Politică externă

Internetul revolutioneaza campaniile electorale

22.03.2007, 20:09 19

Clipul cu senatoarea americana Hillary Clinton postat pe YouTube la inceputul acestei saptamani si afisat de peste 1 milion de ori semnaleaza inceputul unei revolutii de proportii in industria campaniilor electorale.
Clipul "Hillary 1984" ofera o noua perspectiva asupra controversatului spot Apple difuzat prima data in timpul competitiei Super Bowl din 1984 si prezinta aceeasi tanara atleta blonda, care alearga cu un ciocan spre un ecran unde este vizibila figura unui Big Brother amenintator adresandu-se discipolilor. In noul spot, femeia poarta un iPod si are inscriptionat pe tricou sloganul candidatului sau, iar figura de pe ecran, care va fi distrusa in final, ii apartine lui Hillary Clinton. Reprezentantii echipei de campanie a lui Barrack Obama, cu care Clinton lupta pentru obtinerea investiturii Partidului Democrat in vederea alegerilor prezidentiale din SUA din 2008, au declarat ca nu au autorizat spotul si nu au nicio legatura cu acesta.
Acest clip reprezinta "o era noua, un nou val in politica", crede Peter Leyden, director al New Politics Institute, organizatie de cercetare in domeniul stiintelor politice si media, apreciind ca acesta reprezinta sfarsitul erei broadcastingului. Simon Rosenberg, presedintele New Democrat Network, a afirmat ca acest clip prezinta "o brava lume noua", in care activistii din afara structurilor traditionale de campanie au puterea de a modifica mesajele electorale, chiar si cele ale unui candidat la presedintie.
Situatia din SUA este asemanatoare unei alte tari de pe continentul american. Astfel, principalele partide politice din Quebec desfasoara o batalie dura pe Internet pentru a seduce electoratul foarte divizat pentru alegerile din 26 martie curent, neezitand sa cumpere pe Google "cuvinte-cheie" si sa plateasca pentru multiplicarea difuzarii unor inregistrari video pe YouTube. Partidul Liberal din Quebec a cumparat pe Google numele a sute de candidati ai partidelor concurente. Cautand pe Google numele "Andre Boisclair", liderul Partidului din Quebec, rezultatul este un mesaj privind "lipsa de ratiune" a acestuia, care activat duce catre site-ul Partidului Liberal. Liberalii platesc o anumita suma de fiecare data cand un internaut intra pe pagina care contine respectivul mesaj, pana la epuizarea bugetului alocat acestei strategii de marketing.
Un exemplu elocvent al puterii crescande a Internetului in campaniile electorale in SUA este cazul candidatului democrat John Murtha din Pennsylvania. Un utilizator a postat pe YouTube.com un videoclip care surprindea modul in care Murtha a primit mita de la agenti FBI, deghizati in seici arabi. Aparitia videoclipului a zadarnicit sansele lui Murtha de a fi ales candidat al democratilor in Pennsylvania. Un alt incident celebru deja il implica pe George Allen, senatorul republican de Virginia. Acesta este personajul principal al unei inregistrari video in care a numit "macaca" un membru cu origini amerindiene al staff-ului de campanie al adversarului sau. Allen a pierdut cursa pentru un loc in Senat, in fata contracandidatului Jim Webb.
Si statisticile sunt favorabile acestei Revolutii a "Erei Conectate". La sfarsitul lunii trecute, un raport al grupului international de studii de afaceri Informa, citat de Financial Times, arata ca valoarea descarcarilor de continut video de pe Internet, precum YouTube, Google Video, Movielink sau iTunes Video se va inzeci in cinci ani, urmand sa atinga 6,3 miliarde de dolari in 2012.
Inainte ca Google sa cumpere YouTube, politica fara televizor parea la fel de imposibila ca si alegerile fara electorat. Acum, un nou sistem politic, manat de mediul interactiv online, si nu de cel audiovizual, a aparut la orizont. "Era Conectata" se bazeaza pe deplasarea puterii dinspre institutii inspre indivizi. Abilitatea de a comunica de la individ la individ este acum in mainile celor care stiu sa utilizeze eficient instrumentele mediilor sociale de genul YouTube, MySpace si FaceBook. Lupta pentru neutralitatea Internetului - si prin extensie, a politicii YouTube - va defini democratia secolului XXI.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO