Prima pagina

Distributia si logistica devin cheia vanzarilor

19.05.2004, 00:00 39

Producatorul de bunuri de larg consum Unilever South Central Europe (USCE), cu sediul in Bucuresti, a decis ca toate produsele de ingrijire personala si a locuintei produse aici sa mearga printr-o platforma de distributie din Oradea, in urma unui contract pe care l-a incheiat cu compania de logistica si distributie Centrum Romania.
Aceasta miscare se inscrie in tendinta din ultimii ani de pe piata romaneasca a bunurilor de larg consum de schimbare a strategiei privind distributia. Companiile din industrie sunt din ce in ce mai atente la distributie si logistica, devenite cuvinte de ordine in ultimii doi ani pentru cresterea sustinuta a vanzarilor.
Pana acum, produsele USCE erau depozitate la Giurgiu, relocarea fiind motivata de apropierea de granita vestica (de la 1 mai, pana la granita cu Uniunea Europeana nu sunt decat trei kilometri) si de capacitatea de depozitare mai mare.
Contractul a fost incheiat pe o durata de trei ani, iar USCE nu exclude extinderea sa si pentru celelalte produse pe care le detine in portofoliu.
De la Oradea, produsele USCE vor pleca in toate cele sapte tari din regiune, unde compania are filiale, au spus reprezentantii USCE.
"Elementul esential care a stat la baza deschiderii acestui centru este obtinerea unui raport optim intre calitatea serviciilor logistice si cost. Acesta este in intregime un proiect de optimizare logistica in USCE", a declarat presedintele USCE Martina Kastler.
Reprezentantii Unilever au mai spus ca Unilever promoveaza ideea de externalizare a serviciilor de logistica catre o companie specializata, in contextul in care acest lucru "poate sa aduca valoare adaugata atunci cand aceasta se face prin delegarea executiei, dar pastrarea controlului".
Dragos Rosca, project manager la Roland Berger Strategy Consultants, este de parere ca ponderea firmelor specializate in logistica va continua sa creasca.
"Companiile vor dori sa controleze tot mai tare actul vanzarii, lasand companiilor specializate partea logistica", a spus Rosca, adaugand ca miscari de acest gen au avut loc permanent pe piata, dar acum ele sunt mai transparente si, prin urmare, mai bine comunicate.
Centrul de la Oradea are o suprafata utila alocata de 5.000 de locuri de paleti si a fost construit in urma unei investitii de cinci milioane de euro.
Capacitatea totala de depozitare este de 11.000 metri patrati.
Directorul general Centrum Romania, Marc Paulissen, a declarat ca discutiile cu reprezentantii USCE au inceput in august 2003, iar parteneriatul a devenit efectiv din luna februarie a acestui an.
Centrum Romania va mai finaliza totodata, pana la sfarsitul acestui an, o investitie de sase-sapte milioane de euro intr-un centru similar in Bucuresti (cartierul Militari), cu o suprafata de 15.000 metri patrati, a spus Paulissen.
Investitia va fi realizata prin intermediul unei companii de investitii austriaco-italiene, conform lui Paulissen.
"Lucrarile la acest proiect au inceput deja, iar antreprenorul lor este compania Euroconstruct cu sediul la Timisoara. Primii paleti vor fi instalati la 1 noiembrie 2004, iar depozitul va deveni functional la inceputul anului viitor," a spus Paulissen.
O data cu inaugurarea acestuia, compania intentioneaza sa realizeze distributie la nivel national pentru companiile cu care colaboreaza.
Reprezentantii sai nu au dorit sa precizeze care sunt ceilalti parteneri cu care colaboreaza pentru servicii de logistica si distributie in Romania.
 Centrum Romania face parte dintr-un grup olandez de firme si a fost infiintata in 1992.
Initial, compania oferea doar servicii de transport, dar incepand din anul 2000 a inceput sa ofere si servicii logistice.
Centrum Romania  a avut anul trecut o cifra de afaceri de 4,5 millioane euro, iar pentru acest an compania si-a propus o crestere de peste 30%.
Compania-mama, Centrum Europe, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 50 milioane de euro.
La randul sau, USCE a avut anul trecut o cifra de afaceri de 138 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 23% fata de 2002.
In sens invers fata de Unilever, Metro a dezvoltat impreuna cu companiile cu activitati logistice Geodis Calberson Romania si Tibbett & Britten delamode un centru logistic in care a investit 12 milioane de euro.
Iar grupul german de retail Tengelmann a decis sa investeasca intr-un depozit, la Ploiesti, inainte chiar de a inaugura primul magazin.
In materie de distributie, Nestle Romania a renuntat, de curand, la intermediari in relatia cu marii clienti (key accounts), multiplicandu-si totodata numarul de distribuitori in relatiile cu ceilalti clienti.
In urma cu doi ani, producatorul de tigarete JTI Romania a decis sa renunte la distribuitorul Total Distribution Group si sa se ocupe singura de distributie.
Dragos Rosca de la Roland Berger  spune ca renuntarea la un distribuitor sau altul tine de strategia fiecarei companii in parte si de piata respectiva.
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO