Prima pagina

Patronii de la Murfatlar au cumparat apa minerala Biborteni

28.02.2005, 00:00 929

Compania Signus Romania Distribution, care face parte alaturi de Murfatlar, Euroavipo Posta Calnau si Romdrinks Eurotrade din Euro Group, a achizitionat imbuteliatorul apei minerale Bibco Biborteni.


"De la inceputul acestui an avem un nou actionar, compania Signus Distribution Romania, care a cumparat 99% din actiunile Bibco. Tranzactia a fost incheiata la sfarsitul lunii ianuarie si a presupus vanzarea pachetului de actiuni detinut de compania Contransimex si al meu", a spus a spus Radu Preda, directorul general Bibco.


El nu a mentionat valoarea tranzactiei. Surse din industria vinurilor sustin ca valoarea tranzactiei se situeaza in jurul valorii de 1 milion de euro. In schimb, noii proprietari s-au angajat sa plateasca datoriile Contransimex la AVAS. De afacerea Biborteni s-au mai aratat interesati si alti investitori autohtoni.


Oficialii Signus Romania nu au dorit sa faca comentarii pe marginea acestei tranzactii, pana la primirea avizului din partea Consiliului Concurentei.


Principalul actionar al imbuteliatorului Bibco Biborteni era societatea Contransimex, care detine 79,6% din capital. Contransimex este o companie desprinsa din societatea de comert exterior a statului din perioada comunista si desfasoara activitati de antreprenoriat, constructii, civile, transport international de marfa si alte servicii. Compania are datorii la stat ca urmare a unor garantii primite de la Ministerul Finatelor si pe care nu le-a achitat. Debitul de circa 12,2 milioane de dolari (9 milioane de euro) pe care Contransimex il are la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) este motivul principal al vanzarii pachetului detinut la Bibco.


Radu Preda detinea de asemenea un pachet de 18,76%, achizitionat de la Eurom Bank in 2003, care a fost vandut in cadrul aceleiasi tranzactii. Cu o cifra de afaceri anuala de aproape 8,5 mil. euro, fabrica Bibco produce atat ape minerale, cat si sucuri carbogazoase. Cu o cota de piata de 7,4% pe segmentul de ape minerale carbogazoase, Bibco Biborteni se afla pe locul cinci in clasament, dupa Dorna, Borsec, Izvorul Minunilor si Perla Harghitei.


Preda spune ca principala problema a fost distributia. "Costurile si calitatea apei minerale sunt similare cu cele ale competitorilor importanti, insa distributia nu era la acelasi nivel. Din aceasta cauza, nici capacitatea de productie nu era utilizata la maxim. Signus Distribution Romania, care este una dintre cele mai puternice companii de distributie, va asigura o prezenta mult mai puternica a produselor pe toate canalele de vanzare", a spus el.


Bibco lucreaza cu 16 companii de distributie si livreaza direct catre key accounts (retelele straine de super si hipermarketuri, discount si cash & carry - n. red.), care reprezinta circa 20% din total vanzari. Pe canalul HoReCa (Hoteluri, Restaurante, Catering), compania are o prezenta redusa.


"Unul din obiectivele noastre din acest an va fi cresterea puternica a prezentei pe canalul HoReCa. Pentru acest an, avem ca obiectiv o crestere cu 60-65% a volumului de apa si sucuri imbuteliate si vandute pana la 90-100 de milioane de litri. Vor urma cu siguranta si investitii pe partea de productie, precum si in promovarea produselor", a mai spus Preda.


Conform datelor Ministerului de Finante, Signus Romania Distribution a realizat in 2003 o cifra de afaceri de 53 de milioane de euro si un profit net de circa 6 milioane de euro.


Grupul Euro detine in portofoliul sau vinurile Murfatlar Romania, unul dintre cei trei mari jucatori din aceasta piata, brandy-ul popular Unirea, rachiul Hanu Ars si lichiorul Sao si are una dintre cele mai mari firme de distributie din Romania. Brandy-ul Unirea a avut una dintre cele mai spectaculoase evolutii, motiv pentru care Euroavipo a cumparat la sfarsitul anului trecut fabrica de vodca a Sped Productie din Bucuresti, producatorul marcii Sankt Petersburg.


Conform datelor agentiei AlfaCont Mediawatch, Euro Group a fost anul trecut liderul advertiserilor din piata de bauturi spirtoase, cu o valoare bruta investita de 18,5 milioane de euro.


In primele 10 branduri de bauturi spirtoase, Euro Group a avut nu mai putin de 4 marci: Hanul Ars, Unirea, Sao si vinarsul Zaraza. Romdrinks Eurotrade este unul din cei mai mari distribuitori de bauturi din Romania care a realizat anul trecut investitii importante.


Grupul Euro este detinut de un grup de investitori autohtoni (George Ivanescu, Ion Dobronauteanu etc.).


Estimata la circa 1 miliard de litri pe an (peste 500 mil. euro), piata apei minerale din Romania va creste puternic in urmatorii ani in contextul in care consumul pe cap de locuitor este de peste trei ori mai redus decat media europeana.


Mai multe despre aceasta afacere puteti citi in numarul din aceasta saptamana al revistei BUSINESS Magazin.
georgiana.stavarache@zf.ro ; stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO