Prima pagina

PepsiCo vrea propria sa afacere in Romania

PepsiCo vrea propria sa afacere in Romania
31.10.2003, 00:00 39

Gigantul american PepsiCo se afla in negocieri privind preluarea grupului care detine franciza Pepsi in Romania, Quadrant Amroq Beverages (QAB), conform unor surse din piata. Actualii actionari ai Quadrant au discutat de mai multe ori in ultimii ani vanzarea companiei catre Pepsi, insa de data aceasta negocierile au ajuns intr-o faza avansata, a auditului financiar si juridic, spun sursele citate.Discutiile privind pretul de vanzare nu sunt finalizate. Afacerea este estimata cateva zeci de milioane de dolari. Cele patru societati- QAB, Sitaco, Sigat si Perla- ce ar putea fi cumparate de PepsiCo sunt controlate de un om de afaceri american a€“ Alain Coasa si un fond de investitii al omului de afaceri George Soros, administrat de societatea Sierra Quadrant. Fondul detine, conform surselor citate 25 a€“ 30% din actiunile grupului.Reprezentantii Sierra Quadrant nu au putut fi contactati pentru a comenta informatiile privind negocierile de vanzare."Nu pot sa comentez," a declarat, la randul sau, directorul general al QAB, Mihai Matyas. "Vizite de la PepsiCo sunt frecvente, noi suntem imbuteliatorul lor autorizat, dar nu pot sa comentez aceasta informatie," a adaugat el.Daca s-ar finaliza, aceasta ar fi a doua mare tranzactie de pe piata romaneasca a bauturilor racoritoare, dupa cea incheiata anul trecut intre Coca-Cola si Dorna, prin preluarea apelor minerale Dorna. Americanii a platit 39 de milioane de euro pentru a prelua apele minerale Dorna si a castiga teren pe acest segment de piata.QAB detine licenta pentru Pepsi incepand din 1991, in urma formarii unei societati mixte cu fabrica Flora din Bucuresti. De atunci si pana astazi, portofoliul productiei  QAB s-a diversificat, cuprinzand acum, pe langa marcile Pepsi, si marcile Prigat, Kick, Perla si, din acest an, in urma unui parteneriat cu Unilever South Central Europe (USCE), si marca Lipton Icea Tea.In cei 12 ani de prezenta pe piata romaneasca, QAB a investit peste 80 de milioane de dolari in dezvoltarea afacerii, conform lui Matyas. Desi a fost prezenta in Romania si inainte de 1989, Pepsi a pierdut teren dupa Revolutie, in fata rivalului sau Coca-Cola, care a investit mult mai multi bani, peste 400 de milioane de dolari. Coca-Cola a venit in Romania in 1991 prin trei francizori, printre care s-au aflat investitori greci (grupul Molina) si turci (grupul Ozgorkey). Acesti investitori au fuzionat pe parcurs (1999 si 2000), astfel incat, la ora actuala, exista o singura firma care imbuteliaza Coca-Cola pe piata romaneasca, Coca-Cola Hellenic Bottling Company (CCHBC), cu cinci fabrici.De partea cealalta, grupul care a dezvoltat afacerea Pepsi are in proprietate o fabrica pentru productia de sucuri racoritoare si ape minerale la Bucuresti si are in constructie o a doua fabrica, in localitatea Covasna. In Bucuresti, fabrica QAB are cinci linii de productie, iar fabrica de la Covasna va avea doua linii de fabricatie. Totalul investitiei de la Covasna, care este planificata sa fie finalizata in primavara anului viitor, se va ridica la sapte milioane de dolari, in acest moment fiind gata in proportie de 20%, conform lui Matyas. Aceasta fabrica are o suprafata de 6.500 de metri patrati, din care 2.700 vor fi alocati spatiilor de productie si 1.900 pentru depozitare. Pentru acest proiect, la care a inceput sa lucreze din 2001, compania a colaborat cu firma SC Contructiia€“Conico, pentru partea de proiectare cu firma ProInvest, iar structurile cladirilor au fost furnizate de firma Lindab."Am inceput aceasta investitie din cauza cresterii pe care compania a avut-o, in special in ultimii patru ani," a spus Matyas. "In afara acestei fabrici, noi am mai investit anul acesta aproape 2,6 milioane de dolari in fabrica de la Bucuresti si in dezvoltarea sistemului de distributie," a mentionat el.Matyas a adaugat ca pentru acest an QAB estimeaza o crestere de aproape 30%, fara a mentiona care ar urma sa fie valoarea pe care o vor atinge vanzarile din acest an ale companiei."Aceasta crestere se bazeaza pe strategiile pe care le-am adoptat pana acum, care au avut ca scop consolidarea brandurilor existente, pe inovatie si pe investitiile pe care le-am facut, inclusiv adaugarea de branduri noi, cum a fost Lipton," a spus seful QAB.Piata bauturilor racoritoare si ape minerale din Romania este estimata la peste 500 de milioane de euro, respectiv un miliard de litri. "Piata de bauturi racoritoare din Romania in anul 2003 a urmat trendul ascendent pe care l-a avut in ultimii ani. Din 1999 pana in 2003, piata totala de bauturi racoritoare a crescut in volum cu 53%, asta inseamna o medie de crestere de 11%, iar anul acesta nu a iesit din tipare. S-a inscris in trendul ascendent anterior fara sa aiba o crestere spectaculoasa," a comentat Matyas.In privinta recent inchiatului joint venture, la nivel international, intre PepsiCo si Unilever, seful QAB a spus ca deocamdata nu exista schimbari care sa influenteze activitatea din Romania."Rezultatul speram sa fie o conlucrare calitativa la un nivel superior, prin faptul ca suportul tehnic si logistic, de consultanta in domeniul de marketing, al distributiei, o sa se imbunatateasca simtitor prin aceasta abordare globala si unitara," a precizat Matyas.Pe piata bauturilor racoritoare, QAB se bate cu European Drinks, care are o cota de piata de aproximativ 50%, urmat de Coca-Cola, cu o cota de piata de 35%, conform unor estimari. Grupul romanesc European Drinks al fratilor Micula a reusit sa depaseasca Coca-Cola, avand o distributie foarte puternica si preturi mai mici la bauturile racoritoare. La inceput, fratii Micula au fost distribuitori Coca-Cola.
PepsiCo, a fost infiintata in 1965 si are ca obiect de activitate nu doar productia de sucuri racoritoare, ci si produse alimentare si snacks.Anul trecut, compania americana a avut vanzari de 25 miliarde de dolari, in crestere cu 4%, iar profitul net a fost de 3,3 miliarde de dolari, cu 24% mai mare fata de 2001.
La nivel mondial, lupta pe piata bauturilor racoritoare se da intre Coca-Cola si Pepsi. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO