Prima pagina

Companiile de tichete de masa, in vizorul Concurentei

09.04.2004, 00:00 24



Consilul Concurentei acuza de practici neconcurentiale companiile emitente de tichete de masa, care in replica sustin ca legislatia in domeniu este neclara si ca distorsioneaza libera concurenta.



Piata tichetelor de masa este una dintre cele mai dinamice si mai profitabile din economie, fiind estimata la 450 de milioane de euro anual.



Conflictul a pornit din faptul ca, pentru a impiedica unele cazuri de dumping, companiile emitente de tichete de masa au incercat sa impuna un perceperea comision minim 2% din contravaloarea tichetelor de masa comandate de angajatori. Consiliul Concurentei, organismul care asigura respectarea legii concurentei, sustine ca aceasta practica este neconcurentiala si contrara cu practica europeana.



Pe de alta parte, reprezentantii companiilor sustin ca piata este din start distorsionata de legislatia tichetelor de masa, care este complet diferita de orice tara a lumii.



Astfel, spre deosebire de orice alt stat, in Romania legea tichetelor de masa acorda statului dreptul de stabili cotele din volumul total al tichetelor de masa care revin fiecarei companii. Spre exemplu, Accor Ticket Service, unul dintre principalii jucatori pe aceasta piata, are o cota de 35%, iar Sodexho Pass, o cota de 30% din numarul maxim al salariatilor din companiile private care pot beneficia de tichete de masa.



Acesta este de asemenea stabilit annual prin legea bugetului de stat si pentru acest an numarul este de circa 1,626 milioane de persoane.



"Daca intr-un semestru, compania nu reusese sa-si indeplineasca cota de piata stabilita de autoritati, in semestrul urmator aceasta este diminuata.



Pentru a-si putea indeplini cota de piata, unele companii emitente de tichete de masa au redus foare mult comisioanele percepute la angajatori, aproape de zero, si au crescut comisioanele la magazinele afiliate", explica Miclos Karoly,



directorul companiei Hungastro din Sfantu Gheorghe.



El spune ca firmele de pe piata au incercat sa stabileasca acest comision minim de 2%, tocmai pentru a limita practicile de dumping.



In mod normal comisionul platit de angajatori companiilor emitente se incadreaza intre 1% si 10% si trebuie sa acopere cheltuiala cu imprimarea tichetelor de masa.



"Legea spune ca anajatorul trebuie sa suporte costurile cu imprimarea tichetului si nu magazinele afiliate", sustine Karoly.



La randul sau, Satya Christoph Menard, directorul general al companiei Sodexho Pass, spune ca legislatia cu privire la tichetele de masa are nevoie de clarificari si imbunatatiri.



"Este vorba de articolul 24 din legea 142 pe 1998, in care este specificat faptul ca angajatorul achita companiei emitente contravaloarea tichetului si costul imprimarii acestuia. Discutiile cu Ministrul Finantelor pe tema acestui articol vor continua", spune el.



La ora actuala piata este impartita intre sapte jucatori, dintre care cei mai importanti sunt Accor Services, cu tichetele marca Ticket Restaurant, Sodexho Pass, care emite tichetele Gusto Pass, Hungastro, emitentul tichetelor cu acelasi nume si International Financial Service cu tichetele Bon Apetit. georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO