Prima pagina

Brau Union, vizat de Heineken si SABMiller

03.04.2003, 00:00 19

Grupul austriac Brau Union, liderul pietei romanesti de bere, se afla in discutii pentru inceperea unui parteneriat strategic cu unul din grupurile internationale SABMiller, Heineken si Scottish - Newcastle, afirma surse apropiate afacerii. Parteneriatul, care poate insemna si preluarea pachetului majoritar de actiuni al Brau Union, va influenta puternic si piata romaneasca de bere, deja extrem de concurentiala.
SABMiller (prezenta in Romania), Heineken si Scottish - Newcastle sunt printre primele cinci companii de bere din Europa iar interesul acestora pentru Brau Union se datoreaza pozitiei puternice pe care grupul austriac o are in Europa Centrala si de Est.
Brau Union este unul din principalii jucatori pe pietele din zona, inclusiv Romania, datorita politicii agresive de achizitii pe care a avut-o in ultimii cinci ani.
Expansiunea a fost una foarte rapida iar austriecii au trebuit sa anunte la  inceputul acestui an ca vor un partener strategic pentru a le sustine cresterea.
Procedurile de gasire a acestui partener, adica o companie mai mare decat Brau Union, au inceput in urma cu doua luni, austriecii organizand in acest scop un dataroom (camera de date) la Frankfurt, afirma sursele citate.
Pana in prezent, intentii ferme pentru inceperea unui parteneriat cu Brau Union si-au manifestat Heineken, SABMiller si Scottish - Newcastle, conform acelorasi surse. Companiile alcatuiesc lista scurta a celor cu care vor incepe negocierile.
"Nu putem comenta pe marginea numelor companiilor, dar putem confirma ca interesul aratat propunerii noastre de parteneriat strategic este foarte intens. Nu exista, insa, o lista scurta a ofertantilor - de ce am exclude pe cineva care poate veni cu idei noi in timp? Cred, insa, ca procesul s-ar putea incheia pana la sfarsitul acestui an", a declarat pentru Ziarul Financiar Michael Dickstein, director de comunicare si investor relations al Brau Union.
Indiferent de compania care va deveni partener, sau actionar majoritar, al Brau Union, efectele tranzactiei pe piata romaneasca vor fi foarte puternice. 
SABMiller detine deja patru fabrici in Romania, avand o cota de piata de 15,1% si doua marci puternice, Ursus si Timisoreana. Pentru Heineken, Romania reprezinta una din putinele tari din zona in care nu este prezenta iar Scottish - Newcastle a inceput de curand o expansiune puternica in regiune.
"Nu putem comenta informatiile privind interesul nostru fata de un parteneriat cu Brau Union. Majoritatea analistilor ne vad pe noi ca unii din principalii interesati, pentru ca nu suntem puternici exact in tarile unde Brau Union este prezenta. Noi consideram, insa, ca SABMiller si Heineken sunt cele mai determinate, pentru ca sunt prezente in zona si vor beneficia de sinergiile unui parteneriat cu Brau Union", a comentat Jeremy Blood, director de corporate affairs al Scottish - Newcastle.
Daca SABMiiler va reusi sa controleze Brau Union, va ajunge sa domine de la distanta piata romaneasca, cu o cota de aproape 50%. Urmatorii competitori ar fi Interbrew (12,5%) si Tuborg Romania (6,3%).
Heineken a incercat de mai multe ori in ultimii ani sa cumpere capacitati de productie in Romania pentru a putea beneficia de popularitatea principalelor doua marci ale companiei - Heineken si Amstel.
Conform unor informatii din piata, compania a ratat principala ocazie de a intra puternic pe piata romaneasca in 2000, cand Brau Union a castigat cursa pentru achizitionarea Brewery Holdings si a devenit lider, cu o cota de 36% la momentul respectiv. In piata au existat, de asemenea, zvonuri ca Heineken a incercat sa cumpere si fabricile Bere Timisoreana si Aurora Brasov.
Oficialii Heineken nu au dorit sa comenteze informatiile privind interesul pentru inceperea unui parteneriat cu Brau Union, insa in urma cu cateva saptamani, Ministerul  pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii sI Cooperatie (MIMMC) a anuntat ca o firma olandeza - A.F. Korff solicita informatii despre Romania in numele Heineken.
Motivul oficial era un studiu de fezabilitate pentru construirea unei fabrici de de bere pentru producerea Amstel in Romania, insa in piata s-au vehiculat informatii conform carora Heineken este interesata de fapt de achizitia Brau Union.
SABMiller a fost titulara ultimei mari tranzactii de pe piata romaneasca de bere, dupa ce a achizitionat in 2001 Bere Timisoreana, marindu-si cota de piata de la 10% la 14% la momentul respectiv. 
SAB (in prezent SABMiller dupa fuziunea cu Miller) a mai incercat in urma cu cinci ani sa preia Brau Union, insa actionarii majoritar ai companiei vizate (cateva familii austriece) nu aveau in vedere un parteneriat la momentul respectiv, spun surse din piata.
"Nu putem comenta nici o informatie despre un eventual interes al SABMiller pentru achizitii", afirma Molly Riley, director de comunicare al SABMiller pentru Europa.
Piata romaneasca de bere a trecut printr-o adevarat febra de achizitii in perioada 1995 - 2000, odata cu intrarea marilor jucatori internationali .
Numai Brau Union, de exemplu, a cumparat trei fabrici de bere intr-un singur an. Ultimile doua mari tranzactii au avut loc in 2000, cand Brau Union a cumparat Brewery Holdings, si 2001 - cand SAB a cumparat Timisoreana.
Treptat, datorita achizitiilor, piata romaneasca de bere, estimata la 550 de milioane de dolari, s-a consolidat, primii patru jucatori detinand aproape 60% din consum.
Brau Union (Gosser, Kaiser, Silva, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Schlossgold) detine 33,6% din piata, SABMiller (Ursus, Timisoreana) - 15,1%, Interbrew (Stella Artois, Bergenbier, Noroc, Hopfen Konig) - 12,5% si Tuborg Romania (Carlsberg, Tuborg, Skol) - 6,3%. Practic, din primele cinci companii europene, doar Heineken si Scottish - Newcastle nu sunt prezente in Romania.
Dupa preluarea Brewery Holdings, cota de piata a Brau Union Romania a scazut de la 36% la 33,6%. Principalele motive ale scaderii au fost restructurarea operatiunilor (specifica perioadelor post - achizitie) si a portofoliului (inlocuirea marcilor locale cu marci nationale), precum si incercarea de crestere a profitabilitatii.
Brau Union Romania a inregistrat un profit net de 8 milioane de euro anul trecut, in crestere de la 53.367 de euro in 2001, conform standardelor romanesti de contabilitate.
Vanzarile companiei s-au cifrat anul trecut la 143,89 milioane euro, fata de 141,49 milioane de euro in 2001.
Dickstein a precizat ca, indiferent de forma pe care o va avea parteneriatul, Brau Union isi va pastra marcile si echipa de management.
Cea mai puternica marca Brau Union in Romania este Golden Brau, de fapt cea mai bine vanduta bere de pe piata romaneasca, cu o cota de peste 10%.
Brau Union a lansat anul trecut in Romania si Gosser, principala marca a grupului austriac la nivel international. De asemenea, a relansat Bucegi, care a devenit, conform datelor puse la dispozitie de companie, a doua marca a segmentului berilor ieftine din punct de vedere al vanzarilor.
La nivel international, Brau Union este o companie de talie medie pe piata berii, cu vanzari de bere de peste 1 miliard de euro anual. Brau Union face parte din grupul austriac BBAG, care mai detine afaceri imobiliare si cu racoritoare.
Liderii pietei mondiale de bere sunt Anheuser Busch (SUA), SABMiller (grup international) Heineken (Olanda), Interbrew (Belgia), Brahma/AmBev (India)  si Carslberg (Danemarca). Pana anul trecut, grupul american a fost lider detasat, insa pozitia sa va fi amenintata dupa ce SAB a fuzionat cu Miller. Noua companie este cel mai mare jucator de pe piata europeana si are vanzari aproape egale cu cele ale Anheuser Busch.
laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO