Prima pagina

Gemisa a preluat o firma de resurse umane

20.09.2005, 19:55 43

Firma de recrutare de personal Business Intelligence Agency (BIA) a fost preluata in proportie de 45% de fondul de investitii Gemisa Investments.

Valoarea tranzactiei nu a fost dezvaluita de actualii actionari ai companiei, acestia spunand ca nu este vorba doar de bani, ci si de "avantaje financiare".

"Este un ''deal progresiv'' din care actionarii vor castiga proportional cu profitabilitatea companiei", explica Dragos Rosca, managerul Gemisa Investments.

In afara de Gemisa, fond specializat in achizitia de companii aflate la inceput de drum, detin actiuni la BIA: George Butunoiu - fondatorul si fostul proprietar al companiei care a ramas cu 10% - CIEL Romania si Dragos Rosca.

Rosca estimeaza ca investitia fondului in companie se va opri la 300-400.000 de euro, aceasta fiind valoarea medie pe care Gemisa o investeste intr-o companie preluata. Momentul retragerii fondului din afacere va fi peste patru - sase ani.

Infiintata in 1992 de George Butunoiu - actualmente manager al companiei de recrutare de manageri Alexander Hughes Romania - BIA a functionat pana in acest an ca firma de recrutare de personal, intai doar pe baza de anunturi, iar mai tarziu si prin baza de date.

Planurile noului actionariat sunt insa de a extinde aria de activitate a companiei care sa ofere servicii de resurse umane integrate. Astfel, BIA va face payroll, (salarizare si administrare de personal), recrutare de personal, consultanta si training pentru "soft skills" si management.

Dargos Rosca spune ca acest sector s-a dezvoltat si se va extinde foarte mult in Romania o data cu maturizarea companiilor.

"Interesul nu este atat pe piata companiilor de resurse umane, cat pe piata de servicii profesionale (adresate companiilor) care e tot mai stabila", explica Rosca.

Noul director al BIA, Marius Balasoiu, estimeaza ca cifra de afaceri in 2006 va depasi un milion de euro, training-urile aducand intre 200.000 - 400.000 de euro, recrutarea - 500.000 - 700.000 de euro si payroll-ul - cel putin la fel de mult ca activitatea de recrutare.

"Specialistii din piata se concentreaza prea mult pe rutina administrativa si prea putin pe strategia de resurse umane", spune Balasoiu. "Toti tind sa prinda elefantul roz al resurselor umane, dar nu fac decat administrare de personal. Noi incercam sa oferim o alternativa".

Balasoiu are o experienta de trainer si training manager de 12 ani la firme precum Shell, Telemobil (Zapp) si AIMS.

Piata companiilor care ofera training e compusa din sute de companii, spune Marius Balasoiu. Dintre acestea insa, doar 40 inseamna mai mult decat un "one-man show", iar dintre acestea doar circa 15 nu irosesc banii companiilor care investesc in astfel de servicii.

Dar piata firmelor care fac training s-a dezvoltat "infernal de tare", spune Balasoiu.

Daca in 1998 activitatea firmelor era de o "sezonalitate ciudata" - dupa cum o descrie managerul - cu doua varfuri de activitate in perioadele aprilie-iunie si septembrie-decembrie, in 2003 a aparut un al treilea varf (iunie-iulie), pentru ca in vara lui 2004 caderea de vara sa nu mai existe, pentru ca firmele au inceput sa prefere sa trimita oamenii in training decat sa le dea concediu.

"Chiar firmele mici si mijlocii romanesti incep sa vada ca departamentele in care fac training evolueaza mai bine. Regiile autonome de stat au inceput si ele sa faca cursuri, iar companiile de stat recurg la traininguri cand incep sa piarda monopolul, cum s-a intamplat la RomTelecom".

Daca pana acum trainingul era vazut ca o activitate nepalpabila, in care angajatii "erau trimisi undeva de unde sa vina inapoi, totul pe banii companiei", acum multe companii incep sa ceara evaluari in cifre ale "intoarcerii investitiei" ("return of investment").

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO