Prima pagina

Carrefour si Metro sunt singurele lanturi de retail cu adevarat paneuropene

28.08.2003, 00:00 45



Fara modificari majore fata de anul trecut, operatorul de hypermarketuri Carrefour, gigantul cash & carry Metro, si lantul rival Auchan, ocupa primele locuri ale indicelui european de retail (ERI), care listeaza anual cele mai puternice lanturi de retail de pe batranul continent.



Realizat de institutul londonez de cercetare de piata IGD Research, indicele ERI evalueaza lanturile de retail pe baza unor factori care includ abilitatile manageriale, cifra de afaceri din Europa, strategia de extindere si prezenta pe cele cinci piete importante din Uniunea Europeana.



Conform studiilor realizate de IGD Research, in prezent doar doua dintre cele 12 lanturi de retail, Carrefour si Metro, pot pretinde un statut pan-european. Raportul spune ca ambele lanturi isi surclaseaza cu mult competitorii, mai ales datorita cifrei de afaceri realizate in Europa, si a conceptului puternic de dezvoltare a unei retele coerente de magazine in teritoriu.



Scorul liderului clasamentului, Carrefour, a ramas nemodificat la 86%, datorita cresterii vitezei de rotatie a stocurilor, care a contracarat pierderea de cota de piata inregistrata in Franta. Conform studiului IDG Research, singurul punct vulnerabil al lantului ramane lipsa prezentei pe pietele importante din Marea Britanie si Germania. Carrefour nu a intrat pe piete noi europene anul acesta sau in 2002.



Comparativ, ocupantul locului doi, Metro, are in continuare o valoare mai scazuta a vanzarilor raportate la stocuri, fapt ce semnaleaza o eficienta mai redusa, in ciuda prezentei pe toate cele cinci piete importante: Germania, Franta, Marea Britanie, Italia si Spania.



Scorul Metro a crescut de la 78% la 79%, influentat de cresterea operatiunilor de cash and carry din Rusia, de extinderea diviziei de produse electronice de consum in Europa, si de planurile de extindere in Ucraina. In mod paradoxal, ceea ce subrezeste pozitia Metro este situatia de pe piata germana, unde retailerul nu detine o pozitie dominanta.



Pe urmatoarele pozitii ale topului ERI vin lanturi de retail care nu pot decat aspira la statutul de companie pan-europeana. Auchan si-a ameliorat scorul fata de anul precedent, ca rezultat al extinderii in Rusia si a cresterii importantei acordate pietelor de baza. Compania s-a retras din locatiile adiacente strategiei fundamentale de dezvoltare, cum sunt Statele Unite si Mexic, si se concentreaza in schimb pe consolidarea cotei detinuta pe pietele fundamentale.



Ca noutate, retailerul Lidl& Schwarz, un lant de magazine cu discounturi majore, a trecut pe locul patru, inlocuind operatorul britanic Ahold, in clasamentul ERI. Cu toate ca rata sa de rotatie a stocurilor ( parametru de eficienta) este una dintre cele mai scazute din Europa, Lidl a obtinut un punct procentual in plus, datorita intrarii pe noi piete, in Finlanda si Cehia. Planurile pe termen scurt de extindere in Suedia, Norvegia si Ungaria.



Pe locul cinci, gigantul britanic de supermarketuri Tesco si-a ameliorat scorul cu trei puncte procentuale, comparativ cu nivelul anului trecut, pe seama cresterii puternice din Europa Centrala si Marea Britanie.Tesco a mai cumparat 13 magazine in Polonia in 2002, iar planurile sale pe termen scurt include intrarea pe piata de retail din Turcia, prin achizitionarea lantului local Kipa.



Discounterul german Aldi a pierdut doua puncte procentuale in ciuda intrarii recente pe piata din Spania. Conform IDG Research, Aldi a inceput sa se concentreze mai mult pe operatiunile din Australia si Statele Unite, reusind in acelasi timp sa-si mentina pozitia dominanta in Germania.



Metro este cel mai important grup international din punctul de vedere al prezentei in Romania. Compania germana opereaza in prezent 15 magazine de tip cash & carry sub brandul Metro si un magazin de bricolaj sub brandul Praktiker. Metro a realizat anul trecut in Romania vanzari de peste 600 de milioane de euro, urmand ca anul acesta valoarea sa creasca potrivit propriilor estimari la 700 de milioane de euro. Compania are ca obiectiv pentru Romania 20 de magazine pana in anul 2005. Metro este prezent cu trei magazine in Bucuresti si cate unul in principalele orase ale tarii. Investitia pentru un magzin de tip cash & carry Metro este in general de 15 milioane de euro, astfel ca pana in prezent Metro a investit in jur de 225 de milioane de euro.



Carrefour este prezent in Romania de la jumatatea anului 2001 cand a fost deschis primul hypermarket de pe piata locala in zona Chiajna. Vanzarile realizate au depasit estimarile initiale ale francezilor astfel ca acestia au decis sa accelereze ritmul de dezvoltare urmand sa deschida in aceasta toamna al doilea hypermarket in zona Grozavesti - Orhideea. In primavara anului viitor va fi deschis al treilea hypermarket Carrefour in zona Colentina. Investitia pentru un hypermarket este in general estimata la 25-35 de milioane de euro. Vanzarile realizate anul trecut de hypermarketul Carrefour din Chiajna au depasit 100 de milioane de euro. andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO