Prima pagina

Pentru Pfizer, GSK si Eli Lilly, nimic nu e prea mic

30.01.2004, 00:00 42



Dominata de un singur competitor in ultimii ani, piata romaneasca a medicamentelor pentru disfunctii erectile, in valoare de numai 2 milioane de dolari, a devenit in cateva luni terenul de lupta a trei giganti mondiali ai industriei farmaceutice, cu vanzari anuale de zeci de miliarde de dolari fiecare.



Dupa ce Eli Lilly, cu Cialis, a atacat anul trecut pozitia de unic jucator a Pfizer (cu Viagra), de ieri si grupul britanic GlaxoSmithKline (GSK) a intrat oficial pe piata romaneasca a medicamentelor pentru disfunctii erectile.



GSK a lansat Levitra, medicament despre care reprezentantii grupului spun ca este superior, si mai ieftin in Romania, comparativ cu principalului concurent - Viagra.



Lupta dintre cele trei companii se anunta interesanta, mai ales ca fiecare jucator spune ca produsul sau este cel mai bun



"Studiile noastre arata clar ca Levitra este superioara produselor concurente, fie din punct de vedere al efectelor, fie al timpului de actiune. Cu toate acestea am decis sa vindem produsul pe piata romaneasca la un pret cu 20 - 25% mai mic decat al medicamentelor concurente", a declarat ieri Roberto Musneci, seful operatiunilor GSK in Romania.



Musneci spune ca o pastila 10 de miligrame de Levitra va avea un pret de 350.000 de lei.



"Noi stim ca Viagra si Levitra au, oficial, acelasi pret de intrare in tara. Faptul ca Levitra va ajunge in farmacii la un pret mai mic decat al Viagra tine de politicile comerciale ale companiei, pe care nu le comentam", spune in replica Regis Lhomme, country manager al Pfizer pentru Romania.



Lhomme a precizat ca la nivel mondial exista un singur studiu independent comparativ (Gresser) pentru Viagra, Levitra si Cialis.



"Acest studiu arata ca timpul de intrare al Viagra este cel mai scurt", spune Lhomme.



De cealata parte, reprezentantii GSK sustin superioritatea Levitra din punct de vedere al timpului de reactie, afirmand ca medicamentul are nevoie de 15 - 25 de minute pentru a-si face efectul.



"Medicamentul are un efect rapid, ceea ce elimina nevoia unor pregatiri stanjenitoare sau a unor planificari", afirma Roberto Musneci.



De partea cealalta, Ovidiu Popescu, director de corporate affairs al Eli Lilly Romania, spune ca Levitra nu poate fi considerat un concurent al Cialis, desi actioneaza pe aceiasi piata.



"Daca ar trebui sa facem comparatii, atunci Viagra si Levitra ar trebui tratate impreuna datorita duratei de actiune si interactiunii cu alimentele. Spre deosebire de ele, Cialis ofera cu totul altceva: o fereastra de actiune de peste 24 ore", sustine Popescu.



Directorul de la Eli Lilly considera ca, in urmatorii ani, pe piata romaneasca de profil se va desfasura un adevarat "razboi de marketing" intre cele trei companii concurente.



De ce acest "razboi" pentru o piata de doar 2 milioane de dolari, adica circa 200.000 de pastile?



"Piata disfunctiei erectile este foarte putin dezvoltata in Romania, acesta fiind unul din motivele pentru care cele trei mari companii au inceput lupta. Populatia masculina care sufera de aceasta afectiune este numeroasa, iar rata de tratament in clipa de fata este sub 1%, fata de alte tari din jur, unde depaseste 5%", afirma Popescu.



Pe potentialul pietei mai degraba decat pe erodarea pozitiei concurentilor, mizeaza si reprezentantii Pfizer si GSK.



"Planurile noastre nu mizeaza pe luarea de cota de piata de la concurenti, ci pe cresterea consumul la aceasta categorie de medicamente. La nivel mondial, doar 15 - 20 % din cei 152 de milioane de barbati afectati de disfunctie sexuala se afla sub tratament. In Romania, procentul este mult mai mic", spune Roberto Musneci de la GSK.



Musneci nu a dorit sa faca publice tintele de vanzari ale companiei pentru Levitra in 2004.



Regis Lhomme, country manager al Pfizer in Romania, spune ca studiile epidemiologice arata ca in prezent, in Romania exista circa 1,5 milioane de barbati afectati de disfunctii erectile.



"Dintre acestia, sub 5% beneficiaza de tratament. Pe viitor, toti concurentii de pe aceasta piata vor incerca sa mareasca accesabilitatea medicamentelor pentru disfunctia erectila", afirma Lhomme.



In prezent, desi piata este mica, nu exista inca o imagine clara a pozitiei celor doi concurenti de pana acum: Viagra si Cialis.



Viagra a detinut aproape 100% din piata pana la lansarea produsului Eli Lilly, Cialis, in vara anului trecut. Reprezentantii Eli Lilly spun ca nou-lansatul Cialis a ajuns la o cota de 22% pana la sfarsitul lui 2003. De cealalta parte, oficialii Pfizer revendica o cota de piata pentru Viagra de 87%.



Piata romaneasca totala a medicamentelor, estimata la circa 600 de milioane de euro, are ca principali competitori pe GSK (cu o cota de 11,5%), Novartis (circa 7%), Pfizer (6%), Sicomed Bucuresti (5,5%) sau Terapia Cluj (4%).



La nivel mondial, liderul este grupul american Pfizer, cu o cota de 10,9%, urmat de GSK - 6,7%, Merck (SUA) - 5,2%, Johnson & Johnson (SUA) - 5,2% si Novartis (Elvetia) - 4,4%. laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels