Prima pagina

Afaceri in banda larga: PCNET isi cauta cumparator

16.08.2001, 00:00 40



Dupa numai opt ani de cand a patruns si in Romania, industria Internet da semne de maturizare: companiile intind sute de kilometri de fibra optica, se dezvolta servicii specializate pentru "clasa" business, se fac pregatiri febrile pentru lansarea alternativei la telefonia clasica (VoIP) si, nu in ultimul rand, se negociaza intens achizitii si aliante, semn ca sectorul se consolideaza.

Este si cazul companiei PCNET, cea care in 1993 a conectat pentru prima data Romania la world wideweb, si care acum este scoasa la vanzare. Nu pentru ca ar avea dificultati, ci pentru este un pas absolut normal in dezvoltarea acesteia.

Furnizorul de servicii Internet PCNET va fi achizitionat in cursul anului viitor de un investitor strategic, probabil un operator de telecomunicatii. "Suntem deschisi si purtam discutii cu orice companie serioasa interesata de preluarea PCNET-ului, indiferent daca este straina sau romaneasca", a declarat pentru Ziarul Financiar Mihai Batraneanu, directorul general al firmei.

El nu exclude posibilitatea ca societatea sa fie cumparata de o corporatie care activeaza in alt domeniu decat cel al telecomunicatiilor. Tranzactia se va realiza in urma unei licitatii organizate de un consultant international, a mai spus Batraneanu.

"Estimarile si asteptarile actionarilor PCNET privind valoarea companiei se cifreaza la 12 milioane de dolari, in cazul in care firma va fi vanduta in prima jumatate a lui 2002 si, respectiv, 16 milioane de dolari daca tranzactia se va realiza in semestrul al doilea a anului viitor", apreciaza directorul general al companiei.

Estimarile se bazeaza pe rezultatele financiare pe care PCNET le-a inregistrat in prima jumatate a anului si care sunt evidentiate printr-o crestere de 120% in termeni reali a veniturilor pe linia de business broadband Internet si VPN (Virtual Private Network).

"Echipa si organizarea companiei - PCNET fiind prima firma din Romania care functioneaza cu un sistem integrat de management tip ERP (Enterprise Resource Planning), ceea ce inseamna ca toate activitatile sunt derulate prin propriul portal intern - au permis si ele o astfel de crestere", a precizat Batraneanu.



De ce este scoasa PCNET la vanzare?

De ce este scoasa PCNET la vanzare? Pentru ca acesta este urmatorul pas firesc in dezvoltarea companiei, explica directorul general Mihai Batraneanu. "Reteta a fost una clasica.

Primul pas a fost facut cand am atras un investitor financiar venture-capital, in speta Romanian Post Privatisation Fund (RPPF) care, cu cele patru milioane de dolari adusi de la BERD (Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare), a contribuit decisiv la dezvoltarea firmei.

Cu acesti bani am realizat reteaua ADSL (vezi pagina 3), la acea vreme prima din Europa de Est, si, ulterior, reteaua nationala wireless pe 3,5 GHz", a explicat directorul ISP-ului.

Urmatorul pas este achizitionarea PCNET-ului de catre un investitor strategic de nivelul unui telecom de mari dimensiuni care sa preia actuala infrastructura si sa o dezvolte, a adaugat oficialul.

Conform sefului PCNET, un alt element care plaseaza compania pe o pozitie foarte buna in vederea unei preluari este strategia abordata in implementarea tehnologiilor broadband, ADSL si wireless.

Aceasta combinatie tehnologica este fundamentul unei dezvoltari pe termen lung care va permite integrarea tututor serviciilor cu valoare adaugata (voce, video, aplicatii multimedia over IP).

"Nu trebuie uitat nici brandul PCNET in care s-a investit foarte mult si care este cel mai bun la ora actuala pe piata ISP", apreciaza Mihai Batraneanu.

Actionarul majoritar al PCNET este RPPF care detine 59,4% din capitalul companiei, restul apartinand unui numar de investitori individuali, persoane fizice. RPPF este un fond cu bani de la BERD si GED Capital Investment, fond de investitii din Spania.

PCNET este in acest moment al doilea furnizor pe piata de servicii Internet, dupa cum apreciaza oficialul sau. Firma are 40.000 de utilizatori de Internet prin dial-up in toata tara, fiind depasita doar de XNet.

Cu aproximativ 700 de clienti, PCNET detine locul secund dupa RDS si la capitolul Internet prin broadband. Toti cei 700 de clienti sunt companii care au incheiat cu ISP-ul contracte de peste 100 de dolari fiecare.

Pe locurile urmatoare la serviciile prin dial-up se situeaza FX Internet, DNT si Astral-Kappa, iar la broadband FX Internet, XNET, Astral-Kappa, TotalNet si Euroweb, apreciaza Batraneanu.

"Pe Bucuresti, clasamentul arata similar", a adaugat oficialul.

"O analiza a competitivitatii unui ISP este greu de facut pentru ca aici intra si infrastructura si tehnologiile pe care acesta le-a dezvoltat.

Spre exemplu, doar cativa furnizori au implementat tehnologii reale de broadband si ei sunt RDS, Astral-Kappa, PCNET (ADSL si wireless), FX Internet (CATV si wireless), XNet (wireless, pe 3,5 GHz), TotalNet (pe fibra optica cu capacitate limitata de extindere la nivelul intregii capitale) si Euroweb", apreciaza Mihai Batraneanu.

In opinia oficialului, in Bucuresti batalia este dusa intre RDS si PCNET.

La ora actuala, la nivel de tehnologie competitiva ADSL si CATV pot agrega, de departe, cei mai multi clienti si pot transfera cantitati uriase de date.

Desi politica investitorilor firmei nu a permis dezvaluirea rezultatelor financiare ale acesteia pe primele sase luni ale anului, proiectele de viitor nu sunt secrete.

Pe 1 septembrie, compania va lansa serviciul comercial pe frecventa de 3,5 GHz, la aceeasi data demarand si campania de marketing aferenta.

"Pana la sfarsitul anului vom introduce tehnologia ADSL in alte trei orase mari din tara: Cluj, Iasi si Timisoara", a mai spus Batraneanu. Serviciile de Internet prin ADSL sunt deocamdata disponibile numai in Bucuresti. Investitia totala in realizarea retelelor ADSL in cele trei orase se va ridica la 200.000 de dolari.

Obiectivul strategic al PCNET este sa se extinda in toata tara, pana la sfarsitul anului intentionandu-se deschiderea de puncte de lucru in 30 de orase.

Intregul proiect de dezvoltare nationala care include si implementarea retelei wireless pe frecventa de 3,5 GHz a necesitat investitii de 2,7 milioane de dolari.

Tot pana la sfarsitul lui 2001, compania intentioneaza sa sporeasca numarul locatiilor broadband la 1.000 si sa se concentreze pe serviciile de acest tip in Bucuresti si in principalele orase din tara.

Broadband-ul este fundamentul dezvoltarii retelei de voce care va permite companiei sa iasa pe piata cu servicii integrate de voce, video si aplicatii multimedia peste 16 luni, cand monopolul RomTelecom asupra pietei telecomunicatiilor va disparea.

"Deocamdata dezvoltam reteaua si la acel moment vom fi pregatiti sa introducem imediat pe piata servicii multimedia over IP", a conchis Batraneanu.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO