Prima pagina

Greseala managerilor de pe litoral: n-au ascultat agentiile

13.08.2003, 00:00 17



"Managementul defectuos de la unele hoteluri, in special din Neptun, a dus la grade de ocupare scazute. Sunt hotelieri care au vrut sa dea tunuri, sa castige intr-o luna, cat altii intr-un an, iar acestia vor pierde".



Acesta este, potrivit lui Nicu Radulescu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT), unul dintre motivele care a dus la scaderea numarului de turisti pe litoral, in plin sezon. Radulescu insa nu a mentionat care sunt acesti hotelieri.



Reprezentantii agentiilor de turism sunt de aceeasi parere cu secretarul de stat. #leadend#



"Un motiv pentru care a scazut numarul de turisti in iulie este intransingenta unor hotelieri de pe litoral, care nu au vrut sa asculte de sfaturile agentiilor de turism in ceea ce priveste cresterea preturilor. Multi nu inteleg ca peste 80% din locurile de pe litoral sunt vandute prin agentii care iau direct pulsul clientilor. Iar agentiile au simtit ca piata nu tine la o crestere de 20% si au vorbit cu reprezentantii hotelurilor la bursa de turism din primavara, dar o parte dintre acestia nu au vrut sa asculte", a declarat pentru Ziarul Financiar Toma Slavoiu, director de agentie la Magest Travel.



"Noi nu tragem de preturi in jos ca sa-l bagam pe el in faliment, ci ca sa vindem, sa face rulaje mai mari si astfel sa castige si agentia si hotelul", a adaugat reprezentantul Magest.



Cine sunt "vinovatii"? "Sunt unii proprietari care, deocamdata, fie nu si-au angajat oameni care sa se priceapa la turism, fie cred ca daca sunt patroni stiu si cum se administreaza un hotel, dar nu cunosc, de exemplu, cele mai elementare strategii de marketing hotelier", este de parere Cornel Gaina, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).



El a mentionat ca este vorba mai ales de managerii hotelurilor care au fost cumparate anul trecut, dar sunt in prezent inchise.



Care ar fi solutia pentru ca anul viitor sa nu se repete situatia din acest sezon? "Din 1990 noi le tot spunem ca daca nu-si angajeaza oameni specializati o sa piarda. Unii dintre ei s-au prins. Altii invata inca pe banii lor", a mai spus Gaina.



Ce spun insa reprezentantii hotelurilor? Ioan Micula, presedintele grupului European Drinks, care a cumparat anul trecut, prin intermediul mai multor societati 12 hoteluri si trei vile scoase la vanzare de Ministerul Turismului a declarat: "Eu consider ca guvernele ar trebui sa se implice mai mult. Noi am investit intr-o agentie de turism, Turist Center se numeste, prin care ne promovam si, in functie de oportunitati, facem promovare si pentru altii. Dar in primul rand facem promovare pentru noi. In ce ne priveste, hotelurile noastre au un grad de ocupare de 95% si cred ca mergem pe directia buna".



Totusi, cea mai mare pare a activelor controlate de European Drinks sunt amplasate in Neptun, unde in acest an, pana luna trecuta, s-a inregistrat cel mai scazut grad de ocupare din ultimii ani (la inceputul lunii iulie rata de ocupare se ridica la circa 30%). Pentru a contrabalansa lipsa de turisti, unele hoteluri au decis sa reduca tarifele de receptie cu pana la 30%, masura contestata de asemenea atat de agentii, cat si de alti patroni din turism. "Decizia de reducere a tarifelor a avut efect, dar un efect de bumerang. Pentru ca la anul turistii nu o sa se mai duca la agentii sa cumpere pachete de servicii pe litoral, ci vor astepta reducerile din vara", este de parere Dragos Raducan, secretar general al federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR).



El considera ca majorarea ratelor de ocupare nu s-a datorat atat reducerilor de pret, cat faptului ca s-a deplasat varful de sezon.



In acest an, s-a constatat o deplasare a varfului de sezon pe litoral dinspre iulie spre august, a spus si Nicu Radulescu. In plus, se constata o dezvoltare puternica a turismului de week-end, a adaugat el. Astfel, multe statiuni sunt pline cu ocazia sfarsitului de saptamana.



In acest an, cele mai cautate statiuni au fost, potrivit secretarului de stat, Mamaia si localitatile care ofera si tratamente balneare - Eforie Nord si Sud, Saturn, Mangalia.



Oficialii din turism, inclusiv ministrul transporturilor si turismului Miron Mitrea, au recunoscut ca in Romania tarifele de pe litoral sunt foarte ridicate, comparabile cu cele din Spania sau Italia, superioare celor din tarile cu care Romania este in concurenta pentru atragerea de turisti - Bulgaria, Grecia sau Turcia. Aceasta situatie, cumulata cu serviciile de calitate scazuta, dar si cu factori de influenta pe plan international, precum recesiunea economica din Europa si razboiul din Irak, a provocat o scadere a circulatiei turistice in Romania, in special a numarului de turisti straini.



Pentru a mai salva ceva din sezonul 2003, agentiile de turism si hotelierii de pe litoral au lansat un protocol privind vanzarea unor bilete cu tarife reduse pentru luna septembrie.



Initiativa reprezinta o continuare a programului social "Litoral pentru toti", ajuns in acest an la cea de-a cincea editie, adresandu-se tuturor categoriilor de persoane. Pachetul de servicii include sase nopti de cazare, tariful fiind de 670.000 lei la hotelurile de o stea, de 940.000 lei la unitatile de doua stele si de 1.210.000 lei la unitatile de trei stele. Programul cuprinde 22.000 de locuri, dar aceasta cifra poate creste intrucat si alte societati hoteliere de pe litoral se pot inscrie pe parcurs. In plus, biletele vor fi mai ieftine cu 20% fata de preturile anuntate pentru elevi, studenti, pensionari, someri si persoane cu handicap.



Oferta a fost lansata de joi si potrivit lui Gaina au fost deja vandute circa 2.000 de locuri.



"Gradul mediu de ocupare a litoralului va ajunge, potrivit estimarilor, la peste 60% pana la sfarsitul sezonului, dar speram ca la anul sa depasim acest nivel", a conchis Lucia Morariu, vicepresedinte ANAT.



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO