Politică externă

Americanii bogati, cheia succesului financiar a lui Barack Obama

07.08.2008, 20:53 16

Desi candidatul democrat la alegerile prezidentiale din SUA, Barack Obama, se declara public fanul donatiilor de maxim 200 de dolari, sume care adunate ar reprezenta jumatate din cele 340 de milioane de dolari pe care le-a strans pana acum in campania electorala, studiile arata ca o treime din fondurile sale de campanie provin din donatii de minim 1.000 de dolari.
Printre marii donatori se numara 500 de simpatizanti, care au strans fiecare cate 50.000 de dolari sau mai mult. Circa 20 dintre acestia au adunat peste 500.000 de dolari, sase dintre ei au depasit 1 milion $, unul sau doi depasind chiar 2 milioane, relateaza The New York Times in editia electronica de ieri.
Potrivit unei analize a donatiilor, aproape doua treimi dintre donatorii sai provin din patru domenii principale: avocatura, asigurari si investitii, imobiliare si divertisment, domenii importante pentru Washington. Cei mai multi dintre donatori sunt avocatii (130), iar circa 100 brokeri din societatile de investitii, dintre care 24 lucreaza la titani precum Lehman Brothers, Goldman Sachs sau Citigroup.
Printre numele cele mai sonore se numara cel al lui Julius Genachowski, fost oficial in cadrul Comisiei Federale pentru Comunicatii, un binecunoscut donator politic; Robert Wolf, oficial al bancii de investitii UBS; James A. Torrey, investitor important in New York.
In prezent candidatul democrat se pregateste sa primeasca oficial statutul de candidat al partidului la Conventia Democrata ce va incepe pe 25 august in Denver, pentru care Obama mizeaza pe ajutorul prietenilor sai sa stranga 180 de milioane de dolari si alte 300 pentru alegerile generale.
In ciuda criticilor aprinse din partea lui Obama, dar si a candidatului republican, John McCain, la adresa grupurilor de lobby, si a promisiunii de a nu primi bani de la acestia, unii dintre donatori, in special directorii fondurilor de investitii au agende politice. In cazul lui Obama, ei au investit in campania democratului cand industriile pe care le conduceau doreau sa-si extinda influenta la Washington.
Este cazul lui Kenneth C. Griffin, CEO la grupul de investitii Citadel din Chicago, care a strans peste 50.000 de dolari pentru Obama, dar care recent a ajutat la un eveniment de strangere de fonduri pentru McCain. Citadel, a cheltuit 1,1 milioane de dolari in 2007, facand lobby impotriva cresterii impozitatii pentru fondurile mari de inves-titii. Obama sustine insa impozitarea mai mare.
In mod similar, Paul Tudor Jones, un manager miliardar al unui fond de investitii din statul Connecticut, a strans peste 100.000 de dolari pentru Obama. Dar a donat bani si pentru John McCain si fostii sai adversari Rudolph Giuliani sau Mitt Romney. Jones, care a donat mai bine de 900.000 de dolari in ultimii zece ani organizatiilor politice si candidatilor federali, a ajutat la formarea unei asociatii comerciale care sa lupte impotriva regularizarii fondurilor de investitii.
Tot referitor la grupurile de lobby, cinci dintre acestia - trei republicani si doi democrati - au pozitii cheie in organizarea Conventiilor celor doua partide. Steve Farber, vicepresedinte al comistetului de gazduire al Conventiei Democrate si responsabil pentru strangerea a celor 40,6 milioane de dolari, necesari pentru eveniment, este unul dintre fondatorii firmei Brownstein Hyatt Farber Schreck, una dintre cele mai profitabile din Washington. Firma lui Farber este in acelasi timp si unul dintre sponsorii evenimentului, la fel ca si opt dintre clientii sai, printre care Comcast, care a promis 5 milioane de dolari. In ceea ce priveste Conventia Republicana, ce va avea loc intre 1 si 4 septembrie in statul Minnesota, un rol important il are Anthony Foti, angajat al firmei Akin Gump Strauss Hauer & Feld. Foti este director de afaceri externe al Conventiei, ocupandu-se de relatiile cu grupurile de interese si de bussines, precum si politicienii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO