe legi prin care societatile comerciale erau libere sa infiinteze companii mixte. Basescu l-a acuzat pe vicepresedintele PSD Victor Ponta si pe Serban Nicolae (fost consilier a presedintelui Iliescu, acum ministru), ambii in comisia speciala de la Cotroceni care au recomandat cercetarea - ca se razbuna pe el.
Basescu spune ca, "in mod paradoxal", el a plecat din Ministerul Transporturilor in 1992, iar intre timp, incepand cu 1993, din AGA Petromin au facut parte Ion Honcescu si Serban Mihailescu (ambii lideri ai pSD) si se pare ca aceea este o "perioada neagra" in dosarul Petromin. In replica, Victor Ponta a declarat ieri pentru ZF ca el nu a facut decat sa dea un aviz de cercetare a cazului si ca nu l-a acuzat cu nimic pe Basescu. Ca orice cetatean, liderul PD poate sa mearga in instanta si sa-si probeze nevinovatia, daca este nevionvat, spune Ponta. "Nu are cum sa fie un caz instrumentat politic, de altfel Traian Basescu era atunci (in 1991 - n.n.) in acelasi partid cu noi (nu se scindase FDSN - n.n.), sigur eu nu era atunci. Poate dansul stie mai bine cum era la acea vreme, dar acum nu poate fi vorba de o presiune politica, ci de o chestiune care priveste strict instanta", a spus Ponta.
iulian.anghel@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO