Prima pagina

Noua lege a CAR-urilor miroase a banci populare

18.04.2003, 00:00 518

Ati uitat cumva de bancile populare, de schemele de finantare pe care le-au promovat acestea, sau de miile de pagubiti? Nu peste putin timp s-ar putea sa va aduceti din nou aminte, dar sub un alt (vechi) nume: casele de ajutor reciproc (CAR).
O noua lege, promulgata saptamana trecuta, ar putea da Caselor de Ajutor Reciproc mai multa putere decat pot ele duce. Legea, care asteapta publicarea in Monitorul Oficial, creeaza intr-o forma destul de simplista cadrul proprice pentru infiintarea unor institutii de genul fostelelor cooperative de credit-banci populare. Aceasta prin introducerea posibilitatii constituirii de depozite si acordarea de credite si altor persoane decat propriilor membri. Cu alte cuvinte, clientii pot veni si din exteriorul grupului de membri unde functioneaza CAR-ul - lucru care apropie periculos de mult aceasta institutie de una bancara. Mai mult, legea nu prevede insa cine va controla, autoriza si cine va supraveghea aceste CAR-uri.
Fripta fiind cu bancile populare , Banca Nationala a Romaniei (BNR) a iesit ieri public la atac atragand atentia ca situatia creata anul trecut in jurul cooperativelor de credit-banci populare (sute de mii de pagubiti numai prin caderea Bancii Populare Romane) nu poate fi departe de a se repeta in cazul in care acesta lege va ajunge sa se aplice.
"Aceasta lege, daca apuca sa fie publicata in Monitorul Oficial, va face din casele de ajutor reciproc (CAR) niste banci mai mici, permitandu-le practic sa atraga depozite si chiar sa dea credite si altor persoane decat propriilor membri. Or, asta ar insemna ca CAR-urile vor trebui sa fie luate in ograda BNR. Supravegherea lor va fi aproape imposibila, tinand cont ca ar putea exista mii de astfel de institutii. In acest moment , aceste case de ajutor reciproc nu sunt autorizate si supravegheate prudential de nimeni. Si nici nu era cazul atata vreme cat operau numai cu membri. Daca ar apare asa s-ar crea practic o situatie de tipul cooperativelor de credit- banci populare, dinte care multe au ajuns unde stim cu totii", a afirmat Mihai Bogza, viceguvernatorul Bancii Nationale a Romaniei.
El spune ca in momentul in care s-ar ajunge in situatia ca aceste case de ajutor reciproc sa fie totusi controlate de Banca Nationala, probabil ca marea majoritate  vor trebui  inchise, pentru ca "aproape sigur nu vor respecta noile norme si indicatori de prudentialitate pe care banca centrala ii aplica in cadrul politicii sale de supraveghere a sistemului bancar. Si este de ajuns ca doua-trei dintre aceste CAR-uri sa aiba probleme ca imediat situatia se va rasfange asupra intregului sistem. Se va ajunge din nou la problema de credibilitate", comenteaza Bogza.
In acest moment nu se stie cu exactivitate cate astfel de CAR-uri functioneaza in Romania. "Nu se stie numarul acestora. Poate sa fie de ordinul miilor. Inainte (n.r.-inainte de '89) aproape in fiecare intreprindere exista un astfel de CAR", mai spune viceguvernatorul BNR.
Noua lege vine de fapt sa modifice o lege mai veche , din 1996, prin care se reglementa modul de functionare a caselor de ajutor reciproc si a fost promulgata la vremea respectiva de senatorul PD Romeo Octavian Hanganu. CAR-urile sunt "la moda" chiar si acum in anumite interpinderi, mai ales de stat,  si merg de fapt pe o schema de functionare asemanatoare cu cea a fostelor banci populare.
Caderea in 2001 a Bancii Populare Romane (BPR), cea mai mare cooperativa de credit, a fost de fapt doar inceputul unui scandal care a avut un impact destul de negativ asupra sistemului bancar in ansamblu, mai ales din punct de vedere al oredibilitati. oana.nuta@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO