Prima pagina

Benzinariile Shell sunt in vizorul ungurilor de la MOL

Benzinariile Shell sunt in vizorul ungurilor de la MOL
02.08.2004, 00:00 74

Grupul ungar MOL a reluat discutiile pentru achizitia retelei de 58 de benzinarii a grupului anglo - olandez Shell din Romania, miscare necesara dupa ce rivalul austriac OMV a reusit sa cumpere Petrom, spun surse din piata. Tranzactia, estimata la 70 de milioane de dolari, ar putea fi finalizata pana la sfarsitul acestui an, MOL demarand deja procedurile pentru gasirea consultantilor care sa asiste grupul in negocieri.
Vanzarea celor 58 de benzinarii va insemna practic retragerea definitiva a Shell, al treilea grup petrolier mondial, de pe piata romaneasca a benzinariilor. Procesul a fost demarat anul trecut prin vanzarea unei prime ?transe? de 23 de benzinarii, tot catre MOL, in urma unei tranzactii estimate la 20 - 25 de milioane de dolari.
De data aceasta, este posibil astfel ca MOL sa cumpere direct Shell Romania SRL, compania care opereaza reteaua de benzinarii, afirma sursele citate.
Contactati de Ziarul Financiar, reprezentantii Shell si MOL nu au negat zvonurile privind discutiile pe marginea tranzactiei de vanzare a benzinariilor.
?Strategia MOL Romania prevede o crestere a prezentei companiei pe aceasta piata. Caile de dezvoltare sunt diferite. Ne vom mari reteaua de benzinarii prin construirea unor statii noi dar o optiune poate fi si achizitionarea unora deja existente, chiar si a unor retele mai mici?, spune Karoly Robak, director executiv al MOL Romania.
?Suntem bucurosi sa vedem ca celelalte companii din domeniu sunt interesate de compania noastra. Consideram interesul lor ca o recunoastere a valorii si soliditatii activitatii noastre?, a declarat Angelica Iva, purtator de cuvant al Shell Romania.
MOL a anuntat de curand ca intentioneaza sa foloseasca o parte importanta a banilor obtinuti din vanzarea diviziei sale de gaze din Ungaria pentru extinderea retelei de benzinarii din Romania.
Primele zvonuri privind discutiile MOL - Shell pentru cele 58 de benzinarii au aparut in luna aprilie a acestui an, insa procesul extinderii MOL in Romania a fost usor incetinit si de schimbarile de management. De la 1 ianuarie 2004, Aliz Kosza, care a condus MOL Romania din 2000, a plecat pentru a prelua functia de director general pentru Romania al grupului norvegian din industria alimentara Orkla.
Dupa cateva luni de adaptare la piata, noul management MOL Romania a reinceput sa aplice strategia de dezvoltare prin achizitii, mai ales ca principalul rival regional, grupul austriac OMV, a dat lovitura decisiva in Romania, preluand Petrom. Iar cea mai buna posibilitate de extindere rapida a MOL pe piata romaneasca este achizitia retelei de benzinarii Shell.
La fel ca si in cazul vanzarii celor 23 de statii anul trecut, portofoliul de benzinarii Shell Romania SRL s-ar putea afla si in atentia altor jucatori de pe piata.
Reteaua distributiei de carburanti din Romania cuprinde intre 1.800 si 2.100 de statii, conform estimarilor jucatorilor din piata.
Petrom are la dispozitie o retea de peste 600 de benzinarii, Lukoil si Rompetrol detin fiecare peste 220 de statii, MOL - peste 74 de statii, Shell - 58, OMV (pana la preluarea Petrom) peste 51 de statii, Agip - 20 de statii. Restul apartine proprietarilor particulari.
Decizia Shell de a iesi treptat din Romania survine atat din cauza dificultatilor pe care grupul le are la nivel international cat si din cauza slabelor performante istorice pe care le-a avut Shell Romania SRL. In 1999, compania a avut pierderi de 13,2 milioane dolari, in 2000 - 2,8 milioane dolari, in 2001 - 3,8 mil. milioane dolari.
Pe de alta parte, Shell Romania SRL a inceput sa isi revina in 2002, and a inregistrat o pierdere de numai 100.000 de dolari iar anul acesta ar putea inregistra chiar profit.
?Luand in considerare rezultatele financiare din anul 2003, precum si rezultatele primului semestru din 2004, care le depasesc pe cele din 2003, activitatea Shell Romania este din ce in ce mai performanta?, afima Angelica Iva.
Surse din piata sustin, de altfel, ca, desi intentioneaza in principiu sa iasa din Romania, Shell nu este dispusa la renunte la benzinarii pentru orice pret.
Demersul de a cumpara benzinariile Shell din Romania nu este singura initativa de expansiune in Europa Centrala si de Est a MOL.
Grupul ungar a achizitionat saptamana trecuta compania Roth Heizole, una din cele mai mari retele private de benzinarii din Austria, cu un numar 72 de statii de service si aprovizonare de carburanti.
MOL a participat si la privatizarea companiei Petrom, insa a pierdut cursa in fata OMV din cauza faptului ca a depus o oferta care propunea un parteneriat strategic (actiuni MOL contra actiuni Petrom) nu plata actiunilor detinute de statul roman.
Grupul ungar a intrat pe piata romaneasca in 1995, nivelul investitiilor depasind la finele anului trecut 90 milioane dolari. MOL detine in Romania o cota de 3 - 4% din piata de retail, potrivit propriilor aprecieri, tinta strategica pe termen lung fiind atingerea unei cote de 10%.
MOL nu este singura companie prezenta pe piata romaneasca cu planuri de extindere a retelei de benzinarii, Rompetrol sau Lukoil anuntand de asemenea investitii masive in aceasta directie.
Cresterea interesului companiilor pentru retail se datoreaza apropiatei liberalizari a pietei carburantilor, urmare a privatizarii Petrom. Liberalizarea va aduce preturile de pe piata romaneasca aproape de cele din Uniunea Europeana si va oferi jucatorilor posibilitatea de a obtine profituri, dupa aproape zece ani de pierderi.
MOL este unul din cei mai puternici jucatori regionali de pe piata petroliera, cu o cifra de afaceri de 6,47 miliarde dolari in 2003 si un profit net de 447 milioane dolari.
Shell, unul din principalele grupuri petroliere internationale, se afla de la inceputul acestui an in centrul unui scandal aproape continuu legat de reducerea rezervelor de hidrocarburi, aflate in proprietatea companiei. In urma acestui scandal, seful Shell a fost fortat sa demisioneze, alaturi de alti manageri de top, iar compania a inceput sa isi restructureze operatiunile din intreaga lume.
De la intrarea in Romania, in 1992, Shell a investit peste 230 de milioane de dolari (in reteaua de benzinarii, operatiuni de exploatare in nordul Transilvaniei si o companie de gaz), din care nu a reusit sa recupereze decat putin.
Shell a continuat sa raporteze rezultate bune la nivel international anul acesta, in ciuda dificultatilor legate de supraevaluarea rezervelor si a profitului in anii anteriori.
Profitul net al companiei petroliere a avansat, in al doilea trimestru, la 3,768 miliarde de dolari, cu 16% mai mult decit in perioada similara a anului 2003.
laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO