Prima pagina

Noii comercianti au depasit miliardul de dolari

Noii comercianti au depasit miliardul de dolari
14.10.2003, 00:00 27

Un miliard de dolari. Atat au vandut anul trecut in Romania noile forme de comert , adica cu mai bine de 50% mai mult decat in urma cu un an. Mai mult, anul acesta, valoarea s-ar putea apropia, potrivit estimarilor principalilor jucatori, de 1,5 miliarde dolari.
Astfel, vanzarile prin supermarketuri, prin hypermarketuri si magazinele de tip cash& carry au atins 15 16% dintr-o piata estimata la 5-6 miliarde de dolari anual. Adica fiecare unul din sapte lei este cheltuit intr un magazin de tip nou, in conditiile in care acum sase sapte ani aceste magazine era rara avis.
Datele nu sunt furnizate de companii.  Cea mai mare parte a investitorilor de pe aceasta piata nu sunt deloc dispusi sa ofere date despre piata, deoarece, spun ei, aceasta ar insemna sa ofere informatii confidentiale concurentei. Cu toate acestea, orice companie care activeaza pe piata din Romania trebuie sa isi depuna la sfarsit de an bilantul la Ministerul Finantelor.
Conform bilanturilor depuse acolo, Metro, Selgros, Carrefour, Mega Image, La Fourmi, XXL, Profi, Billa, Artima, Universal, Intermache, Bricostore si Praktiker au avut anul trecut, in total, vanzari de peste un miliard $. In 2001, cand Carrefour a deschis primul hypermarket si cinci dintre retelele de mai sus inca nu aveau activitate, suma vanzarilor a fost de 650 mil. $. In 2000, vanzarile prin aceste noi forme de comert au fost de circa 400 mil. $.
Este din ce in ce mai clar astfel ca investitorii de calibru din retailul romanesc, cei care au adus pe aceasta piata concepte precum supermarket sau hypermarket, au mizat pe o carte castigatoare, deoarece pentru acest an se asteapta ca volumul vanzarilor sa mentina acelasi ritm exploziv pe masura ce intra pe piata noi jucatori, iar cei existenti si-au extins numarul de magazine.
Cel mai recent exemplu este cel al grupului francez Cora, care ca urmare a succesului inregistrat aici de un alt grup francez, Carrefour, a decis sa deschida primul sau magazin. Atat magazinul Cora din Granitul, cat si al doilea magazin Carrefour, proaspat deschis in zona Grozavesti sunt in prezent asaltate de clienti. Anul viitor vor fi deschise inca trei hipermarketuri, doua ale grupului Carrefour in Bucuresti si Brasov si unul al Cora, in Bucuresti.
S-ar putea insa si mai mult, cred analistii. Chiar daca partile implicate in acest proces producatorii, retailerii si consumatorii isi doresc sa vada o dezvoltare sustinuta a structurii comertului, puterea mica de cumparare a romanilor are o influenta puternica asupra  acestui trend este parere Raluca Diaconu, Consumer Scan Manager la institutul de cercetare GfK Romania. Potrivit datelor GfK Romania, in Cehia, Ungaria, Polonia si Slovacia, aproximativ 50% din cheltuielile totale sunt acoperite in mod constant de hypermarketuri, supermarketuri, magazine cash & carry si discounteri.
Analizand structura comertului din tarile CEE, observam doua tipuri diferite ale acestuia: unul dezvoltat in tari ca Ungaria, Cehia, Slovacia si Polonia, unde comertul modern domina piata si celalalt tip nedezvoltat, care il regasim in Romania, Ucraina si Rusia, unde canalele netraditionale acopera cele mai mari vanzari , adauga reprezentantul GkK Romania.
Dintre noile forme de comert, cea mai importanta prezenta pe piata romaneasca o detine segmentul cash & carry cu vanzari de aproape 750 de milioane de dolari. Grupul Metro, pentru multi sinonim cu conceptul de cash & carry opereaza in prezent 16 magazine. Anul trecut cifra de afaceri a diviziei cash & carry din Romania a fost de aproape 650 de milioane de dolari. Segmentul cash & carry din Romania este completat de Selgros Cash & Carry, membra a grupului german Rewe, care in prezent detine cinci magazine de acest tip, unul in Brasov, Targu Mures si trei in Bucuresti. Investitiile implicate de deschiderea unui magazin de tipul cash & carry sunt in general situate la 10-15 milioane de euro, numarul de produse din nomenclator fiind de 20.000-30.000, expuse pe o suprafata situata in general al 10.000 de metri patrati.
Ca pondere insa, spun datele GfK Romania, supermarketul conduce in Supermarketurile au continuat sa-si mareasca ponderea in totalul achizitiilor de consum pentru acasa pe care le-au facut romanii in prima parte a acestui an la 11% in prima jumatate din acest an de la 3% in 1998, 6% in 2001 si 8% in 2002. Aceasta schimbare provine de fapt de la influenta supermarketurilor in Bucuresti si in orasele mari, unde cresterea a fost de la 13-14% in 2001 la 17% in 2002, ajungand la 19% in capitala si la 22% in orasele mari. In Bucuresti se observa cel mai bine influenta magazinelor moderne, unde aproximativ un sfert din totalul cheltuielilor FMCG se provin din supermarket, hypermarket, hard discount si cash&carry spune Raluca Diaconu, Consumer Scan Manager la institutul de cercetare GfK Romania.
Cea mai puternica prezenta pe segmentul supermarketurilor este inregistrata de austriecii de la Billa, care au vandut anul trecut de aproape 100 de milioane de dolari. Mega Image a avut la randul sau vanzari de 26 de milioane dolari, in crestere fata de 2001. Desi nu reprezinta vreun grup international de profil, reteaua La Fourmi numara in prezent 8 magazine, si a realizat anul trecut vanzari care s-au apropiat de 14 milioane dolari.
Un alt segment care s-a bucurat de succes in Romania in ultima perioada este discounterul, adica magazinele de dimensiuni mai mici decat un supermarket, unde preturile sunt foarte scazute, avand la baza promotii permanente. Profi, care detine magazine in zona de vest a tarii a realizat anul trecut vanzari de peste 11 milioane de dolari. Divizia de profil a grupului german Rewe, XXL Mega Discount !, a realizat anul trecut vanzari de aproape 20 milioane dolari.
Alte companii, precum Bresson si Praktiker au decis sa deschida in Romania magazine pentru o nisa de piata neexploatata in prezent si anume bricolajul, adica materialele de constructii si articole de gradinarit. Magazinul Bricostore a avut anul trecut vanzari de peste 15 milioane dolari, in timp magazinul Praktiker din Voluntari a vandut de aproape 4 milioane dolari in cele trei luni cat a functionat anul trecut, avand in vedere ca a fost deschis la sfarsitul lunii septembrie. Praktiker a deschis al doilea sau magazin in urma cu o sptamana,urmand sa mai deschida inca doua magazine in acest an, in timp de Bricostore va deschide un al doilea magazin in urmatoarele luni langa hypermarketul Cora Granitul.



Cum a inceput totul
Sistemul modern de retail a inceput in Romania odata cu deschiderea primelor supermarketuri Fourmi, in anul 1991, urmate de deschiderea unitatilor Mega Image, patru ani mai tarziu. Primul "strain" intrat pe piata romaneasca a fost Metro in anul 1996. Lantul de supermarketuri Billa, detinut de compania germana REWE, si Gima, care are ca actionar majoritar holdingul turc Fiba, au deschis in Romania primele magazine in anul 1999, iar din 2000, Profi si Selgros au patruns pe piata romaneasca.
In anul 2001, compania franceza Carrefour  a deschis primul hypermarket din Romania, iar grupul german REWE a deschis magazinul de tip discount  XXL MegaDiscount. Anul trecut a intrat pe piata si compania franceza Intermarche, iar din acest an este prezent cu un hypermarket si grupul francez Cora.



15 au investit 650 de milioane euro
Primele 15 companii care activeaza pe piata de retail din Romania au inestit in perioada 1996-2003 650 de milioane de euro, ceea ce reprezinta 85% din totalul investitiilor din domeniu. Pana in anul 2005 investitiile din acest domeniu vor ajunge la 1,25 miliarde euro , a declarat  ieri Dragos Rosca, senior project manager la compania Roland Berger Strategy Consultants, cu ocazia conferintelor Zilele Biz, organizate de grupul de presa Business Media Grup.
Jumatate din sumele investite pana acum au fost atrase de Bucuresti, aceasta tendinta urmand a se mentine si in anii urmatori a mai spus consultantul Roland Berger. Potrivit acestuia, in urmatorii ani un rol foarte important il va avea locatia. Retailerii vor deveni mai selectivi; nu va mai fi cumparat orice ci se va lua decizia pe baza accesibilitatii locatiei repsective sau a traficului pe care il poate asigura. In plus va fi nevoie de dezvoltarea unei imagini a marcii. De altfel, multi dintre retaileri au inceput deja sa vanda si marci de produse proprii", a afirmat Rosca.
O alta tendinta care se va manifesta in urmatorii ani va fi extinderea la nivel national a operatorilor de retail. In prezent doar putine companii sau lanturi de benzinarii dispun de o retea nationala. Am putea vedea astfel o consolidare prin achizitii avand in vedere numarul mare de retele locale, cu cinci pana la zece magazine a mai spus Rosca.  Potrivit acestuia, puterea financiara va juca un rol foarte important in sustinerea dezvoltarii. Companiile care vor putea sustine o campanie de dezvoltare sustinuta vor avea un avantaj competitiv care s-ar putea dovedi in cele din urma decisiv a completat consultantul Roland Berger.
Prima companie straina de retail care a patruns in Romania a fost Metro, in anul 1996. Ulterior, au deschis magazine Billa, Gima, Profi, Mega Image, XXL, Selgros, Carrefour, Bricostore, Praktiker, Intermarche si Cora. In plus, exista retele locale de magazine specializate, cum ar fi Flanco, Altex si Domo si domeniul produselor electrice si electrocasnice, Mobexpert in domeniul mobilei, Flamingo si Ultra Pro pentru tehnica de calcul, Diverta pentru carti si reviste, SensiBlu si Helpnet pentru produse farmaceutice, Leonardo, Bigotti, TinaR si Dada pentru imbracaminte si incaltaminte. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO