Prima pagina

Connex, profit operational de 226 mil. dolari

24.02.2005, 00:00 24

Operatorul de telefonie mobila MobiFon, proprietar al brandului Connex, a obtinut anul trecut un profit operational de 226 milioane de dolari (182 mil. euro, la cursul mediu din 2004) si venituri de 686,3 milioane de dolari (553,5 mil. euro).


Totodata, Ted Lattimore, presedinte si director de operatiuni (COO), a confirmat lansarea de catre Connex in cursul acestui an a serviciilor comerciale de telefonie 3G.


"2005 a inceput mai bine decat ne asteptam si suntem increzatori ca acest an ne va aduce rezultate excelente", a declarat pentru ZF Ted Lattimore. "Vom continua investitiile si extinderea retelelor GSM si de date si vom lansa, in premiera pe piata romaneasca, serviciile 3G UMTS", a adaugat el.


Oficialii Connex nu au dorit sa ofere detalii asupra datei exacte a lansarii serviciilor 3G.


Profitul operational al companiei a crescut in 2004 cu 32,4% fata de anul anterior, iar veniturile din servicii au crescut, la randul lor, cu 29,6%. Profitul operational inainte de depreciere si amortizare (OIBDA) s-a situat la 344,9 milioane de dolari (278,1 mil. euro), cu 22,7% mai mult decat in anul anterior.


Compania nu a facut publica valoarea profitului net. Conform datelor publicate de Ministerul Finantelor, profitul net al MobiFon pe anul 2003 a fost de 4.607 miliarde lei (122 milioane euro, la cursul mediu anual).


In urma cu aproximativ o luna, operatorul a anuntat cresterea numarului de clienti cu peste 540.000 in ultimul trimestru al anului trecut, totalul ajungand la 4,91 milioane la 31 decembrie 2004, fata de 3,45 milioane la aceeasi data cu un an inainte.


Connex estimeaza ca, la finalul anului trecut, avea o cota de piata de 48% in Romania. De asemenea, conform estimarilor companiei canadiene TIW, actionarul majoritar al MobiFon, penetrarea telefoniei mobile in Romania a ajuns la 47%, fata de 33% la sfarsitul anului 2003.


Rezultatele financiare anuntate au fost influentate pozitiv de cresterea numarului de clienti, a spus Lattimore. Numarul net de clienti noi a fost cu 76,8% mai mare fata de 2003, acest lucru ducand si la "cresterea semnificativa a veniturilor din servicii", conform presedintelui Connex.


"Cu peste 1,4 milioane de noi clienti, 2004 reprezinta cel mai bun an al companiei noastre in ceea ce priveste numarul net de utilizatori, reflectand cresterea puternica a pietei romanesti de comunicatii", a apreciat Lattimore.


Desi numarul de clienti a crescut, acest lucru a fost contrabalansat de reducerea venitului mediu per utilizator (ARPU), care a scazut la 12,96 dolari (10,4 euro) pe luna anul trecut, fata de 14,35 dolari (12,6 euro) pe luna in 2003.


Scaderea ARPU este justificata de oficialii TIW prin faptul ca in anul trecut, din cei 1,4 milioane de noi clienti, mai mult de 500.000 au devenit utilizatori in ultimele trei luni ale anului, astfel ca acestia nu au folosit serviciile companiei la fel de mult precum baza de utilizatori mai vechi. In plus, ponderea utilizatorilor de cartele preplatite din totalul clientilor a crescut la 65% in 2004, fata de 63,9% cu un an inainte.


Pe ultimul trimestru al anului trecut, veniturile din servicii au atins 192,9 milioane de dolari (155,5 mil. euro), in crestere fata de cele 145,1 milioane de dolari obtinute in perioada similara a anului anterior (128,4 mil. euro la cursul mediu din 2003).


Profitul operational pe trimestrul patru s-a situat la 53,2 milioane de dolari (43 mil. euro), in crestere cu 29,6% fata de aceeasi perioada din anul 2003.


Profitul operational inainte de depreciere si amortizare a crescut in ultimele trei luni ale anului trecut, cu 25,5%, ajungand la 84,8 milioane de dolari (68,3 mil. euro).


Ponderea costurilor serviciilor, ca procent din veniturile obtinute din servicii, a crescut la 21,8%, fata de 20,7% in ultimul trimestru al anului 2003.


Printre motive se numara cresterea cheltuielilor cu interconectarile, precum si volumul mai mare al convorbirilor avand ca destinatie alte retele, au spus oficialii TIW.


Pe intreg anul, costurile serviciilor au reprezentat 21,4% din veniturile obtinute din servicii, de asemenea in crestere fata de anul 2003, cand ponderea a fost de 19,8%.


Operatorul se va concentra anul acesta "cat mai mult pe regiuni si pe problemele comunitatilor locale", a spus Ted Lattimore, presedinte si director de operatiuni la Connex.


Recent, compania a lansat programulele "Connex pentru viitor", prin care s-a angajat sa investeasca un cent pentru fiecare 10 apeluri efectuate in reteaua sa pentru sprijinirea a trei proiecte, "Invatamantul romanesc", "Restaurarea monumentelor romanesti" si "O Romanie mai curata".


Pana la finalul anului 2007, Connex va contribui cu sapte milioane de dolari la aceste programe, au spus oficialii companiei.


Actionarii principali ai operatorului sunt companiile Telesystems International Wireless (TIW) din Canada si Vodafone din Marea Britanie.


Principalul concurent al Connex, operatorul de telefonie mobila Orange, a raportat pentru anul trecut venituri de 624 de milioane de euro si un profit operational inainte de depreciere si amortizare de 335 de milioane de euro.
 mihai.musatoiu@zf.ro 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO