Prima pagina

Lupta pentru actiuni cu miros de kerosen

10.04.2001, 00:00 95



Compania Romarc Fuel (Petrom Aviation) unul dintre principalii furnizori de combustibil pentru aeronavele Tarom, a devenit polul de atractie a unor grupuri de interese economice si financiare.

Omul de afaceri Dan Voiculescu, fondul de investitii Broadhurst (cel mai mare din Romania) si SNP Petrom sunt in prezent, voluntar sau involuntar, concurenti pentru cumpararea actiunilor unei societati cu pozitie strategica si un potential recunoscut de toti analistii pietei.

Petrom detine deja 33,34% din actiuni. Dan Voiculescu a cumparat deja 3% in ultimul timp si continua sa achizitioneze iar Broadhurst a intrat in joc pentru a face bani ulterior, detinand deja 2,2%.

Parerile analistilor pietei despre interesul pentru actiunile Petrom Aviation sunt impartite.

O parte spun ca atat fondul Broadhurst cat si Dan Voiculescu cumpara actiuni in asteptarea unei oferte publice de cumparare la pretul de 3.000 de lei din partea Petrom.

Petrom, care are pozitie de control, nu mai poate cumpara actiuni din piata decat printr-o oferta publica de cumparare, fapt care da nastere unei alte speculatii: societatea cumpara prin intermediari care cumpara la preturi scazute (Broadhurst, Voiculescu).

Dupa ce acestia vor achizitiona un procent cumulat de peste 17%, Petrom va face o oferta publica de cumparare la un pret stabilit in prealabil si va ajunge la o pozitie majoritara in Romarc, adica peste 50% din actiuni.

A treia varianta spune ca, atat Dan Voiculescu cat si Broadhurst sunt investitori de calibru, care nu se vor multumi cu o speculatie pe termen mediu si vor incerca sa obtina mai mult.

Dan Voiculescu detine, prin intermediul Grivco, o alta companie care ofera servicii aeriene (printre care si aprovizionarea cu kerosen): Grivco Air.

Societatea are o arie de activitate mai restransa decat Petrom Aviation, actionand numai pe aeroportul Baneasa, iar analistii nu exclud faptul ca Dan Voiculescu sa se gandeasca la extinderea afacerii si spre Otopeni.

In fond, cele doua fonduri care mai sunt actionari la Romarc (Rivta Handelges MBH si East European Reconstruction Fund) detin cumulat 32,49% din companie si tot ceea ce asteapta este o oferta pe masura. Oferta care poate veni de la oricine.

Romarc este unul dintre cei trei principali furnizori de combustibil pentru aeroportul Otopeni, alaturi de British Petroleum si Shell si a avut anul trecut o cifra de afaceri de 142 de miliarde de lei.

In cazul fondului Broadhurst miza pe termen lung este alta: Petrom Aviation poate deveni un "cap de pod" catre Petrom. Fondul nu poate cumpara direct actiuni la Petrom pentru ca aceasta este deocamdata o companie inchisa, necotata.

In cazul in care Petrom va ingloba Romarc, fondul condus de Siminel Andrei poate deveni actionar la cea mai mare societate comerciala a Romaniei, ravnita si de alti investitori. Aceasta tinta poate fi valabila si in cazul lui Dan Voiculescu.

Contactat de Ziarul Financiar Andrei a declarat ca "achizitionez actiuni Romarc pur si simplu pentru ca este o companie buna", iar Dan Voiculescu nu a dorit sa faca comentarii pe aceasta tema.

Adrian Tod, trader la Rombell Securities, societatea de brokeraj a lui Dan Voiculescu, afirma ca "tot ceea ce pot sa va spun este ca am cumparat pentru un client care este interesat de companie".





Petrom incearca si fara intermediari



Romarc Fuel a detinut nu cu mult timp in urma monopolul livrarilor de kerosen catre Tarom. Incepand cu ultimii doi ani, situatia s-a schimbat radical, iar "tortul" aprovizionarii Tarom cu combustibil s-a impartit, intr-o maniera contestata la monetul respectiv, la trei: Romarc, Shell si British Petroleum.

"Compania noastra a pierdut mult teren in fata competitorilor Shell si British Petroluem. Daca inainte detineam majoritatea contractelor de aprovizionare pentru Tarom, acum 50% din cantitatea de combustibil este cumparata de la British Petroleum", spune Victor Stanescu, director general al Petrom Aviation.

Combustibilul pentru avioane de pasageri cu reactie este obtinut in Romania numai la rafinaria de la Brazi, care apartine de Petrom, si de la Petromidia, detinuta de grupul omului de afaceri Dinu Patriciu, Rompetrol.

Surse din piata afirma ca strategia Petrom este de a obtine pozitia majoritara la Romarc tocmai pentru a putea deveni furnizor direct al aeroportului Otopeni.

Dincolo de pozitia strategica, Romarc nu are, datorita pierderii pietei, o evolutie financiara stralucita. De la un profit de 6,13 miliarde de lei in 1999, compania inregistra la jumatatea anului trecut o pierdere de 619,1 milioane de lei.

"Spre sfarsitul anului trecut activitatea noastra a inregistrat un reviriment, dar nu am reusit sa evitam pierderile. Inceputul acestui an este, insa, mult mai promitator", afirma Victor Stanescu.



Prima plata 6,5 mil. dolari

Cand a aparut, insa, interesul pentru aceste actiuni, care nu mai devreme de luna octombrie a anului trecut puteau fi cumparate cu 300 de lei iar acum valoreaza 2.000 de lei?

Petrom a devenit actionar semnificativ al Romarc in luna noiembrie a anului trecut, in urma unei tranzactii speciale de pe piata secundara Rasdaq, prin care a achizitionat 32% din actiunile Romarc Fuel, de la compania TWT Positive Ltd(Olanda).

Pretul la care a fost cumparata o actiune a fost de 5.000 de lei, in conditiile in care cotatia de piata era de 350 de lei, iar valoarea tranzactiei a fost de 156 de miliarde de lei (6,5 milioane de dolari).

Surse din piata spun ca Petrom a hotarat la momentul respectiv sa cumpere peste 60% din actiunile companiei, ceea ce i-ar fi oferit controlul total asupra Romarc.

Aceleasi surse afirma ca Petrom nu s-a inteles, insa, la pret cu ceilalti actionari ai companiei, fondurile de investitii Rivta Handelges MBH ( care detine in prezent 21,49% din capitalul social) si East European Reconstruction Fund (11%).

Intrucat tranzactia a cazut, Petrom a decis sa o ia pe cont propriu si sa cumpere actiuni din piata, avand in vedere ca erau disponibile peste 33% din titluri.

Luna trecuta, Petrom a reusit sa ajunga, printr-o oferta publica de cumparare la pretul de 900 de lei/actiune, o participatie de 33,34% din Romarc . Pozitia de control presupune detinerea unui pachet de minim 33,33% din actiuni.

Pretul a crescut in doua zile de la 800-900 de lei la 2.000-2.500 de lei, aproape toate actiunile oferite la vanzare in ultimul timp in piata fiind a€oinghitite" de societatile de valori mobiliare Active International, in spatele careia se afla Broadhurst, si Rombell Securities.

"Daca este cineva care ofera 5.000 de lei pe actiune (Petrom - n.r.) eu de ce sa nu cumpar acum, cand este 2.000", a declarat Siminel Andrei, administratorul fondului Broadhurst.



Vanatoarea de cupoane

Mai mult, lupta pentru achizitionarea actiunilor a depasit piata de capital, cupoanele actionarilor fiind achizitionate fizic, de la domiciliul detinatorilor.

Pretul oferit este de 3.000 de lei/actiune iar brokerii spun ca valoarea mare a acestuia se datoreaza faptului ca multi actionari nu stiu ca un cupon valoreaza acum mai mult decat cu un an in urma, in sensul ca sunt mai multe actiuni.

Anul trecut, Romarc si-a majorat capitalul social si a acordat peste sase actiuni gratuite noi la una veche. Aceasta inseamna ca un cupon are acum peste 5.000 de actiuni, fata de 800 cat stiu acum o parte din micii actionari ca inseamna un cupon.

In sedinta de ieri, cotatia medie a actiunilor Romarc a fost de 2.000 de lei. "Chiar daca exista interes pretul nu a explodat din cauza ca exista foarte multi actionari minoritari care vand pentru ca pretul unui cupon este acum de peste 10 milioane de lei. In fond, acelasi cupon putea fi vandut la jumatatea anului cu 1 milion", spune Radu Popescu, trader la BCR Securities.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO