Prima pagina

Borsec pariaza in continuare pe sucuri si ape minerale

08.09.2004, 00:00 108



Compania Romaqua Group SA, imbuteliatorul apelor minerale Borsec, va incepe in aceasta toamna investitii de peste 14 milioane de euro, care vor avea ca scop extinderea capacitatilor de imbuteliere, intrarea pe piata sucurilor naturale ambalate tetra-pak, si lansarea unui nou brand de ape minerale plate - Busteni.



"In toamna acestui an vom incepe sa investim in extinderea capacitatilor de la Busteni, adica o noua fabrica cu o suprafata construita de 3.000 de metri patrati si o linie de imbuteliere pentru sucurile naturale ambalate la cutii de carton. Aceste investitii se vor ridica la circa 5 milioane de euro", a spus Octavian Cretu, presedintele Romaqua Group.



Toate investitiile companiei sunt finantate atat din surse proprii, cat si din credite atrase de la BCR.



"Piata romaneasca a bauturilor racoritoare are un orizont de crestere imens. Asta numai daca ne gandim ca in Romania consumul de apa minerala imbuteliata pe cap de locuitor este de 40-42 de litri, in timp ce in tarile din Vest este de 150-160 de litri pe an. Si aceeasi situatie este si in cazul sucurilor", a mai afirmat presedintele companiei.



Ultima investitie a companiei Romaqua Group a fost intr-o fabrica de imbuteliere de sucuri carbogazoase, de la Busteni, unde are un teren de 20.000 de metri patrati.



Investitiile de pana acum in fabrica de la Busteni s-au ridicat la circa 10 mil.euro, potrivit lui Cretu. Aceasta are o suprafata construita de 4.000 de metri patrati si 120 de angajati. Deocamdata la Busteni compania imbuteliaza sucurile carobogazoase marca Giusto, care au fost lansate pe piata in primavara acestui an.



Un al doilea obiectiv al companiei Romaqua Group consta in lansarea unui nou brand de ape minerale plate. Firma detine licenta de exploatare aspura unei surse de apa minerala la Busteni, dar care nu a fost pana acum exploatata.



"Sursa de la Busteni este situata la 1.300 de metri altitudine. Am terminat investitiile in sistemul de captare a apei si urmeaza sa contruim sistemul de aductiune - o conducta de patru kilometri - iar in 2006 preconizam ca vom putea lansa pe piata produsul. Va fi o apa minerala plata tip Evian, cu un grad foarte mic de mineralizare", a mai spus Cretu. Potrivit acestuia investitia in conducta si linia de imbuteliere a apei plate va fi de 5,5 milioane de euro.



Compania Romaqua Group este detinuta in proportie de 98% de Romaqua Holdings SA, fosta Comchim din Bucuresti, companie care are ca obiect de activitate importul si comercializarea de produse chimice si farmaceutice.



Ambele afaceri sunt controlate de patru persoane fizice romane, principalul actionar fiind Octavian Cretu. Romaqua Group are in total in jur de 800 de angajati.



Tot anul acesta, compania Romaqua Holdings a intrat si pe piata cafelei cu marca Metropolitan, in urma unei investitii intr-o linie de prajire si ambalare in Bucuresti. Cretu nu a vrut sa precizeze cifra de afaceri a companiei Romaqua Group, insa potrivit unor estimari aceasta este de circa 40-50 de milioane de euro pe an.



Cea mai mare parte a veniturilor companiei provin din imbutelierea si comercializarea apelor minerale Borsec, din judetul Harghita.



Cu marca Borsec, Romaqua se afla intre primii trei jucatori pe piata apelor minerale alaturi de Coca-Cola HBC Romania (Dorna, Izvorul Alb) si European Drinks (Izvorul Minunilor, Stana de Vale).



"Chiar daca vremea a fost nefavorabila anul acesta, vanzarilor de apa minerala vanzarile la Borsec au crescut anul acesta cu 4% in volum comparativ cu anul trecut, cand am imbuteliat 187 de milioane de litri. Potrivit studiilor de piata realizate de SNAM (Societatea Nationala a Apelor Minerale - n. red) Borsec este pe primul loc in categoria apelor minerale carbogazoase, cu o cota de piata de 32%. Pe intreaga piata a apelor minerale imbuteliate Borsec are o cota de piata de circa 22%", a spus Octavian Cretu.



Fabrica Borsec dateaza de circa 200 de ani, si a fost privatizata in 1997. "Investitiile pe care le-am facut pana acum la Borsec se ridica la 33 de milioane de euro, din cele 42 de milioane de euro, investitiile totale ale companiei Romaqua Group", a mai mentionat Cretu.



Compania exporta circa 2% din productia de Borsec in SUA.



Compania detine la Borsec si o linie de imbuteliere in ambalaj de sticla, si la inceputul acestui an a incheiat un contract cu hotelul JW Marriott din Bucuresti, pentru livrarea acestor ape. "Segmentul HoReCa este atractiv pentru imbuteliatori din punctul de vedere al capitalului de imagine, volumele sunt reduse comparativ cu canalul de retail. Oricum, noi vrem sa ne crestem prezenta pe acest canal de vanzari", a precizat Cretu.



Romaqua Group mai detine o licenta de exploatare a unei surse de la Stanceni, judetul Mures, volumul imbutelierilor anuale fiind mai redus (circa 25 mil. litri anual) din cauza accesului greu la reteaua de transport. "Vrem sa mutam fabrica de la Stanceni mai aproape de drumul national si o data cu aceasta sa triplam capacitatea de imbuteliere. Investitia va fi de circa 4 milioane de euro si va incepe anul viitor", a mai spus presedintele companiei Romaqua.



Apele minerale Stanceni sunt imbuteliate doar la sticla, nu si la PET, si deocamdata au distributie regionala - in judetele limitrofe fabricii.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO