Prima pagina

Dacia 1300 a intrat in muzeu ca sa faca partie pentru Logan

22.07.2004, 00:00 127

In hala de motaj a Automobile Dacia de la Mioveni, Arges, o noua sarja de Logan se pregateste sa vada lumina zilei. Straluceste, dar cu toate acestea de el se ingrijesc doar cei care n-au voie sa paraseasca linia de productie.
Vedeta zilei este, pentru ultima oara, batrana Dacie Berlina, care a strans in jurul ei muncitori din cateva sectii, multe blituri foto si care, dupa ce a facut folclor, se pregateste acum sa devina istorie.
"Ne invatasem cu ea, era o masina buna", afirma o muncitoare de pe platforma de montaj de la Mioveni a Automobile Dacia.
Pentru ea este probabil prima si ultima oara cand da un autograf, iar momentul capata o semnficatie si mai mare, fiind vorba de un autograf pe capota unei masini. Chiar pe capota ultimei Dacii Berline produsa la Mioveni si purtand numarul 1.959.730.
Incepand de ieri, Automobile Dacia nu va mai produce nici un exemplar din gama 1300, iar ultimele doua automobile, o Berlina alb artika si un Break rosu passion urmeaza sa-si ia locul rezervat in muzeu, alaturi de primul model iesit din productie la 20 august 1969, cu numai cateva zile inainte de defilarea de la 23 august din acel an.
Constantin Stroe, vicepresedinte Automobile Dacia explica de ce productia Dacia 1300 nu se mai justifica.
"Decizia s-a lua pe baza unor calcule de eficienta. Din 47.000 de bucati cate am produs in 2004, numai cateva mii au fost Dacia 1300", afirma el.
"Cerintele Euro 3 din 2005 ar fi fost impracticabile. Ne-ar fi costat mai mult sa ne adaptam acestor conditii decat sa producem un model nou. Nu cu Berlina am fi putut intra intr-o competitie europeana".
Ca membru al echipei de ingineri care a participat la fabricarea primului model de Dacie, Stroe este vizibil marcat de "moartea" Daciei 1300.
"Am lucrat trei zile si trei nopti la primul model. Eram atunci un tanar stagiar si ne-am trezit ca n-aveam dispozitive de suspendare aeriana. Trebuiau facute, asa ca eu le-am conceput, dupa documentatie franceza. Noi stiam cu totii ca lucram la un produs interesant pentru Romania, dar nu ca lucram la un produs istoric".
El explica apoi cum Dacia a pus bazele unui automobil "cu integrare maxima", cum a contribuit la gradul de motorizare al Romaniei- fata de anii '60, cand parcul auto numara aproximativ 65.000 de bucati, astazi a ajuns la peste patru milioane- si cum a dus la o "scolarizare a industriei tarii".
Rezultat al colaborarii din anii '60 dintre Renault si Dacia, gama 1300 a fost mostenitorul modelului frantuzesc Renault 12.
Dincolo de piata franceza, acesta a generat modele si pentru pietele din Spania, Turcia, Argentina, Columbia, Chile si Uruguay.
Productia lui Renault 12 a incetat in 2001, dupa 4.090.668 de exemplare.
Renuntarea, in toate cazurile mai sus amintite, s-a petrecut gradual. In Spania, el a fost inlocuit de Renault 18, iar in Argentina de Megane, afirma Simon Valin, director executiv industrial la Automobile Dacia.
Dupa 35 de ani a venit si randul Romaniei sa o rupa cu trecutul prin lansarea lui Logan.
Ca si in celelalte tari, pana la modelul ce se va comercializa din toamna acestui an, au existat mai multe variante intermediare, desigur, pe vremea cand Logan nici nu prinsese contur in ambitiile producatorului francez Renault.
De pe portile fabricii de la Mioveni au iesit astfel Berlina cu variantele 1300, 1310, 1210 si 1410, Break-ul, cu aceleasi variante, Sport, in variantele 1320 si 1325 si Liberta.
In paralel, Automobile Dacia a mai lansat pe piata modelul Nova, inlocuit de Supernova, la randul sau inlocuit cu Solenza.
Productia de Supernova a fost sistata in luna martie a anului trecut, iar Solenza va exista pana cand i se va gasi un inlocuitor, spune Stroe.
Concomitent cu iesirea de pe banda a ultimei Berline, iese, la numai cativa metri, Loganul cu numarul 2.200 si ceva.
"E o masina mai dificila, dar e frumoasa", spune muncitoarea de la linia diesel, cu oarecare tristete.
Si pentru cei din fabrica Logan inseamna un automobil nou, dar ce este nou de multe ori sperie.
In acest moment, fabrica produce 120 de autoturisme Logan pe zi, dar Stroe spune ca ritmul va creste, mai ales ca piata o cere. Deja s-au inregistrat peste 4.300 de comenzi.
Simon Valin a mai participat la retrageri ca cea de ieri, asa incat emotiile nu-si mai fac efectul. Mai ales ca este adeptul ideii potrivit careia e mai bine sa privesti spre viitor.
"Trecutul e bun, pentru ca e placut sa ti-l amintesti alaturi de prieteni, dar trebuie sa privim catre viitor", spune Valin.
La randul sau, Stroe crede ca Renault n-ar fi avut de ce sa-si doreasca sa retraga acest model mai devreme.
"N-avea de ce sa se bucure Renault  sa moara mai repede berlina , pentru ca s-a trait din ea", afirma el.
"Acum se simte o degajare, ce-i drept, spatiile vor fi puse la dispozitia constructorilor".
Desi modelul a fost retras de pe piata, posesorii sai mai pot gasi inca piese de schimb noi inca zece ani de acum incolo, mai spune Stroe, adagand ca piesele de schimb au reprezentat dintotdeauna un mare "of" al sau.
"A fost un mare deserviciu faptul ca s-au piratat foarte mult. Pe om 13  nu-l interesa de unde ia piesele si avea de multe ori surpriza ca se stricau a doua zi. Acest lucru a stricat foarte mult imaginii Dacia".
In timp ce alaiul de jurnalisti si oficiali paraseste hala unde Dacia 1300 si-a trait ultimele clipe de glorie, Stroe ramane in urma sa mai schimbe cateva vorbe cu muncitorii bucurosi ca au gasit pe cineva din conducere care sa le explice pe romaneste care este viitorul lor. Nu se aude ce le spune, dar pare linistit.
"O sa mai raman aici cat o sa mai fie nevoie de mine", adauga el, zambind.
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO